2 756 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Dubbla golvvärmesystem?
Pratade med en representant för elektrisk golvvärme som påstod att det var vanligt att man gjuter in dubbla golvvärmesystem (vattenburet + el?)
Ni som bygger nytt, förekommer detta?
Själv tycker jag det skulle vara praktiskt med dubbla system i t.ex badrummet då man ofta stänger av den vattenburna värme under sommaren. Någon som har erfarenheter ?
Ni som bygger nytt, förekommer detta?
Själv tycker jag det skulle vara praktiskt med dubbla system i t.ex badrummet då man ofta stänger av den vattenburna värme under sommaren. Någon som har erfarenheter ?
Om man har termostater på varje golvvärmeslinga så kan man väl köra det på sommaren också. man stänger bara av valda delar av den vattenburna golvvärmen.
Så hade jag iallafall tänkt göra när jag får ordning på min av golvvärmetermostaterna styrda c-pump.
Så hade jag iallafall tänkt göra när jag får ordning på min av golvvärmetermostaterna styrda c-pump.
Många som inte tänker till när dom designar sin värmeanläggning får problem när dom vill ha varmt om fötterna sommartid. Med värmpepump som värmekälla och 4liter vatten i rören i badrummet har VP ingenstans att göra av effekten och det blir knas.
För att lösa detta verkar det som man ibland kör elgolv istället på sommaren. Jag har lagt till en acktank för att hantera problemet - det finns då alltid vatten att värma.
Problemet är alltså inte att stänga av de slingor där man inte vill ha varmt utan att en värmepump måste ha vatten att arbeta mot.
Jag föreslår att man bygger värmesystemet så att det går att köra få slingor på sommaren. Lägger man nu elgolv tycker jag det är klokt att även läggar vattenrör - inom en snar framtid lär man sannolikt vilja använda något alternativ till direktverkande el.
För att lösa detta verkar det som man ibland kör elgolv istället på sommaren. Jag har lagt till en acktank för att hantera problemet - det finns då alltid vatten att värma.
Problemet är alltså inte att stänga av de slingor där man inte vill ha varmt utan att en värmepump måste ha vatten att arbeta mot.
Jag föreslår att man bygger värmesystemet så att det går att köra få slingor på sommaren. Lägger man nu elgolv tycker jag det är klokt att även läggar vattenrör - inom en snar framtid lär man sannolikt vilja använda något alternativ till direktverkande el.
Liknande trådar
-
Tips för den som skall bygga dubbla dörrar
Byggmaterial & Byggteknik -
Problem med dubbla låscylindrar altandörr
Fönster & Dörrar -
Ventilation av luftspalt mellan dubbla ytterväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Avlopp under handfat för dubbla tvättmaskiner
Badrum -
Riva badrumsgolv med dubbla golvvärmesystem
Badrum