5 556 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
FRICO FLÄKT-RADIATOR synpunkter efter vårt behov
Hej
Vi har en luft-luftvärmepump på nedervåningen som, iallafall i vintras, var tillfredsställande på nedervåningen -på den nyrenoverade övervåningen med många rum man ofta har stängda ex. barnrum, sovrum, kontor vill vi byta ut de gamla brännheta och kantiga elradiatorerna vi har.
Har tittat över massor av alternativ, men tycker dessa verkar ovanligt vettiga pga.
*lågetmpererad yta, ok för lillkillen som pillar på allting
*ska vara tysta, max 30decibel.
*ger effektivare rörelse som snabbare värmer upp rummet och värmer det jämnare än vanliga.
*runda och trevliga i formen (inga jack i pannan när knodde trillar in i elementen)
*inga irriterande lysande pluttar på framsidan
*ska gå att lacka i valfri färg och finns i läckra borstad alu som tillbehör *slurp*
*Ska verka energibesparande med endast 50w/kvm gentemot normala 100w (??)
Är vi på rätt spår? någon som har erfarenhet av dessa eller liknande?
De finns t.ex. på www.frico.se
Kan tilläggas att de vi behöver använda är 400V, el ej vattenfyllda. Kåken är tegelhus från -77 (modulent)
Tacksam för alla svar o synpunkter!
Vi har en luft-luftvärmepump på nedervåningen som, iallafall i vintras, var tillfredsställande på nedervåningen -på den nyrenoverade övervåningen med många rum man ofta har stängda ex. barnrum, sovrum, kontor vill vi byta ut de gamla brännheta och kantiga elradiatorerna vi har.
Har tittat över massor av alternativ, men tycker dessa verkar ovanligt vettiga pga.
*lågetmpererad yta, ok för lillkillen som pillar på allting
*ska vara tysta, max 30decibel.
*ger effektivare rörelse som snabbare värmer upp rummet och värmer det jämnare än vanliga.
*runda och trevliga i formen (inga jack i pannan när knodde trillar in i elementen)
*inga irriterande lysande pluttar på framsidan
*ska gå att lacka i valfri färg och finns i läckra borstad alu som tillbehör *slurp*
*Ska verka energibesparande med endast 50w/kvm gentemot normala 100w (??)
Är vi på rätt spår? någon som har erfarenhet av dessa eller liknande?
De finns t.ex. på www.frico.se
Kan tilläggas att de vi behöver använda är 400V, el ej vattenfyllda. Kåken är tegelhus från -77 (modulent)
Tacksam för alla svar o synpunkter!
Har också funderat på dessa då de verkar ganska vettiga, har dock inte hört någon med erfarenhet av dem. Ganska dyra när jag kollade. Det känns som fläktkonvektor är en bra lösning tillsammans med värmepump för att få lite rotation på luften för att sprida värmen, men den måste vara tyst eftersom placeringen är i sovrum etc. Har ett par funderingar...kan man ha fläkten igång utan värmen? Hur tyst är egentligen 30dB? de "tysta" värmepumparna går ner emot 21-23dB i lägsta läge. Har ett ventilationsaggregat som skall ha ljudnivå ung. 30dB, men tycker att det är ganska högljud.
Du får gärna vara försökskanin åt mig och meddela efter köp vad du tycker
Du får gärna vara försökskanin åt mig och meddela efter köp vad du tycker
Jag har kopplat mitt eluttag till en extern termostat eftersom elementet sitter lite knasigt till. Fläkten går bara när värme-element är tillkopplat
Jag bränner mig inte på front, den blir varm men så att den är obehaglig på något sätt.
Sovrum... Hmmm... Om man bor "på landet" som jag där det verkligen är tyst på nätterna så hade jag nog inte satt en fläktradiator i sovrummet för det är lite surr, även om det är väldigt lite i mina öron. Det är nog så att antingen så vänjer man sig eller så slänger man ut elementet...
Jag bränner mig inte på front, den blir varm men så att den är obehaglig på något sätt.
Sovrum... Hmmm... Om man bor "på landet" som jag där det verkligen är tyst på nätterna så hade jag nog inte satt en fläktradiator i sovrummet för det är lite surr, även om det är väldigt lite i mina öron. Det är nog så att antingen så vänjer man sig eller så slänger man ut elementet...