4 137 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Grannhusets nya fläkt LÅTER
De satte upp en ny fläkt på taket till grannhuset häromdagen. Nu vär det var helg och fint väder kunde man sitta ute och njuta, hade man tänkt sig. Men den nya fläkten låter betydligt mer än den förra, så nu låter det som man är omgiven av dammsugare då man går ut på gården. Dels hörs ljudet som kommer direkt från grannhuset, dels hörs reflekterat ljud som kommer "bakifrån".
Grannhuset är ett lägenhetshus på fem våningar. (Bostadsrätt tror jag.) När man kommer nära deras hus tystnar det, för då hamnar man i "ljudskugga", så de vet nog inte själva hur illa vi har fått det.
Finns det några regler för vad som får sättas upp på tak?
Vi har styrelsemöte i morgon för vår samfällighet. Där kommer jag föreslå att vår samfällighet skickar ett vänligt brev där vi upplyser dem om vad de monterat upp. Men bostadsrättsföreningar brukar vara snåla med utgifter, så vi kan nog vara beredda på att behöva argumentera.
Grannhuset är ett lägenhetshus på fem våningar. (Bostadsrätt tror jag.) När man kommer nära deras hus tystnar det, för då hamnar man i "ljudskugga", så de vet nog inte själva hur illa vi har fått det.
Finns det några regler för vad som får sättas upp på tak?
Vi har styrelsemöte i morgon för vår samfällighet. Där kommer jag föreslå att vår samfällighet skickar ett vänligt brev där vi upplyser dem om vad de monterat upp. Men bostadsrättsföreningar brukar vara snåla med utgifter, så vi kan nog vara beredda på att behöva argumentera.
Låter mer som en juridikfråga enligt mig...
Forumdelen http://www.byggahus.se/forum/juridik/ är nog mer troligt att hinna ge dig svar innan imorgon.
Ska dock bli intressant att se svaret...
Forumdelen http://www.byggahus.se/forum/juridik/ är nog mer troligt att hinna ge dig svar innan imorgon.
Ska dock bli intressant att se svaret...
Nej, det finns inga regler hur mycket buller man får släppa ut. Det finns endast riktlinjer som kan tolkas och det gör det hela så extremt mycket svårare att stoppa bullerstörningar.
Räkna med att det är stört omöjligt att få stopp på bullerproblem om det inte strider mot detaljplanen. Dvs den verksamhet som bedrivs stirder mot befintlig detaljplan.
//Anders
Räkna med att det är stört omöjligt att få stopp på bullerproblem om det inte strider mot detaljplanen. Dvs den verksamhet som bedrivs stirder mot befintlig detaljplan.
//Anders
Vi hade som sagt styrelsemöte häromdagen. Det visade sig då att det var fler som reagerat på ljudhöjningen.
Men vad som var mer intressant är att exakt samma problem fanns för 15 år sedan, då grannhuset installerade ny fläkt. Den gången var kommunen här och mätte, och grannhuset gjorde en ljuddämpande åtgärd (vet ej vad).
Hur som helst kommer vår ordförande nu kontakta dem.
Men vad som var mer intressant är att exakt samma problem fanns för 15 år sedan, då grannhuset installerade ny fläkt. Den gången var kommunen här och mätte, och grannhuset gjorde en ljuddämpande åtgärd (vet ej vad).
Hur som helst kommer vår ordförande nu kontakta dem.
BBRaedwall skrev:Nej, det finns inga regler hur mycket buller man får släppa ut. Det finns endast riktlinjer som kan tolkas och det gör det hela så extremt mycket svårare att stoppa bullerstörningar.
//Anders
7:1 " Byggnader skall utformas så att uppkomst och spridning av störande ljud begränsas."
7:2 "Byggnader och deras installationer skall utformas så att ljud från byggnadens installationer, från angränsande utrymmen likväl som ljud utifrån dämpas..............Om bullrande verksamhet gränsar till bostäder, skall särskilt ljudisolerande åtgärder vidtas."
Till dessa regler kan fogas ett antal praktikfall där man fastställt ljudnivåer som kan anses vara acceptabla.
Sedan är det upp till kommunens tjänstemän hur mesiga eller handlingskraftiga de är att driva igenom intentionerna i PBL.
Jag har tex. varit inblandad i en ombyggnad av en bostadsrättsfastighet där vi blev tvugna att bygga in ett bullrande aggregat efter grannars klagan. Så visst finns det chans att få rätt.
Jag skulle använda Miljöbalken, ansvaret är strikt. Man får inte störa omgivningen kort och gott, kan klassa som miljöfarlig verksamhet.
9 kap 1 § punkten 3: Med miljöfarlig verksamhet avses "användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning eller annat liknande."
Kontakta Miljöförvaltningen angående störningarna och din kommuns bygglovsavdelning för att höra om de har bygglov för den "nya" fläkten på fasaden, vilket det torde krävas. Miljöförvaltningen mäter och rapporterar om det är störning i omgivningen från fläkten.
Det finns regler för att folka inte ska störas. Vi hade en brf mitt emot som satte upp en fasadbelysning som lyste nästan rakt in i vår lägenhet. Kommunen ifråga kände inte till, eller tillämpade inte byggnadslovsplikt på fasadbelysningar och ansåg det var underligt att vi tänkte ge in en anmälan om olovligt uppförande (kommunen svarade nämligen att man inte behövde bygglov för fasadbeslysning). Men en kort tid därefter stängdes det av, och efter lång tid, efter att den skärmats av ordentligt är den åter igång. Tar detta som exempel på att vi ofta är både ljud och ljusförorenade men att det finns regler som hjälper om man känner till dem, även om ansvariga initialt säger att det kan man inte göra något åt. Oftast kan man det.
Att det är en bostadrättsförening spelar ingen roll. Skulle kunna tänka mig att många är mer tillmötesgående än kommersiella fastighetsägare.
9 kap 1 § punkten 3: Med miljöfarlig verksamhet avses "användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning eller annat liknande."
Kontakta Miljöförvaltningen angående störningarna och din kommuns bygglovsavdelning för att höra om de har bygglov för den "nya" fläkten på fasaden, vilket det torde krävas. Miljöförvaltningen mäter och rapporterar om det är störning i omgivningen från fläkten.
Det finns regler för att folka inte ska störas. Vi hade en brf mitt emot som satte upp en fasadbelysning som lyste nästan rakt in i vår lägenhet. Kommunen ifråga kände inte till, eller tillämpade inte byggnadslovsplikt på fasadbelysningar och ansåg det var underligt att vi tänkte ge in en anmälan om olovligt uppförande (kommunen svarade nämligen att man inte behövde bygglov för fasadbeslysning). Men en kort tid därefter stängdes det av, och efter lång tid, efter att den skärmats av ordentligt är den åter igång. Tar detta som exempel på att vi ofta är både ljud och ljusförorenade men att det finns regler som hjälper om man känner till dem, även om ansvariga initialt säger att det kan man inte göra något åt. Oftast kan man det.
Att det är en bostadrättsförening spelar ingen roll. Skulle kunna tänka mig att många är mer tillmötesgående än kommersiella fastighetsägare.
I BBR eller Miljöbalken står det inga nivåer gällande buller, utan det står endast lite siffror i naturvårdsverketsföreskrifter. Ex om hur bullernivåerna är:volvo skrev:BBR
7:1 " Byggnader skall utformas så att uppkomst och spridning av störande ljud begränsas."
7:2 "Byggnader och deras installationer skall utformas så att ljud från byggnadens installationer, från angränsande utrymmen likväl som ljud utifrån dämpas..............Om bullrande verksamhet gränsar till bostäder, skall särskilt ljudisolerande åtgärder vidtas."
Till dessa regler kan fogas ett antal praktikfall där man fastställt ljudnivåer som kan anses vara acceptabla.
Sedan är det upp till kommunens tjänstemän hur mesiga eller handlingskraftiga de är att driva igenom intentionerna i PBL.
Jag har tex. varit inblandad i en ombyggnad av en bostadsrättsfastighet där vi blev tvugna att bygga in ett bullrande aggregat efter grannars klagan. Så visst finns det chans att få rätt.
Riktvärdena vid nybyggnation av bostadsbebyggelse eller vid nybyggnation eller väsentlig ombyggnad av trafikinfrastruktur är:
30 dBA ekvivalentnivå inomhus
45 dBA maximalnivå inomhus nattetid
55 dBA ekvivalentnivå utomhus (vid fasad)
70 dBA maximalnivå vid uteplats i anslutning till bostad
Med andra ord så är man rökt om bullret understiger detta. Detta har visat sig i åtskilliga fall som gått vidare till länsstyrelsen. Så länge fläktar osv INTE strider mot gällande detaljplan så är man faktiskt chanslös.
Det skulle vara intressant om du kunde ta och leta fram de praktikfall du pratar om som visar på att så inte är fallet!
Du hade använt dig utav miljöbalken och det är korrekt, men var definerar du vilka värden för vad som "miljöfarlig verksamhet" eller vad som "fara för människors hälsa"? Svaret är att det finns inga! Det är upp till varje byggnadsnämnd att ta beslut i denna fråga, men överklagas beslutet så använder länsstyrelsen naturvårdsverketsföreskrifter och går efter deras riktvärden.Lekkamraten skrev:Jag skulle använda Miljöbalken, ansvaret är strikt. Man får inte störa omgivningen kort och gott, kan klassa som miljöfarlig verksamhet.
Man kan alltid försöka hota en fastighetsägare och hoppas att de går på det hela och skärmar av bullret, men har de mer förnuft så vinner de så länge det inte strider mot bygglov eller gällande detaljplan. Samt att bullret är under riktvärdena...
//Anders
Jag angav bara att rätt väg är att gå till Miljöförvaltningen, Vare sig du eller jag vet vilka nivåer det är hos den som skapat tråden, men där kan Miljöförvaltningen bistå med att ta fram mätdata på ljudnivåerna.