Har hört en del historier om plåttak som stör anslutning med mobilt bredband i huset. Riktigt problem eller skröna? Någon som har egen erfarenhet?

Alla tak och väggar skärmar ju av en del av radiostrålningen, märks ju redan med mobiltelefon. Plåttak är nog det mest effektiva skärmen men några decimeter betong skärmar av det mesta av en mobiltelefonsignal det också.
Om du inte bor väldigt nära masten borde radiovågorna ta sig in mestadels via väggen eller fönstren. Men prova med en mobiltelefon och kolla 3G-täckningen.

Så nog är det sant som du hört, men därmed inget faktum att "plåttak=inget mobilt bredband". Det varierar med omständigheterna.

Har plåttak och mobilt bredband, Signalen minskar en 'plupp' innomhus jämfört med utomhus. Så om man har dålig täckning så kan säkert plåttaket vara droppen som får bägaren att rinna över.

Hmm. Är själv bara i planeringsfasen för ett nybygge, men kommer vara helt beroende av mobilt bredband. Har god täckning på tomten och två master inom synhåll. Plåttak eller ej är frågan.

Fler som har erfarenheter?

Jag har plåttak på landet och line of sight till en mast ca 2,8 km bort. Jag får mkt bra mottagning och behöver faktiskt inte använda den externantenn jag beställde till kortet.

Ah, en extern extraantenn är alltså ett alternativ. Vad går en sådan på i runda slängar?

Ett par hundra. Kolla bara att ditt modem har anslutning för extern antenn. Alla har inte det, bla min Option-sticka. Jag skaffade istället en lång USB-skarv så jag kan lägga stickan tex i ett fönster för att bättra på mottagningen när det behövs.

En del option så kan man lätta lite på plastskalet så sitter det allt en anslutning under för antenn.

Nu kanske detta är lite off-topic. Trapetsplåt kan orsaka ordentliga störningar i trådlösa nätverk (WLAN). Speciellt om det sitter inomhus (t.ex. industrilokal). Problemet är att radiovågorna stutsar på vinklarna i plåten och det blir en sorts resonans. Även stora vattentankar kan "svälja" radiovågorna, typ jätteakvarium i hotell och konferensanläggningar.

Om däremot ett traptestak kan störa 3G vet jag inte... :surprised:

Inte bara plåttak, utan även tjocka kalkstensväggar stänger ute 3G signalerna. Jag har båda. Samma med WiFi, fast tvärtom. Massor med signal inomhus, och helt dött utomhus.

Man ser mobilmasten från köksfönstret, men skall det bli signal till datorn så måste man vara utomhus. Mobilerna visar max signal vid fönsterna, och praktiskt taget noll på andra ställen i huset.

Utomhusantenn är att rekommendera som sagt, men helst någon helt annan teknik än mobilt bredband, det var ingen höjdare den korta tid jag testade.

Vad finns det egentligen för alternativ till mobilt bredband? Det har ju pratats en del om lösningar med satelliter etc, men är något sådant på gång på allvar i Sverige?

Annars får man väl hoppas att 4G tar fart om ett par år...

Alternativ till mobilt bredband. Med reservation för fel, men det påpekar nog någon. :)
Utgår ifrån att mobilt bredband = 3G.

-Satelit. Finns och fungerar dock är de varianter som riktar sig till konsumenter med kombinationen satelit för nedladdning och modem för uppladdning. Ska man köra dubbelriktat blir priserna mer lämpade för en grupp hus. Ett gäng grannar startar en samfällighet för bredband. Kräver definitivt utomhusantenn (parabol).
-Lokala radionätverk. På många ställen finns lokal bredbandstäckning med radionät. Kommunen bör kunna svara på frågor kring det. Kräver troligen alltid utomhusantenn. Även här kan det hjälpa med intresserade grannar.

Sen finns ju alla varianter av kabel.
-Telefonlinje
-Elnätet
-Fiber
Men du avfärdar ju dom varianterna tidigare i tråden, eller hur ska man läsa att du är beroende av mobilt bredband? Ska det vara just mobilt så du kan ta det med dig är nog 3G enda alternativet. Om du däremot menar att du inte tänker dra Telias koppartrådar till ditt nybygge men ska ha bredband i huset blir svaret ett annat.

Jag räknar inte med att dra in Telias koppartrådar. :) Blir för dyrt. I närheten finns mig veterligen inget i kabelväg.

Det jag behöver är alltså en Internetanslutning av hygglig bandbredd (framförallt ingående) för att kunna jobba hemifrån och surfa efter behag, dvs hänga på det här forumet etc. :) Anslutningen behöver alltså inte vara mobil, men förmodligen trådlös. Eller finns det någon kabellösning jag ej tänkt på?

• Gilla
Jeffkarlsson97
  • Laddar…
Jag kör som sagt ibland mobilt bredband via 3G i äkta glesbygd i Bergslagen med nästan 3km till site och får ca 380kb/s nedlänk och ca 340 kb/s i upplänk via 3 och med ett Option GlobeTrotter GT MAX HSUPA, vilket duger gott och väl. Med extern antenn kanske det går att skrämma fram några kb till i nedlänk, i upplänk är det nog transmissionen till basstationen som begränsar.

Tipset blir faktiskt att prova vad 3G ger. Mha PTS så går det att få kläm på var basstationerna ligger och även i vilka riktningar sajten sänder ut på. http://e-tjanster.pts.se/Map/

En riktantenn kan göra susen speciellt om man ligger i gränszonen mellan två celler på en basstation. Vanligast är basstationer som består av 3 celler med 120 graders intervall.

Är du i planeringsfasen så bör det gå att lösa med en 3G-router som du ansluter en riktantenn på taket till, går att sätta på samma rör som TV-antennen, finns från 300-2500:- man får vad man betalar för...
Sedan har du ett vanligt WLAN inne i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.