Mikael_L
bjernler skrev:
Härligt att se fler än jag som kör rediga budgetbyggen!
mitt garage har landat på 24000 för byggmaterial, 10000 för grävmaskinshyra+form+armering+betong, 3500 för el.
Det var helt klart "trevliga utgifter".
Har du kapat standard och därmed pris någonstans? Är det isolering i plattan t.ex.

Jag tänkte annars uppdatera lite nu, det går sakta framåt iaf.
Lite av stommen rest, takstolarna är jag klar med, ligger i en prydlig hög i väntan på lite lyfthjälp.
Jag har lyckats leja en kompis till imorgon och fredag, jag hoppas det kommer ruscha på lite bättre nu. Tanken är vädertätt tak senast i helgen.
 
  • garage20081015.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut, *tjoff poff' så står väggarna där. :)

Jag fick på sista råsponten och hann med pappningen av den sista taksidan igår (sista arbetet skedde i ljuset från fullmånen - detta mörker är ett hot mot alla utomhusaktiviteter).

Kör så det ryker, och håll oss uppdaterade!
 
Kul att följa detta garagebygge:) Har du gjort konstruktionsritningarna själv?
 
Mikael_L
peter749 skrev:
Kul att följa detta garagebygge. Har du gjort konstruktionsritningarna själv?
Ja, förutom takstolarna som programmet takstolsboken fick räkna ut åt mig.
Fast det är inte mycket till ritningar till detta lilla projekt.
Förutom de sedvanliga för bygglovet, situationsplan, planlösning (vadå? ett fyrkantigt rum ;), men det blev lite mått och var fönster ska sitta iaf), fasadvy från alla sidor, en grov sektionsskiss med de för bygglovet viktiga måtten...
Så har jag dessutom bifogat en sektionritning med angivet olika använda material och dimensioner.

FredrikR skrev:
Ser fint ut, *tjoff poff' så står väggarna där.
*tjoff poff* så har plötsligt grabben blivit 15 år och ockuperar hela garaget med nedskruvade mopeder. :D

Jag fick på sista råsponten och hann med pappningen av den sista taksidan igår (sista arbetet skedde i ljuset från fullmånen - detta mörker är ett hot mot alla utomhusaktiviteter).

Kör så det ryker, och håll oss uppdaterade!
Fullmåne är iaf bättre än inget ljus alls. :surprised:

Jag bifogar sista bilden ifrån idag, säger inte så mycket, några reglar till, typ.
Regnet har legat på hela dagen och gjort allt för att förstöra både resultat och arbetslust. :(
 
  • garage20081016.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så du har ritat husritningarna själv eller? Är det lätt att få dom godkända då när man söker om bygglov? Jag menar om man nu ritat dom själv?
 
Jag ritade alla ritningar till vårat garage själv. Var inga problem för mig att få igenom det. Men jag antar att det kan variera från kommun till kommun och även mellan olika anstälda på nämnderna.
 
Frågan är inte ställd till mig men jag måste ändå få säga att jag inte förstår frågan. Självklart har det ingen betydelse vem som gjort ritningarna utan bara om ritningarna uppfyller de krav som ställs eller ej!
 
Jag ritade också själv. Garage 7.5x7.5m. Har inte ritat något innan.
Skickade in Plan, sektion och fasader.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Det här med lecaformen var intressant! Hur gjorde ni vid porten? Satte vanlig brädform?
Känns nämligen som att det blir för svagt med LECA och bara lite betong ovanpå just där. Eller?
 
Mikael_L
nomis skrev:
Det här med lecaformen var intressant! Hur gjorde ni vid porten? Satte vanlig brädform?
Känns nämligen som att det blir för svagt med LECA och bara lite betong ovanpå just där. Eller?
Kantjärn!

Sen tål ju Leca 2-3 MPa, dvs 2-3 ton per kvadratdecimeter. Så jämnar man bara ut krafterna lite i ett tunnare betongskikt ovan så ska det nog klara sig. Viktigt är dock att underlaget under LECAn är stadigt och välpackat samt starkare frigolit osv. Annars kan nog "kompositbalken" av betong + leca knäckas.
 
  • kantjarn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok tack för svaret är nybörjare gällande ritningar bygglov etc...Har alltid bara snickrat utan bygglov, nu när det kommer till att bygga eget hus/garage kommer frågorna.

Antar att det går bra att rita ritningarna själv då :) Ritade ni med något CAD program eller bara förhand?

Någon här då som vill åta sig ett ritjob för att få ett godkänt bygglov:confused:
 
Aha... Ser ju fiffigt ut och håller säkert så länge man nöjer sig med personbilar.
Satte du din LECA-form i något slags bruk, eller står blocken bara fast tack vare motfyllet?
Lät du betongen gå ut över LECAblocken runt om, eller bara just vid porten?

Många frågor blir det... Stiligt bygge iaf!
 
peter749 skrev:
Ok tack för svaret är nybörjare gällande ritningar bygglov etc...Har alltid bara snickrat utan bygglov, nu när det kommer till att bygga eget hus/garage kommer frågorna.

Antar att det går bra att rita ritningarna själv då :) Ritade ni med något CAD program eller bara förhand?

Någon här då som vill åta sig ett ritjob för att få ett godkänt bygglov:confused:
Hur stort och hur ska konstruktionen vara??

Har ritat upp mtt garage i CAD. PM mig om garaget.....
 
Rita för hand lär ju funka om du vill det. :)
Så gjorde jag iaf.
 
Ritade också för hand. Funkade utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.