Hej!
Har fått ett tråkigt fuktproblem på halsen i vårt nyrenoverade tegelhus Huset är ett 1½-plans och byggt i början av 1900. Hoppas Ni har några kloka tips om hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet.
Dels är det ju ett juridiskt problem, om vem som ska stå för kalaset.
Dock verkar, enligt hörsägen, den ansvariga byggfirman ha gjort sitt på marknaden hört det förr?! . Så vi får se om jag får tag på ägaren där.
Och dels ett rent byggkonstruktionsmässigt. Tar utgångspunkt i att jag kommer att få fixa det själv.
Det handlar om fukt i yttervägg på bottenplan under nyinstallerad balkong.
En kvalificerad gissning är ju att det beror på balkarnas genomföring i tegelfasaden.
Se bilder:
Numera är det tätat med murbruk och tegelsten runt balkarna. Funderar på att ta bort detta igen och isolera på något sätt, med något lämpligt isolermaterial (?)
Börjar nu (sådags ) oroa mig för att även resten av stålbalken (invändigt) kommer att generera kondens då ligger vi risigt till den sträcker sig 3 m in i trossbotten.
Eventuellt bör jag också klä in balkarna utvändigt (2.5 m) som balkongen vilar på!?
Det ligger även en avlastningsbalk i stål, längs fasadens ovansida, för att sprida trycket från balkongen. Kanske även denna har del i dramat!? Huuh!
Dock, enligt de fackmän jag pratat med, såväl gamla snickarrävar som byggnadsingenjören som var kvalitetsansvarig, så är det ingen risk med att skadlig fukt/kondens skapas där eftersom värmen från huset och golvvärmen håller balken tillräckligt torr.
Det var f ö samma ingenjör som kom med förslaget att bygga upp konstruktionen på detta sätt, så i det fallet borde det ju vara rätt!? Kan man åberopa detta vid en ev tvist, tro?
Likväl har nu väggen (invändigt) under balkongen börjat visa på fuktskada!
Vad göra???
Har fått ett tråkigt fuktproblem på halsen i vårt nyrenoverade tegelhus Huset är ett 1½-plans och byggt i början av 1900. Hoppas Ni har några kloka tips om hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet.
Dels är det ju ett juridiskt problem, om vem som ska stå för kalaset.
Dock verkar, enligt hörsägen, den ansvariga byggfirman ha gjort sitt på marknaden hört det förr?! . Så vi får se om jag får tag på ägaren där.
Och dels ett rent byggkonstruktionsmässigt. Tar utgångspunkt i att jag kommer att få fixa det själv.
Det handlar om fukt i yttervägg på bottenplan under nyinstallerad balkong.
En kvalificerad gissning är ju att det beror på balkarnas genomföring i tegelfasaden.
Se bilder:
Numera är det tätat med murbruk och tegelsten runt balkarna. Funderar på att ta bort detta igen och isolera på något sätt, med något lämpligt isolermaterial (?)
Börjar nu (sådags ) oroa mig för att även resten av stålbalken (invändigt) kommer att generera kondens då ligger vi risigt till den sträcker sig 3 m in i trossbotten.
Eventuellt bör jag också klä in balkarna utvändigt (2.5 m) som balkongen vilar på!?
Det ligger även en avlastningsbalk i stål, längs fasadens ovansida, för att sprida trycket från balkongen. Kanske även denna har del i dramat!? Huuh!
Dock, enligt de fackmän jag pratat med, såväl gamla snickarrävar som byggnadsingenjören som var kvalitetsansvarig, så är det ingen risk med att skadlig fukt/kondens skapas där eftersom värmen från huset och golvvärmen håller balken tillräckligt torr.
Det var f ö samma ingenjör som kom med förslaget att bygga upp konstruktionen på detta sätt, så i det fallet borde det ju vara rätt!? Kan man åberopa detta vid en ev tvist, tro?
Likväl har nu väggen (invändigt) under balkongen börjat visa på fuktskada!
Vad göra???
Sorry, men jag kan inte från dina bilder se hur konstruktionen äe gjord.
Den intressanta delen är hur det ser ut vid själva infästningen av balkongen, dvs där balkongen ansluter mot väggen.
Kan du fixa bilder eller ritning på detta?
Den intressanta delen är hur det ser ut vid själva infästningen av balkongen, dvs där balkongen ansluter mot väggen.
Kan du fixa bilder eller ritning på detta?
OK! Du vill ha en bild av hur det ser ut utifrån!? vad tror du om denna? Visserligen på lite avstånd, men enkelt uttryckt kan man säga att runt den undre delen av stålbalkarna som du ser (klicka på bilden för förstoring) ligger det murbruk och tegel - man har s a s återställt fasadens utseende så gott det var möjligt. Om du tittar på den bilden som visar invändigt utan isolering, så ser du "groparna där balken ligger. det är alltså dessa som är igenlagda med tegel och bruk.
Blir det tydligare?
Golvtrallen ligger alltså inte an mot vägg, utan där lämnas ett par milimeter. I varje "balkmellanrum" har jag även (efter bilden togs) satt en dropplåt så att regnvatten inte rinner längs fasaden.
Ska försöka hinna fixa en bättre bild imorgon.
Blir det tydligare?
Golvtrallen ligger alltså inte an mot vägg, utan där lämnas ett par milimeter. I varje "balkmellanrum" har jag även (efter bilden togs) satt en dropplåt så att regnvatten inte rinner längs fasaden.
Ska försöka hinna fixa en bättre bild imorgon.
Redigerat:
Mycket vacker balkong Tomas, är det eternitskivor på takkupan ?.
Ledsen att behöva säga det Tomas, men jag tycker konstuktionen verkar sanslöst ogenomtänkt av ingenjören som utformat detta.
Limträ eller annan lämplig balk typ Kerto mm.borde väl ha används som bärande!.
Huvudproblemet som jag ser det är inte att du ev. får in vatten utifrån sett, för det kan du åtgärda utan kosmetiska problem med utåtlutande stålbalkar, rörelsefogar och ev plåtar.
Men att ha stålbalkar som går djupt innifrån huset lagd i isoleringen till flera meter utanför huset skapar köldbrygga, precis det som du är lite orolig för så kommer kondensutfällningen ske där värme möter kyla =daggpunkt .
Även om dina balkar i ena änden kommer att vara varmare och "torra", så kommer kylan ute att kyla ned det utvändiga stålet och ledas in i huset och när den varmare delen möter den kallare så bildas kondens och förutom det så måste det vara bland dom största köldbryggorna/energiförlust jag sett i byggnation sen 1987.
Hur mycket kondens det sen bildas är omöjligt att säga, men bara att det kan bildas är det som är fel, jag har sett skador som ser ut som "riktiga" vattenskador med mängder av vatten i väggar bara pga kondens.
Lösningen i dagsläget är nog bara att isolera allt stål som är utomhus rejält, och enligt ingenjören jag rådfrågade med i mitt fall så rådde han till 200mm cellplastisolering till min 250x150mm stålbalk som löper ca 150cm utanför huset.
Du kan ju fråga din ingenjör vart han hade tänkt att kylan ska ta vägen från alla balkarna när det är -15 grader utom hus.
Det finns cellplast som har borstad putsad yta, den skulle nog smälta in rätt bra i ditt fall.
Mvh Jawen
Ledsen att behöva säga det Tomas, men jag tycker konstuktionen verkar sanslöst ogenomtänkt av ingenjören som utformat detta.
Limträ eller annan lämplig balk typ Kerto mm.borde väl ha används som bärande!.
Huvudproblemet som jag ser det är inte att du ev. får in vatten utifrån sett, för det kan du åtgärda utan kosmetiska problem med utåtlutande stålbalkar, rörelsefogar och ev plåtar.
Men att ha stålbalkar som går djupt innifrån huset lagd i isoleringen till flera meter utanför huset skapar köldbrygga, precis det som du är lite orolig för så kommer kondensutfällningen ske där värme möter kyla =daggpunkt .
Även om dina balkar i ena änden kommer att vara varmare och "torra", så kommer kylan ute att kyla ned det utvändiga stålet och ledas in i huset och när den varmare delen möter den kallare så bildas kondens och förutom det så måste det vara bland dom största köldbryggorna/energiförlust jag sett i byggnation sen 1987.
Hur mycket kondens det sen bildas är omöjligt att säga, men bara att det kan bildas är det som är fel, jag har sett skador som ser ut som "riktiga" vattenskador med mängder av vatten i väggar bara pga kondens.
Lösningen i dagsläget är nog bara att isolera allt stål som är utomhus rejält, och enligt ingenjören jag rådfrågade med i mitt fall så rådde han till 200mm cellplastisolering till min 250x150mm stålbalk som löper ca 150cm utanför huset.
Du kan ju fråga din ingenjör vart han hade tänkt att kylan ska ta vägen från alla balkarna när det är -15 grader utom hus.
Det finns cellplast som har borstad putsad yta, den skulle nog smälta in rätt bra i ditt fall.
Mvh Jawen
Tack Jawen, för dina uppmutrande ord! Fasaden är Minerit (fibercementplattor) -
Även om det du säger är det jag hela tiden anat och känt på mig - trots dessa påståenden från "yrkesfolk" om att det inte kommer att bli några problem...
Men redan ett år efter bygget är problemet ett faktum! Puuh!
Det blir m a o till att isolera balkarna, man får verkligen hoppas att det räcker... Det framstår inte som ett alltför komplicerat arbete, trots allt...
VET DU var man kan finna färdigputsad cellplast??
Eller går det annars att måla med putsfärg direkt på cellplasten?
En mer svårlöst fråga är om avlastningsbalken som ligger på fasaden tvärs över balkongbalkarna kommer att skapa problem den med. Kanske är det den som är boven i dramat redan nu... Då får vi ett h-e, blir till att riva hela fasaden igen.
Den ligger visserligen ganska väl inbäddad i isolering på ovansidan och utanför fuktspärren, men...
Vad har egentligen KA för ansvar i detta fall??
Även om det du säger är det jag hela tiden anat och känt på mig - trots dessa påståenden från "yrkesfolk" om att det inte kommer att bli några problem...
Men redan ett år efter bygget är problemet ett faktum! Puuh!
Det blir m a o till att isolera balkarna, man får verkligen hoppas att det räcker... Det framstår inte som ett alltför komplicerat arbete, trots allt...
VET DU var man kan finna färdigputsad cellplast??
Eller går det annars att måla med putsfärg direkt på cellplasten?
En mer svårlöst fråga är om avlastningsbalken som ligger på fasaden tvärs över balkongbalkarna kommer att skapa problem den med. Kanske är det den som är boven i dramat redan nu... Då får vi ett h-e, blir till att riva hela fasaden igen.
Den ligger visserligen ganska väl inbäddad i isolering på ovansidan och utanför fuktspärren, men...
Vad har egentligen KA för ansvar i detta fall??
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Jag har hört att man även kan kondensisolera balken på insidan. Dvs en tät isolering runt balken. SÅ att blaken får vara kall, men kylan stannar i balken. Om då isloeringen även är diffussionstät så kommer ingen fukt in till den kalla balken.
De fuktproblem som du fått i kan ju bero på att vatten från balkongen rinner ner i glipan mellan balkong och vägg. Det blir då en avsevärd fuktbelastning på väggen.
De fuktproblem som du fått i kan ju bero på att vatten från balkongen rinner ner i glipan mellan balkong och vägg. Det blir då en avsevärd fuktbelastning på väggen.
Hej Hempularn, Tack för dina tankar idéer och synpunkter!
Risken att vatten från balkongen belastar fasaden, tror jag, är minimal i mitt fall. Golvet ligger ovanför mineritens kant och rör inte väggen. Dessutom har jag satt dit en plåt med droppkant som transporterar regnvatten etc 7-8 cm utanför fasaden under. Plåten är visserligen ditsatt EFTER jag upptäckte fuktskadan, så med en herrans massa tur så har det varit regnvatten som orsakat problemet...
Men sannolikheten att det är så väl är nog ganska liten tror jag... Ju mer jag tänker på dels det som jawen skriver ovan om köldbrygga i världsklass och det jag hela tiden oroat mig för så kan jag inte tro att det hela är löst med droppkanten...
Dock det du tar upp om att diffusionstäta tvärbalken är förhoppningsvis, om jag minns rätt, så jag gjort. Iallafall på det som ligger och är "synligt" på insidan. Balken vilar på fasadens murbruk. Dock utan isolering emellan... på balken ligger en tjock gummiremsa, på denna ligger syllen. Den invändiga balkkanten, som ses på bilderna har jag klätt in med isolering, lagt åldersbeständig plast och rigoröst tätat denna med tätningsmassa - så nära "kylan" som möjligt. Hoppas vid Gud att detta räcker.
Vad tror du?
Risken att vatten från balkongen belastar fasaden, tror jag, är minimal i mitt fall. Golvet ligger ovanför mineritens kant och rör inte väggen. Dessutom har jag satt dit en plåt med droppkant som transporterar regnvatten etc 7-8 cm utanför fasaden under. Plåten är visserligen ditsatt EFTER jag upptäckte fuktskadan, så med en herrans massa tur så har det varit regnvatten som orsakat problemet...
Men sannolikheten att det är så väl är nog ganska liten tror jag... Ju mer jag tänker på dels det som jawen skriver ovan om köldbrygga i världsklass och det jag hela tiden oroat mig för så kan jag inte tro att det hela är löst med droppkanten...
Dock det du tar upp om att diffusionstäta tvärbalken är förhoppningsvis, om jag minns rätt, så jag gjort. Iallafall på det som ligger och är "synligt" på insidan. Balken vilar på fasadens murbruk. Dock utan isolering emellan... på balken ligger en tjock gummiremsa, på denna ligger syllen. Den invändiga balkkanten, som ses på bilderna har jag klätt in med isolering, lagt åldersbeständig plast och rigoröst tätat denna med tätningsmassa - så nära "kylan" som möjligt. Hoppas vid Gud att detta räcker.
Vad tror du?
Då tror jag faktiskt att fukten har kommit in innan du satte dit plåtskyddet.
Mkt vanligt att vatten letar sig in vid kombinationen regn och vind (slagregn).
Avvakta och se är mitt råd.
Mkt vanligt att vatten letar sig in vid kombinationen regn och vind (slagregn).
Avvakta och se är mitt råd.
Kan det vara så väl...? Ja man kan hoppas! Men skarven ligger ju trots allt inte i nivå med golvet, utan ett par tre cm nedanför undersidan av golvet. Ett slagregn skulle aldrig träffa direkt i skarven, om det inte regnade vågrätt eller snett underifrån, vilket det ju förvisso kan kännas som emellanåt.
Vad tror du om den ovan omtalade köldbryggan? Ser du några risker här? Bör jag isolera balkarna?
Frågan är också hur man kan se om/när det blir torrare i fasaden, finns fuktmätare att hyra här i skåne, månntro?
Vad tror du om den ovan omtalade köldbryggan? Ser du några risker här? Bör jag isolera balkarna?
Frågan är också hur man kan se om/när det blir torrare i fasaden, finns fuktmätare att hyra här i skåne, månntro?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vatten kan röra sig mkt märkligt under påverkan av vindtryck.Tomas64 skrev:Kan det vara så väl...? Ja man kan hoppas! Men skarven ligger ju trots allt inte i nivå med golvet, utan ett par tre cm nedanför undersidan av golvet. Ett slagregn skulle aldrig träffa direkt i skarven, om det inte regnade vågrätt eller snett underifrån, vilket det ju förvisso kan kännas som emellanåt.
Vad tror du om den ovan omtalade köldbryggan? Ser du några risker här? Bör jag isolera balkarna?
Frågan är också hur man kan se om/när det blir torrare i fasaden, finns fuktmätare att hyra här i skåne, månntro?
Vatten som rinner längs fasaden, ner från dina mineritskivor, kan lätt pressas in i väggen under.
Köldbryggan tror jag inte är ngt stort problem.
Vänta till våren och se om det torkat då.
Fuktmätare kan du säkert hitta i Skåne.
Låter ju ohyggligt glädjande isåfall!!!
Så du menar - tvärtemot Jawen - att detta är en ok konstruktion? Detta börjar bli riktigt intressant! Ingen större risk för köldbrygga och kondens som kryper inåt, alltså?.. Vore mkt intressant att höra hur du resonerar. Har du tid och lust får du gärna delge mig dina tankar!
Tomas
Så du menar - tvärtemot Jawen - att detta är en ok konstruktion? Detta börjar bli riktigt intressant! Ingen större risk för köldbrygga och kondens som kryper inåt, alltså?.. Vore mkt intressant att höra hur du resonerar. Har du tid och lust får du gärna delge mig dina tankar!
Tomas
Jag ska inte dra detta i "långbänk", men anaitis:
Har du hört/sett om en större köldbrygga än denna ?, berätta gärna om den i så fall.
Om Tomas isolering runt balkarna ( som jag iofs inte visste om ) skulle hjälpa är klart tveksam då allt ligger i ett normalt mellanbjälklag d.v.s värme underifrån & överifrån.
Vart tar all fukt vägen som transporteras med värmen genom mellanbjälklaget ?, för att hjälpa vad gäller isolering av balk behövs garanterat minst 250mm mu runt om och sedan noga tejpad plast, men det tror jag knappast är gjort i detta fallet.
Det vore väl konstigt/fel att ens hoppas på problemfri framtid och att vänta tills i vår för att ev. se att det har blivit ännu värre skulle i alla fall jag inte rekomendera.
Nääää, isolera allt stål som går inifrån och utomhus med 200mm cellplast så är du av med problemet, då kan du t.o.m använda stålet som värmelagring ,-).
Men sedan hur du ska torka ut den redan blöta isoleringen kan bli värre....man kan låta den vara och sakta torka ur sig själv, men ofta i dessa fall blir det en lätt unken lukt, som känns speciellt när man kommer utifrån och går in, och lukten kan sätta sig i ex.vis bröd som ligger i plast och dylikt.
Den tunna isoleringen du redan gjort på stålet räcker inte för att hindra kondensbildning, men den kan självklart ha minskat köldbryggan.
MvH jawen
Har du hört/sett om en större köldbrygga än denna ?, berätta gärna om den i så fall.
Om Tomas isolering runt balkarna ( som jag iofs inte visste om ) skulle hjälpa är klart tveksam då allt ligger i ett normalt mellanbjälklag d.v.s värme underifrån & överifrån.
Vart tar all fukt vägen som transporteras med värmen genom mellanbjälklaget ?, för att hjälpa vad gäller isolering av balk behövs garanterat minst 250mm mu runt om och sedan noga tejpad plast, men det tror jag knappast är gjort i detta fallet.
Det vore väl konstigt/fel att ens hoppas på problemfri framtid och att vänta tills i vår för att ev. se att det har blivit ännu värre skulle i alla fall jag inte rekomendera.
Nääää, isolera allt stål som går inifrån och utomhus med 200mm cellplast så är du av med problemet, då kan du t.o.m använda stålet som värmelagring ,-).
Men sedan hur du ska torka ut den redan blöta isoleringen kan bli värre....man kan låta den vara och sakta torka ur sig själv, men ofta i dessa fall blir det en lätt unken lukt, som känns speciellt när man kommer utifrån och går in, och lukten kan sätta sig i ex.vis bröd som ligger i plast och dylikt.
Den tunna isoleringen du redan gjort på stålet räcker inte för att hindra kondensbildning, men den kan självklart ha minskat köldbryggan.
MvH jawen
(Tankar kring kondens, köldbrygga, sprickor, luft- eller vattenläckage!?!? Tjocklek på cellplast etc
)
Har haft ett snack med min KA. Dessutom med en figur på SP (Statens tekniska forskningsinstitut) Man kan med detta (begränsade urval) konstatera, eller iallafall anta, att det finns lika många uppfattningar om orsaker och lösningar som det finns kunniga i branschen... pust!
KA menar, att detta sätt att bygga balkongstomme inte är på något sätt ovanligt, utan en väl och gammal beprövad metod - kanske framförallt i äldre stenhus. De erfarenheter man haft av problem som visat sig är att det blivit lite rostangrepp på balkarna (vid genomföringarna utvändigt) som en eventuell konsekvens av köldbrygga/kondens. Annat är det inte!?
Dock kanske man kan anta att det kanske vanligast på hus är sten/betong rakt igenom, och därför inte lika känsliga för fukt och lukt(?!)
Dock torde det ju - under förutsättning att balkarna på denna typ av hus också blir uppvärmda invändigt - vilket ju får anses rimligt - kunna bli samma typ av fuktproblem som vi råkat ut för i vår yttervägg!?!
Dvs om vi nu utgår från att det inte föreligger risk för fukt längre in än i själva fasaden - så är vi i viss mån på den säkra sidan. I alla fall vad gäller mögel, röta, lukt och annat. Men problemet med fukten i ytterväggen kvarstår. Var den kommer ifrån? Vilka konsekvenser den får för sprickbildning i puts, murfogar, invändig färgavflagning, missfärgning etc. är fortfarande besvärande
Köldbryggan är ju dessutom, inte minst av energikostnadsskäl, något man/jag måste åtgärda. Att husets värmegolv ska ligga och värma upp dessa balkar borde ju kosta många onödiga extra kwh.
Det kom dessutom upp en annan möjlig förklaring från killen på SP., Han menar (om jag förstod honom rätt) att OM det är varmluftsläckage från huset i skarven mellan över och undervåning, (något som ju inte helt går att utesluta, med denna kombination av tegelvägg, murbruk, stålbalkar, regelverk, isolering etc etc) så kan det tänkas att denna varmluft genom övertrycket i huset någonstans i skarven möter kalluft och de kalla balkarna och att det skapar kondens, som fortsätter ner i fasaden
Sedan går det heller inte att utesluta att det helt enkelt ÄR regnvatten som kommer in, även om det i min värld verkar orimligt att så mycket vatten tar sig in i skarven mellan över och undervåning. Kanske kunde det det innan jag satte dit dropplåten?!
Måste nog även medge att jag missat en sak. Skarvarna i mineritfasaden har väl inte heller varit dom tätaste heller (Se bilden på fasaden) Vatten har absolut haft chansen att komma in emellan dessa, framförallt de horisontella skarvarna, som inte har skruvläkt bakom Hmm Tänkt´nte på de!?? Samtidigt är det fortfarande så att om regnvatten runnit på baksidan mineriten, så har detta landat för långt ut på den undre fasadens ovansida att jag är tveksam till att det ändå kunnat krypa så långt in som till insidan av fasaden .
Men man ska tydligen inte underskatta vattnets vägar .
Intressant är också att det finns lite olika uppfattning om ifall och hur TJOCK cellplast man behöver för att isolera balkarna.
Du, Jawen, säger minst 200 mm cellplast!
Anaitis säger att det inte är nåt att oroa sig över vilket egentligen ligger i linje med KA, om man ser till att detta är en gängse metod att bygga balkong på.
KA hävdar att, om man ska isolera, att 20-30 mm ökar isoleringsförmågan med flera 1000% jämfört med ingen alls, och att U-värdet planar ut väsentligt efter 50 mms tjocklek.
Dessutom, är det viktigt/viktigast om man alls ska använda isolera, att HELA balken, även ovansidan där balkongen nu vilar, måste hermetiskt täckas med cellplast Då blir det svårt igen, måste lyfta hela balkongen för att få in cellplast mellan stål och trä
Ja detta var en lång utläggning, hoppas den väcker tankar, frågor, tips för att vidare utröna problemet!?!
Har haft ett snack med min KA. Dessutom med en figur på SP (Statens tekniska forskningsinstitut) Man kan med detta (begränsade urval) konstatera, eller iallafall anta, att det finns lika många uppfattningar om orsaker och lösningar som det finns kunniga i branschen... pust!
KA menar, att detta sätt att bygga balkongstomme inte är på något sätt ovanligt, utan en väl och gammal beprövad metod - kanske framförallt i äldre stenhus. De erfarenheter man haft av problem som visat sig är att det blivit lite rostangrepp på balkarna (vid genomföringarna utvändigt) som en eventuell konsekvens av köldbrygga/kondens. Annat är det inte!?
Dock kanske man kan anta att det kanske vanligast på hus är sten/betong rakt igenom, och därför inte lika känsliga för fukt och lukt(?!)
Dock torde det ju - under förutsättning att balkarna på denna typ av hus också blir uppvärmda invändigt - vilket ju får anses rimligt - kunna bli samma typ av fuktproblem som vi råkat ut för i vår yttervägg!?!
Dvs om vi nu utgår från att det inte föreligger risk för fukt längre in än i själva fasaden - så är vi i viss mån på den säkra sidan. I alla fall vad gäller mögel, röta, lukt och annat. Men problemet med fukten i ytterväggen kvarstår. Var den kommer ifrån? Vilka konsekvenser den får för sprickbildning i puts, murfogar, invändig färgavflagning, missfärgning etc. är fortfarande besvärande
Köldbryggan är ju dessutom, inte minst av energikostnadsskäl, något man/jag måste åtgärda. Att husets värmegolv ska ligga och värma upp dessa balkar borde ju kosta många onödiga extra kwh.
Det kom dessutom upp en annan möjlig förklaring från killen på SP., Han menar (om jag förstod honom rätt) att OM det är varmluftsläckage från huset i skarven mellan över och undervåning, (något som ju inte helt går att utesluta, med denna kombination av tegelvägg, murbruk, stålbalkar, regelverk, isolering etc etc) så kan det tänkas att denna varmluft genom övertrycket i huset någonstans i skarven möter kalluft och de kalla balkarna och att det skapar kondens, som fortsätter ner i fasaden
Sedan går det heller inte att utesluta att det helt enkelt ÄR regnvatten som kommer in, även om det i min värld verkar orimligt att så mycket vatten tar sig in i skarven mellan över och undervåning. Kanske kunde det det innan jag satte dit dropplåten?!
Måste nog även medge att jag missat en sak. Skarvarna i mineritfasaden har väl inte heller varit dom tätaste heller (Se bilden på fasaden) Vatten har absolut haft chansen att komma in emellan dessa, framförallt de horisontella skarvarna, som inte har skruvläkt bakom Hmm Tänkt´nte på de!?? Samtidigt är det fortfarande så att om regnvatten runnit på baksidan mineriten, så har detta landat för långt ut på den undre fasadens ovansida att jag är tveksam till att det ändå kunnat krypa så långt in som till insidan av fasaden .
Men man ska tydligen inte underskatta vattnets vägar .
Intressant är också att det finns lite olika uppfattning om ifall och hur TJOCK cellplast man behöver för att isolera balkarna.
Du, Jawen, säger minst 200 mm cellplast!
Anaitis säger att det inte är nåt att oroa sig över vilket egentligen ligger i linje med KA, om man ser till att detta är en gängse metod att bygga balkong på.
KA hävdar att, om man ska isolera, att 20-30 mm ökar isoleringsförmågan med flera 1000% jämfört med ingen alls, och att U-värdet planar ut väsentligt efter 50 mms tjocklek.
Dessutom, är det viktigt/viktigast om man alls ska använda isolera, att HELA balken, även ovansidan där balkongen nu vilar, måste hermetiskt täckas med cellplast Då blir det svårt igen, måste lyfta hela balkongen för att få in cellplast mellan stål och trä
Ja detta var en lång utläggning, hoppas den väcker tankar, frågor, tips för att vidare utröna problemet!?!
på sista bilden ser jag takrännor men inga stuprännor ...? Försar regnvatten fritt som den vill från kupan och taket och vidare ner på balkongen ???? så kan det ju bli blött på konstiga ställen. Då är det inga regndroppar men ett vattenfall som kommer ner men jag kan inte se vilken vägg den tar.
gaia
gaia
Hej Gaia! Nej, de e riktigt - ännu inga stuprör.
Tack för tipset! Men njae.. Vattnet från kupans rännor landar huvudsakligen på hustaket och vidare ner i takets "stuprörsfria" rännor och vidare ut åt husknutarna till. Möjligt att det - vid
(o)gynnsamma vindar och regn stänker ut en del från rännor på balkongen också, men... då regnar det sannolikt på balkongen iallafall..)
Det hade annars såklart varit en ganska uppenbar läckagerisk med så mkt vatten forsande rakt ut på balkongen...
Tror inte att det är problemet... Däremot det jag först förbisåg, nämligen de tidigare otätade skarvarna i kupans fasadskivor (se bilder/läs närmast föregående inlägg).
Att utläsa av den missfärgade putsen på väggen invändigt är fukten tydligast under det fönsterlösa mittpartiet på kupan, - således skulle fukten kunna härröra från regnvatten som krupit in den vägen....
Men oroar mig fortfarande för den omtalade köldbryggan, vad tror du om den? Kan det också vara orsak till fukten i väggen?
(Söndag morgon 06.00... jodå, jag sover fortfarande got om nätterna, men sonen är desto piggare...)
Tack för tipset! Men njae.. Vattnet från kupans rännor landar huvudsakligen på hustaket och vidare ner i takets "stuprörsfria" rännor och vidare ut åt husknutarna till. Möjligt att det - vid
(o)gynnsamma vindar och regn stänker ut en del från rännor på balkongen också, men... då regnar det sannolikt på balkongen iallafall..)
Det hade annars såklart varit en ganska uppenbar läckagerisk med så mkt vatten forsande rakt ut på balkongen...
Tror inte att det är problemet... Däremot det jag först förbisåg, nämligen de tidigare otätade skarvarna i kupans fasadskivor (se bilder/läs närmast föregående inlägg).
Att utläsa av den missfärgade putsen på väggen invändigt är fukten tydligast under det fönsterlösa mittpartiet på kupan, - således skulle fukten kunna härröra från regnvatten som krupit in den vägen....
Men oroar mig fortfarande för den omtalade köldbryggan, vad tror du om den? Kan det också vara orsak till fukten i väggen?
(Söndag morgon 06.00... jodå, jag sover fortfarande got om nätterna, men sonen är desto piggare...)