2 365 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Ev. fuktskada i tvättstuga
Hej
Vi är i färd att köpa ett hus, men i besiktningsprotokollet så står det att plastmattan har släppt lite och att det är stor risk för fuktskada i närliggande mellanvägg. Detta i det rum som använts som tvättstuga.
Nu är naturligtvis det här ett orosmoment. Vi skall dit och titta på huset i kväll och då undrar jag hur man bäst kan kontrollera huruvida det faktiskt finns fuktskador eller inte. Hur mycket kan man gå efter ev lukt? Måste man använda en fuktmätare? Om så, var kan man låna en sådan i Stockholm (City och norrut) och är de svåra att använda?
Om det nu skulle vara så att det är en fuktskada under mattan och upp mot väggen, vad kostar det att fixa en sådan sak? Naturligtvis näst intill omöjligt att svara på antar jag, men om det är någon som har en kvalificerad gissning så...
Det går att få huset till ett förhållandevis bra pris sett till hur mycket yta det är, men kostar ev fuktsanering multum pluring, så är det kanske det ändå blir kostsamt...
Vi är i färd att köpa ett hus, men i besiktningsprotokollet så står det att plastmattan har släppt lite och att det är stor risk för fuktskada i närliggande mellanvägg. Detta i det rum som använts som tvättstuga.
Nu är naturligtvis det här ett orosmoment. Vi skall dit och titta på huset i kväll och då undrar jag hur man bäst kan kontrollera huruvida det faktiskt finns fuktskador eller inte. Hur mycket kan man gå efter ev lukt? Måste man använda en fuktmätare? Om så, var kan man låna en sådan i Stockholm (City och norrut) och är de svåra att använda?
Om det nu skulle vara så att det är en fuktskada under mattan och upp mot väggen, vad kostar det att fixa en sådan sak? Naturligtvis näst intill omöjligt att svara på antar jag, men om det är någon som har en kvalificerad gissning så...
Det går att få huset till ett förhållandevis bra pris sett till hur mycket yta det är, men kostar ev fuktsanering multum pluring, så är det kanske det ändå blir kostsamt...
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hyr en fuktmätare i en Färgaffär Det brukar kosta ca 40:- för ett dygn.
kolla noga på båda sidor om väggen i golvet och i källaren under om det finns någon.
Är ni väldigt interesserade så föreslår jag att ni tar dit en egen besiktningsman som undersöker saken närmare.
kolla noga på båda sidor om väggen i golvet och i källaren under om det finns någon.
Är ni väldigt interesserade så föreslår jag att ni tar dit en egen besiktningsman som undersöker saken närmare.
Jag rekommenderar er göra en egen besiktning med en godkänd besiktningsman. Kostar kanske 5-7000:- men det är det värt om det visar sig vara ett dåligt hus. Jag har gjort misstaget en gång, kostade mig ca 150' i advokat/rättegångskostnader...
Billigt idag - skitdyrt imorgon.... :-?anteD skrev:
Försök pressa säljaren på VARFÖR det finns fukt på det aktuella stället och hur länge det har varit så.
Det kan ju vara något "enkelt", något rör har pajat så skadan är tillfällig. Lite avfuktning samt ev.byte av mellanvägg är ju en enkel match. Kan ju också vara grundvatten som trycker på underifrån med dränering, pumpgropar m.m. som skall fixas + föregående sanering.
Så omöjligt att svara på utan mer info vilken kan vara svår att få. Är du inte händig eller har små marginaler så spring därifrån annars KAN det ju vara ett fynd :question
Produkter som diskuteras i tråden