Hej,

Har nu provat både Norlys, Noral och Konstsmide genom åren och det är baske mig samma visa efter ett antal år, gjutaluminiumen är inte av hög kvalité så det korroderar, skruvar går inte att få loss och antingen går gängan eller så går skruven av - märkligt att en så fundamental sak som att klara uteklimat skall vara så svårt att åstadkomma bara för att det råkar vara konsumentprodukter...?

Idag skulle jag demontera en 6-7 år gammal Norlysarmatur för att komplettera med ett skymningsrelä; trots 5-56 gick det inte att få loss insexsskruven som gör att jag kommer åt inkopplingsdosan - "knäck" så var skruven av och gängan fylld med en skruv som inte går att få ut - inte bara det, aluminiumhöljet är helt korroderat så att jag ser att färgen formligen lossnar om jag så bara petar med nageln. Kul, man har köpt en helt serie med lampor och redan efter så pass få år är tidens tand alltför märkbar - köpa nytt innebär helt ny serie vad göra?

Vem tillverkar rostfria ytterbelysningar i hel serie (vägglampor, stolpar etc) som varar.???

Vänligen

TMC

Hej TMC!

Hur det är med Norlys och Konstsmide kan jag inte uttala mig om. Jag är dock anställd på Noral så där svarar jag dig gärna. Vi har tillverkat utomhusbelysning i många år och våra produkter har hög motståndskraft mot korrosion. Lackerad aluminium är som bekant ganska lurigt, det är svårt att få det att hålla bra. Vi har dock inga större bekymmer med detta, vi lämnar hela 25 års garanti mot korrision. Så om du har köpt någon produkt från Noral som har korroderat så får du gärna höra av dig till oss om den är yngre än 25 år, då är det alltså en garantisak.

Det ni skriver ang. skruvarna är också en svår detalj. Ni vill givetvis ha skruvar som inte rostar, då bör de vara i rostfritt stål. Problemet med detta är att rostfritt + aluminium lätt leder till galvanisk korrosion. Det handlar alltså inte om yttre påverkan med fukt o. dyl. utan helt enkelt att de bägge metallerna reagerar med varandra. För att undvika detta måste man vara väldigt nogrann med att fetta in skruvarna innan man skruvar in dem. Alltså både vid montering samt när ni byter ljuskällor.

Mvh
Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.