Man märker skillnad när man drar många typ 6 mm x 120 mm skruv i gammalt hårt trä. Ingen av våra billiga har klarat det någon längre stund. Knappt ens längden av en hel sådan skruv faktiskt.
Däremot mindre skruv, som t.ex för gips är inga större problem med de billiga.

bonnier skrev:
Har nämnt det i en tidigare tråd men kan säga det igen, har själv 2 st billiga dragare, och haft dessa i runt 8 år. Har använts mer eller mindre flitigt och varit med om 1 nybygge och 2 renoveringar samt diverse projekt som man har när man är husägare. Visst kan det hända att ergonomi etc är sämre på dessa än de "finare", men jag har aldrig känt behovet att skaffa något annat. För mitt hempuleri har de funkat alldeles utmärkt. Nu börjar de, framför allt en av dem, bli sämre och sämre (batteriet) men jag har ärligt talat inte dåligt samvete för att jag köper en ny dragare nu, en sådär 8 år efter den gamla "skitdragaren". Att det blir en ny hyfsat billig är för mig självklart.

Tillägg: de tusenlapparna som blir över kan man t.ex. satsa på ett par fina flaskor skottskt :)
Detta synsätt är på sätt och vis en spegelvänd kopia av mitt eget....

Jag har två flaskor billig sprit, den ena explorer vodka som jag köper ny när den tar slut, och den andra en flaska gin som jag också byter ut efter hand den tar slut (vet ej vad det är för sort). De har varit med om hundratals förfester, studentsuperier och liknande de senaste 10 åren, och jag har blivit precis lika full som om jag hade druckit dyrare finsprit. Kanske har min sprit inte smakat riktigt lika bra som finare sprit om jag druckit den rent, men eftersom jag ändå har blandat den med exempelvis cola eller tonic spelar det ingen roll. Så för mitt amatörsuperi har de 2 sorterna funkat fint.

De tusenlappar som blir över satsar jag på t.ex. ett par chuckar till min festool skruvdragare :)

pinebar skrev:
Man märker skillnad när man drar många typ 6 mm x 120 mm skruv i gammalt hårt trä. Ingen av våra billiga har klarat det någon längre stund. Knappt ens längden av en hel sådan skruv faktiskt.
Däremot mindre skruv, som t.ex för gips är inga större problem med de billiga.
Va? pratar vi gips? Då måste man ju ha en skruvautomat eller allra minst en C12 med djupstopp!

El Gringo skrev:
Jag måste bara kolla litegrann här...

För mig rasar batterierna innan maskinen, brukar köpa en eller ett par när de ligger mellan 100-300 kr (fick 10 för en femhundring en gång), o det brukar väl finnas mellan 2-4 st här hemma redo o användas, slit-o-släng-mentalitet alltså! Dock bara ang just skruvdragare av nån anledning.

Är det verkligen så att jag helt enkelt är dumsnål så det skriker om det, är de dyra maskinerna verkligen på en såpass nivå att det är värt för en vanlig snubbe o lägga flera tusen på en? Eller ska jag fortsätta med mina 100-kroners som trots allt håller flera år styck? Jag har inte lagt 3000 kr totalt än på dessa maskiner, o det var 10-12 år sen jag köpte min första...
Tja, om du nu skruvar så sällan kanske du skulle ha en vanlig borrmaskin för nätström? Köp den billigaste du hittar och en förlängningskabel så lär ju inte batterier vara ditt problem.

Daniel_N skrev:
De tusenlappar som blir över satsar jag på t.ex. ett par chuckar till min festool skruvdragare :)
Det gäller att ha sina prioriteringar iordning annars blir det hemskt fel! :D

En sak som verkar skilja billiga /sämre (?) och dyra/bättre (?) åt är momentet. Jag har en 12 volts blå Bosch standard duty, med den drar jag lätt i långa skruvar som jag inte klarar med handkraft. Har aldrig upplevt samma kraft hos en kina-dragare.
Den har också gått i golvet från dryga två meters höjd (ett hemskt ögonblick i mitt liv – jag såg hur borret som satt i tog i golvet först så jag förväntade mig att hela mackapären skulle bli skev) men den fick inte en skråma. Tror inte att man kan hoppas på samma resultat med en kinamaskin från Rusta eller Jula m fl.

Sedan har jag lite problem med "slit och släng" av miljöskäl.

MVH
Ronnie

Att en dragare för 3000 är bättre än en för 149 kr är väl rätt så självklart, men är den bättre än 20 st för 149 kr? Batterier är mer eller mindre färskvara hur du än vänder o vrider på det, förr eller senare tar de slut! Så slit-o-släng o miljöfaktorer känns inte som något vidare argument tyvärr...
Det kan tänkas att det är bättre moment i de dyra, men jag har faktiskt bara misslyckats med en enda skruv någonsin, o då tog jag borrmaskinen så gick det bra. Jag har borrat för plugg i betong o sten, borrat hål i bilar o diskbänkar o allt möjligt med mina små billiga skitar! Är de bara nyladdade så fixar de det mesta med lite tålamod!
Men som sagt, det är ju skillnad på lada o ferrari, jag säger inget annat!

Grejen är att oavsett vilken skruvdragare du har får du i skruven sålänge du har ett bra batteri, en lada däremot kommer upp i typ 120 sen är det stopp, medans du i ferrarin totalt glömmer av att du är gift i samma sekund du lägger i tvåan!
Kanske lite kass jämförelse men... :)

Återigen, det här är absolut ingen diss mot dyra proffsmaskiner, jag försöker helt enkelt bara hitta skillnaderna mellan maskinerna, och kanske om det kommer fram tillräckligt med anledningar, tom köpa mig en dyring!

Pysslarn skrev:
Den har också gått i golvet från dryga två meters höjd (ett hemskt ögonblick i mitt liv – jag såg hur borret som satt i tog i golvet först så jag förväntade mig att hela mackapären skulle bli skev) men den fick inte en skråma. Tror inte att man kan hoppas på samma resultat med en kinamaskin från Rusta eller Jula m fl.
Det har jag provat, tappat en kina-dragare alltså, från en stege, det blev inte så bra ...
Har tappat andra skruvdragare också ( ja, jag vet ...) och det man kan se i ultrarapiden på väg ner är att det är skillnad på "flex" i plasten. De billiga "exploderar", och de dyrare "flexar" - och därmed håller ...

Jag gjorde en enkel - möjligtvis förhastad och totalt felaktig prisjämförelse - när jag sist skulle köpa dragare.

Jag kikade på en Makita som levererades med dubbla batterier och hård väska (vilket jag har nytta av) och sedan jämförde jag med en billigare Black & Decker som hade ett batteri (hur det var med väska kommer jag inte ihåg), men när jag kollade vad ett extra batteri kostade eller rent av vad ett batteri kostade ifall jag skulle nöja mig med ett tills det blev utslitet och sedan köpa ett nytt så var inte Makitan dyrare längre i alla fall...

Nu har jag kört 110 kvm trallgolv plus diverse andra villaprojekt och Makitan är den absolut bästa maskinen jag har haft hittills. Tidigare har inte varit några extrema utan Black & Decker, Skil och DeWalt.

Ett par billiga som dom slängt efter en har jag också "haft liggande" för det är ju så med dom där billiga, ingen är rädd om dom så dom blir liggande och drällandes lite varstans..urladdad...men Makitan är alltid laddad och alltid i sin väska...men Kinadragarna har i mitt fall alltid varit levererade med hopplöst föråldrade laddare som inte stänger av laddningen efter avslutad laddning och jag sitter ju inte där med ägguret och håller vakt - kan säga att dom batteriern inte blir långlivade...

My story folks!

TMC

Pysslarn skrev:
Det gäller att ha sina prioriteringar iordning annars blir det hemskt fel! :D

En sak som verkar skilja billiga /sämre (?) och dyra/bättre (?) åt är momentet. Jag har en 12 volts blå Bosch standard duty, med den drar jag lätt i långa skruvar som jag inte klarar med handkraft. Har aldrig upplevt samma kraft hos en kina-dragare.

Sedan har jag lite problem med "slit och släng" av miljöskäl.

MVH
Ronnie
Varför skall det vara slit och släng? Jag tycker själv att jag är en hyfsat miljömedveten person, men som jag sade i mitt tidigare inlägg, efter 8 års tjänst har jag inte speciellt dåligt samvete när jag slänger den gamla och köper en ny billig dragare. Kan inte påstå att jag tappat den från 2 meters håll nån gång, men lite fallhöjd har den klarat av utan att ta skada.

Jag håller med tidigare inlägg iallafall, en bra jämförelse vad man vill lägga prioriteringen på...en del på skruvdragare och andra på whisky :)

När ens skruvdragare tjänat en i åtta långa år tycker jag definitivt inte att det är "slit och släng" när den kasseras.

Det jag avser med min kommentar är att köpa en billig Kina-maskin – säg en borrhammare – köra åtta hål i styv betong och sedan reklamera den och få en likadan, åtta nya hål o s v. Om ens privata kalkyl ser sådan ut tycker jag att det är cyniskt!
Produktionen av en "maskin" drar resurser både vad gäller råvaror och energi. Till det kommer emballage och frakt/distribution.
Ser man billiga maskiner som engångs (jmfr dagslinser) d v s "slit och släng" så bidrar man definitivt inte till lösningen av våra globala miljöproblem. Och då bör man skämmas, som jag ser det.

Dessvärre är ju produktens livslängd inbyggd i totalen: jag har en åtta år gammal 9,6 volts skruvdragare från AEG som är färdig för soptunnan p g a att batteriet är helt slut. Ett nytt batteri till den kostar idag lika mycket som dragaren när jag köpte den. Varför? Förmodligen för att man A: vill sälja nytt och B: vill slippa ligga på reservdelar. På sitt sätt förståeligt men miljövänligt är det inte. Dessutom skulle jag ha nytta av den som "andra-dragare".

MVH
Ronnie

Man måste ju faktiskt inte välja billigt kinaskräp eller dyr lyxdragare, det finns faktiskt ett ganska hyffsat mellansegment också, något som jag tycker att "iblandskruvare" som El Gringo här bör ta sig en funderare på.
Bland annat bosch har riktigt vettiga grejer för runt tusenlappen, kanske upp emot 1500 tycker jag, även DeWalt har hyggliga, om än något tunga, maskiner i detta prisläge.

Om batterierna håller längre vågar jag inte svära på men jag skulle nästan tro det eftersom laddarna till mellanprisdragarna är bättre och smartare.
Kanske har jag fel och de håller inte mer än 5-8 år, men då har du i alla fall haft mycket roligare i 5-8 år än du hade haft med en kinamaskin.
Och du, då får du råd med en flaska sprit också, i alla fall en explorer... ;)

Mikael_L
El Gringo skrev:
Är det verkligen så att jag helt enkelt är dumsnål så det skriker om det, är de dyra maskinerna verkligen på en såpass nivå att det är värt för en vanlig snubbe o lägga flera tusen på en? Eller ska jag fortsätta med mina 100-kroners som trots allt håller flera år styck? Jag har inte lagt 3000 kr totalt än på dessa maskiner, o det var 10-12 år sen jag köpte min första...
Känner du dig nöjd med dina dragare så ser jag ingen anledning att byta till nåt värre!!!

Jag kör en -86 Opel kadett kombi, jag är nöjd, även om det finns många som aldrig övervägt en sådan "skitbil"
Däremot har jag två skruvdragare, en Grön bosch litium-batteri samt en proffs Hitachi i 3000:- segmentet (även om jag inte gav det).
Jag skulle aldrig kunnat motivera mig att köpa Hitachin ifall jag inte varit på väg att bygga ett helt hus, på egen hand.

Proffsdragarna är lite småbättre på alla punkter än budgetdragarna och mellanklassdragarna.
Batterikapacitet, laddtid, ergonomi, vikt/prestanda, kvaliten på chucken, kvalitet och känsla på reglage, krypkörningsförmåga, hållbarhet vid slag och fall, ljudnivå osv.

Vill man nu köpa sig en riktig budgetdragare, så uppstår frågan, vilken av dessa är mest för pengarna? Kellen, Meec, Skil, Biltema, CO-tech .... och alla andra ...

Maskinens egenskaper, pris och varumärke är enligt min åsikt bara en del av det som avgör vad man väljer. Vi försvarar gärna våra val med dessa argument men i själva verket är det nog ofta KÄNSLAN för ett visst märke som får en att hitta alla fördelar hos just detta märke.

Köper man en lågprismaskin så är känslan för verktyget mindre, men man kan istället gotta sig åt att man inte är ett offer likt verktygsnördarna. Det argumentet funkar bra även för mig när det gäller ett verktyg som t ex en vinkelslip.

Nu råkar jag själv i andra sammanhang vara en tvättäkta verktygsnörd som sedan länge klafsar runt i Festool-träsket (och en del andra) utan att kunna ta mig ur.

Så om jag ska köpa en handmaskin som finns i spannet 495 - 4950 kr så kan jag inte gå hem med en enklare eftersom tanken på att det finns en liite bättre maskin för baara en tusing till, är svår eller omöjlig att stå ut med.
När jag sedan står där o jobbar så är det KÄNSLAN av att äga den "bästa" maskinen som får mig att njuta av jobbet mera än jag gjort med en annan o billigare maskin.

Vi styrs av känslor mer än av förnuft och när vi väl bestämt oss för någonting så kan vi med hjälp av ensidigt faktaurval komma fram till att precis vilket val som helst är det rätta. Och så slår vi våra argument i skallen på den som tycker annorlunda.

Pingler skrev:
Maskinens egenskaper, pris och varumärke är enligt min åsikt bara en del av det som avgör vad man väljer. Vi försvarar gärna våra val med dessa argument men i själva verket är det nog ofta KÄNSLAN för ett visst märke som får en att hitta alla fördelar hos just detta märke.

Köper man en lågprismaskin så är känslan för verktyget mindre, men man kan istället gotta sig åt att man inte är ett offer likt verktygsnördarna. Det argumentet funkar bra även för mig när det gäller ett verktyg som t ex en vinkelslip.

Nu råkar jag själv i andra sammanhang vara en tvättäkta verktygsnörd som sedan länge klafsar runt i Festool-träsket (och en del andra) utan att kunna ta mig ur.

Så om jag ska köpa en handmaskin som finns i spannet 495 - 4950 kr så kan jag inte gå hem med en enklare eftersom tanken på att det finns en liite bättre maskin för baara en tusing till, är svår eller omöjlig att stå ut med.
När jag sedan står där o jobbar så är det KÄNSLAN av att äga den "bästa" maskinen som får mig att njuta av jobbet mera än jag gjort med en annan o billigare maskin.

Vi styrs av känslor mer än av förnuft och när vi väl bestämt oss för någonting så kan vi med hjälp av ensidigt faktaurval komma fram till att precis vilket val som helst är det rätta. Och så slår vi våra argument i skallen på den som tycker annorlunda.
Yupp, bara att hålla med. Trots att man kanske inte vill erkänna det så är känslan av att "festool", "hilti" eller "audi" är det som är absolut bäst ofta det som fäller avgörandet. Behöver man bekäftelse på att man har handlat rätt kan man kanske mata sig själv med lite faktauppgifter, garantitider etc, men i alla fall för mig är det mest snack, jag vet ju redan att festool är bäst:)

Och just känslan av att arbeta med riktigt bra verktyg, oavsett om jag fräser med of1010 eller sågar med elu 744 är nog vad många av gds:are med proffsverktygen i högsta klassen betalar för.

Sen är din tanke kring vinkelslipar intressant. Jag själv är ett stort fan av vinkelslipar, och köper inte noname där, men jag känner igen resonemanget. Skulle jag exempelvis köpa en gräsklippare, och trädgårdsskötsel är verkligen inte något som intresserar mig, så skulle jag garanterat inte leta efter gräsklipparnas fein eller festool. Istället skulle jag leta efter gräsklipparen som ligger mellan grön bosch och AEG. Vilken då, borde göra att jag får en gräsklippare som håller för en gdsare i många år, som man kan köpa reservdelar till och som inte har helt sjukt ergonomi/ljudnivå. Förmodligen skulle jag i ett sådant inköp vara mycket mer objektiv och intresserad av de olika gräsklipparnas faktiska styrkor och fatta ett mindre känslomässigt baserat beslut. Om jag skulle köpa en gräsklippare av märke A eller B spelar mig ingen roll, utan istället skulle den uppfylla ett antal tekniska grundkrav.

Å andra sidan finns det ju också en gräns, där de faktiska, objektiva, styrkorna och svagheterna med en produkt kan stå över känslan. Jag köpte 4 stycken sortainers från festool för att kunna förvara skruv, plugg, spikplugg, karmskruvar, mollyplugg osv. De kändes jättebra till att börja med. Men snart märkte jag att de var kass för detta ändamål. Svårt att för överblick av vad man hade, trots etiketter, och framförallt så la sig många skruvar lite "på snedden" så att lådorna blev svåra att öppna. Detta hade jag kunnat ta lite bättre om inte sortainrarna kostade över 1000kr/st. Istället blev det Handy Box från Raaco. Faktiskt bättre på alla sätt, förutom att de möjligtvis inte är så kraftiga och tåler mindre stryk, får väl se efterhand. Dessa kan jag varmt rekommendera. Systemet med lösa lådor i en större sortimentlåda, som i festools skruv-systainer är toppen, det är numera aldrig några skruvar som hindrar mig att öppna eller stänga lådor.

Och precis det motsatta gäller för de diamantkapskivor jag märkligt nog handlade på Netto för ca 20kr/st, och som är så orimligt bra att det nästan är löjligt, de bara gå och går, hur fint som helst.

Med ovanstående 2 stycken försöker jag nog bara övertyga mig själv om att jag inte alls är längst ner på botten av festool-träsket.

Körde också med en billig vinkelslip tills Classe hade 75% rea på en blå Bosch.
Ja jäv... vilken skillnad men det ska det väl vara med ett pris som är 10 ggr högre :)
Och den känslan är ju det som har gjort att man fastnat i träsken :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.