Mina innedörrars blad är 201 cm höga och 62 o 72 cm breda.
Nuvarande standard verkar vara lite större.
Jag gillar ej jobbet att utöka dörrhålet till ny standard.
Var kan jag få tag i dörrar som passar gammal standard utan att specialbeställa ??
Hej
MatteSumd

Det är väl typ 40 år sedan standarden ändrades, så att hitta nya dörrar som passar i dina karmar är nog utsiktslöst. Om du har tur kan du kanske hitta fina dörrar som passar från något rivningsobjekt, men då skall du ha mycket tur.

Vi är i samma sits ungefär.
Tyvärr är det ju normalt inte längre heller samma gångjärn.

Det jag gjort är att kapa 3 cm i underkant på dörren (massiv furu) och sedan montera dit det gamla gångjärnet på det nya dörrbladet. Det sistnämnda kräver lite sågande och hjälp av stämjärn. Urtaget för de moderna gångjärnen blir också lite synlig, om man är estetiskt känslig.

Köp ny dörr och karm, gå till ett snickeri och be om att få den kapad uppe och nere till det mått du vill ha. Alternativet är att använda samma karm och gångjärn och montera dessa på nya dörren. Med hjälp eller fixa själv. Jag personligen skulle inte greja det själv.

man kan beställa rätt många modeller nya dörrar i "gammal std" bla dooria, swedoor.

Hämta en dörrbroshyr från swedoor hos din bygghandlare så står det i den hur man gör med nya dörrblad till den gamla standarden, precis som föregående talare skrev..

Jag har samma mått på mina innerdörrar. Är det bara att ge upp eller har det dykt upp en aktör som säljer innerdörrar med 72x201cm mått?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.