Nu har det börjat, små, små högar jord lite överallt på gräsmattan. Under hösten och vintern uppkommer dessa och det är väldigt irriterande. Jag får känslan av att högarna är för små för att vara sork eller mullvad. Högarna ser dessutom ut att vara typ strängar av jord..inte som att nån bara har skyfflat upp det. Det är är helskumt, hoppas någon har en idé. Tyvärr lite suddiga bilder....

• DSC03047 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03049 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1: Ser ut som spår efter maskar. ;)
Bild 2: Liknar en tappad grillkolsbit? :confused:

En fågel har grävt upp en mask? Och bajsat?

Okej, båda bilder föreställer jord och är varken fågelbajs eller grillkol :) Maskar var en idé!

Tror oxå på att det är makar.

Ser inte gräset lite nedtrampat ut på den första bilden? Det borde det inte kunna bli av maskar.

Ja, det nedtrampade gräset är nog orsakat av människor. Efter att ha läst lite på andra forum är et mest troliga att det är maskar. Skulle bra gärna vilja utrota dom små rackarna!

Det tycker jag inte att du ska göra. De fyller en viktig funktion och ser till att jorden luckras upp.

Det är maskar. Jag har massor av likadana i min gräsmatta (7.000 kvm så det är några stycken...). Hade besök av en riktig trädgårdsfantast som blev lyrisk och tyckte att "-Med så här mycket mask är det jättebra jordmån osv i gräsmattan." så det är bara att acceptera att det ser ut som det gör. Maskarna ser till att gräsmattan mår bra så de vill jag ha kvar.

//Rob

Maja men de är väl bra anser jag, klipp inte så kort bara! En gräsmatta måst som bäst om man håller den runt 4-4,5cm. Då bör inte dessa maskhål synas?

C codesid skrev:
Maja men de är väl bra anser jag, klipp inte så kort bara! En gräsmatta måst som bäst om man håller den runt 4-4,5cm. Då bör inte dessa maskhål synas?
Wow, 12 år gammal trådbump

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.