4 592 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Rimliga "övrigt"-kostnader?
Sen vill jag faktiskt säga att jag tycker du skrev frågan i onödigt sarkatisk ton. Jag förstår att du tycker vi vore korkade om vi försökte få ett lån på 3 milj om vi inte ens fått lån till tomten på 850.000 kr, men nu är det inte så det är. FSB gjorde också klart att vi skulle få lån på 3 milj till ett färdigt hus, men de var mer restriktiva när det gällde nybyggen (alltså byggkreditiv) eftersom kostnaderna lätt kan dra iväg över produktionskalkylen.blofeldt skrev:Hej Lillasandra,
Jag har läst runt lite här i forumet och fick bestämt för mig att du hade skrivit en tråd om ni hade lite svårt att få banken att gå med på ett lån till tomten, och mycket riktigt:
[länk]
Ursäkta min fråga, men är det då rimligt att tro att banken kommer bevilja ett lån på 3 millar när du/ni hade problem att få lån bara till tomten enligt din förra tråd, eller är det bara en korkad fråga i dessa "lånehysteritider" ???
Det är lugnt ... bara kände att jag var tvungen att förklara mig så man inte går runt och tror att man är helt blåst ;D
Har precis varit på Handelsbanken - ojojoj vilken skillnad i bemötande!!! .... där kan man snacka om kundservice! Var inga problem alls, han höjde byggkreditivet (ansökan lånelöfte) till 3,1 för att runda av uppåt (vår kalkyl var på 3.050.000) och konstaterade att om ränta går upp 2% så har vi ändå 19.500 kr kvar att leva på efter alla lån (inkl billån) var betalda, så det var väl inga kostigheter att vi inte hade någon egen insats.
Den ränta vi får på byggkreditivet är 3.5%, vi tyckte det var lågt så vi såg ingen orsak att ens försöka pruta.
Den ränta vi får på byggkreditivet är 3.5%, vi tyckte det var lågt så vi såg ingen orsak att ens försöka pruta.
Håller med...Pruta!!!ulan skrev:
Vi fick 2,95% direkt utan att ens försöka pruta.
Det tog vi rakt av.
Byggkreditiv på 3,3 mille.
(Eget arbete som kontantinsats.)
Nordea.
Yes! Ska bara kolla med byggkonsulten så att de inte ser några problem som innebär att kalkylen inte skulle hålla! :-/ Sen är det bara att tuta och köra! ;DMicke_1 skrev:
Ska se till att pruta ned byggkreditivräntan lite då när det blir dags att ta den!
Trångsund C
Enkelt! Om du inte skulle gjort arbetet själv skulle du ha betalat någon för att göra det - så då sparar du in den kostnaden, men värdet av det utförda arbetet finns ju ändå där!Theodor skrev:
Som banken ser det så är det marknadsvärdet på det färdiga huset som är intressant. I vårt fall så kommer vi att ha en produktionskostnad på ca 3 miljoner (förutsatt att vi bygger givetvis ;D), eftersom banken normalt kräver 20% i egen insats så lägger de på 20% på 3 miljoner som de anser att huset ska vara värt när det är färdigt = 3.6 miljoner kr.
Killen på Handelsbanken berättade att det inte är något problem om huset skulle värderas till samma som produktionskostnaden, men då blir det ju ett rätt stort topplån.