2 886 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Tilläggsisolera 90 %
Har man något för att tilläggsisolera vinden om man inte gör det hela vägen ut till takfoten ?
Vi har 10-15cm sågspån och 5 eller 10cm tilläggsisolering på det (hus från -65). Men det skulle ju må bra av att lägga på i varje fall 20 cm till. Problemet är att det inte är monterat vindavledare och med 17 graders lutning (tror jag det är) så är jag inte byggd för det jobbet. Kan man rulla ut isoleringsrullar till en halvmeter från taket och skippa isolera yttersta halmetern eller så på varje sida ? Eller blir vinsten liten ?
Måste man ha vindskiva ? Jag har 2 ventiler på varje vindsgavel så ventilerar man ändå från siorna på taket ?
Jag är än så länge novis inom allt vad gäller hus, men man lär sig .....
Tack så länge.
//Matt
Vi har 10-15cm sågspån och 5 eller 10cm tilläggsisolering på det (hus från -65). Men det skulle ju må bra av att lägga på i varje fall 20 cm till. Problemet är att det inte är monterat vindavledare och med 17 graders lutning (tror jag det är) så är jag inte byggd för det jobbet. Kan man rulla ut isoleringsrullar till en halvmeter från taket och skippa isolera yttersta halmetern eller så på varje sida ? Eller blir vinsten liten ?
Måste man ha vindskiva ? Jag har 2 ventiler på varje vindsgavel så ventilerar man ändå från siorna på taket ?
Jag är än så länge novis inom allt vad gäller hus, men man lär sig .....
Tack så länge.
//Matt
Spån och ull är ingen bra kombination. Kör hellre på sprutisolering av återvunnet papper. Annars funkar ju det bra att lägga på mer spån också
Köpte nyligen 15 kubikmeter spån för 2 lax (dock för att elda inte isolera )
Köpte nyligen 15 kubikmeter spån för 2 lax (dock för att elda inte isolera )
OK. Fast det ligger redan en 10 cm ull ovanpå spånet idag så därför funderade jag på att rulla ut 10-20 cm till ovan på detta. Men då börjar man stänga för springorna vid takfoten om man rullar hela vägen. Så antingen rullar man nästan hela vägen om man inte bör stänga igen detta eller så rullar man hela vägen om det räcker med 2 ventiler på vardera gavel. Eller så gör man om allt från början och då med vindpappskivor, men det är ju en annan nivå på jobbet !
Och jag kan väl inte blåsa ut mer spån/återvunnet papper utan att sätta upp vindskyddspapp på insidan av taket vid takstolarna ?
Så frågan är om man förlorar mycket på att isolera hela vindsbjälklaget utom yttersta halvmetern, så att luft kan komma in där fortsättningsvis.
Mvh, Matt
Och jag kan väl inte blåsa ut mer spån/återvunnet papper utan att sätta upp vindskyddspapp på insidan av taket vid takstolarna ?
Så frågan är om man förlorar mycket på att isolera hela vindsbjälklaget utom yttersta halvmetern, så att luft kan komma in där fortsättningsvis.
Mvh, Matt
Sätt vindavledare och nöj dig med 95mm första året och undersök vinden då och då under tiden. Försök även se hur mycket värmebesparingen blir. Spån och ull behöver inte ställa till några problem. Spånet tätar mycket bra och skyddar mot den största boven i mögeldramat, konvektion av fuktig luft. Var också noga med att täta genomföringar, vindsluckor och liknande.
Liknande trådar
-
Söker kopplingsschema /servicemanual till gorenje DAH 690RF (köksfläkt
Kök -
Ny fasad - tilläggsisolera vid fönster?
Isolering -
Storfabrik i Eskilstuna får släppa ut 900 ton förbjudet gift
Miljö & Hälsa -
Annat än cellplast under betongplattan i hus byggt på 90-talet?
Grund & Markarbeten -
Bör min 90-åriga pappa tilläggsisolera vind?
Isolering