hörde att man ska ha speciella plast skruvar/fästen till ventilations locket som sitter på taket "utblåset"
OM det skulle börja brinna ska plasten smälta så att locket låstnar
grannen sa att man får absolut inte använda ståltråd för att sätta fast dom
efter som locket inte lostnar då
huset är från 1982

är det sant det han säger?

Redigerat:
Aldrig hört talas om något sådant. Vad är det för lock du menar?

Kan du lägga upp en bild på det så blir det nog enklare att hjälpa dig..=)

Förstår inte vad det skulle göra för nytta om locket ramlar av, tror din granne yrar lite.
Använda vanliga skruv som inte rostar för lätt då :)

vad jag har hört nu ska plasten smälta så locket stänger hålet så elden inte får syra

blir bara sjukare o sjukare
man ska f*n inte ha griniga pensionerer som grannar

han blev grinig bara för att dom hade lagt några tegelpannor över på hans sidan när dom bytte underpap

har nästan lust att klippa ner hans rosor för att dom sticker över på min sida

Aldrig lätt med "hjälpsamma" grannar :)
Blir det en brand i kanalen lär den rätt så lätt blåsa bort locket om det bara skulle "ramla ner", och för den delen lär branden ta syre från andra hållet bara.

Antar att det är kökskanalen/köksfläkten vi pratar om, dom krav som finns är att imkanalen skall vara brandklassad i hela sin längd men finns inget om att den skall stänga vid brand eller så.

• Gilla
Lenlil
  • Laddar…
huset är från 1982
det va säkert andra regler då och hans hjärna är kvar där oxå

Finns ventiler som stänger vid brand, används när man går genom brandceller.
Gnäller gubben igen så säg att det inte är en ventil utan TV-antenn för dansk TV.:D:D

2HOT4U skrev:
vad jag har hört nu ska plasten smälta så locket stänger hålet så elden inte får syra
Ja eller så tar elden en annan väg...brinnande fett som droppar neråt istället....

Säg åt gubben att det är skitsamma eftersom du rengör din imkanal var 6 månad...
med andra ord finns det inget som kan brinna i den.
O pika han sen o fråga hur ofta han gör rent sin... ;):D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.