Hej

Är det någon som har erfarenhet av att ta vara på värmen i frånluften i ett hus med självdragsventilation.

Har funderat på flera lösningar. Det som verkar rimligast just nu är en frånluftsvärmeväxlare som används för att värma tappvattnet. Tacksam för alla synpunkter.

Anders

Hur har du tänkt då? Om du sätter en värmeväxlare så skulle jag tro att draget försämras och då måste du ha en fläkt som suger ut luften. Om du värmer vatten med frånluftvärmeväxlare så blir vattnet inte varmare än luften, dvs 20-25 grader. Det är väldigt kallt varmvatten. För att få varmare vatten skulle du kunna sätta in en värmepump som knycker värme ur frånluften, men då börjar det röra sig om investeringar... Fast värmepumparpojkarna och -flickorna i panelen kanske har några idéer?

Gör som jag och sätt in en vedpanna så behöver du inte oroa dig så mycket över värmeförluster. ;) Det är bara att klyva ett par kubik ved till. Gratis motion. Se det från den ljusa sidan. Du har ett väldigt tyst ventilationssystem som inte drar en enda watt el (mer än den värmen som försvinner ut genom skorstenen).

Jag tänkte mig en värmepump och mekanisk frånluft, blandade ihop terminologin.

Ved, nja jag bor i stan. Jag har fjärrvärme och tänkte att värmeöverskottet kunde användas till att förvärma kallvattnet.

Anders

Hej A!
Min första tanke, efter ha läst din fråga, var att det blir lönsamare för dej att förbättra isoleringen i stället för att instalera en masa teknisk utrustning som går på el. Är inte fjärrvärmen biligare än el? Ska du köpa dyr el för att redda några biliga kW fjärrvärme så blir kanske vinsten inte så stor. Av lite extra isolering får du säker vinst. Men du har kanske redan tänkt på det..... ;)
gaia

Jag har isolerat vinden och håller på att inreda den.

Alla frånluftspipor mynnar på ett ställe. Går det att få ekonomi på att ta vara på frånluft gör jag det annars inte.

Fjärrvärmen är förhållandevis billig, men jag har knappt 400 m2 att värma upp så varje liten besparing är guld värd.

Anders

400m2 :surprised: då förstår jag varför du tänker på återvinningen. Hoppas du hittar en bra lösning.
lycka till
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.