Har nyligen inköpt en lägenhet i ett 100 år gammalt hus. Lägenheten är på 54 kvadrat fördelat över två rum. Skicket på lägenheten gör att den inte är inflyttningsbar. Ytskiktet i badrummet förbjuder t.ex. att duschen används. Därför återstår enbart en sak kvar att göra. Rensa lägenheten och renovera efter eget tycke. Är byggingenjör själv och har många ideér men tänkte nu också kasta ut bollen här för att se om någon annan har ett intressant uppslag.

De rumsdelande väggarna markerade med rött är inte bärande och det är dessa väggar som jag vill förändra. Badrummet är idag för litet samtidigt som köket är väldigt instängt.

Kan också tillägga att det går rökkanaler bakom klädkammaren vilket tillåter att man installerar en kakelugn eller öppen spis i båda rummen. Undrar också om någon har en intressant lösning för detta. Det är främst i vardagsrummet som jag är intresserad av att installera en eldstad.

Ni får gärna visa era tankar genom att rita i planlösningen och posta upp den...

• Planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej och välkommen.

Jag hade en liknande planlösning i förra lägenheten. Förlängde badrummet så att det går längs med hela väggen som delar av mellan hall och vardagsrummet. Vidare tog bort/flyttade väggen mellan kök och vardagsrummet så att det blir "öppen" planlösning.

Vad det gäller lösning med eventuell öppenspis så får någon annan komma med förslag. Jag hade nog satt in en i vardagsrummet.

Henrik

Om det var min lägenhet och med en stor budget, skulle jag breddat klädkammaren lite (in till sovrummet) och flyttat badrummet dit. I sovrummet en garderobsvägg så stor som möjligt på den långa väggen till vänster.

Vet inte hur man man tar din ritning och ritar om... (datoranalfabet).

Vill du ha ett stort sovrum? Dubbelsäng? Viktigt att kunna gå på båda sidorna? Fler garderober?

Bad eller dusch? Tvättpelare?

Vill du kunna sitta i köket? Skärma av? Behöver du mycket bänkyta?

Kvittar det på vilken sida sovrummet ligger?

Vilka mått på lägenheten har du? (Just nu intresserad av översta "kvadraten" - minus de röda väggarna.)

Lyckades kladda lite i paint - av alla program...

Tänker att det går att sätta höga fönster på väggen mellan sovrum och matsal.

Lite annorlunda lösning i alla fall...?

Förlåt, lyckades inte få med bilden...

Försöker igen.

• byggahusPlanl%C3%B6sning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rolig lösning!

Sådär... Nu är vi inflyttade i lägenheten och ska leva i misären iaf till nyår... Hoppas jag iaf... Siktar på att bli klar tills dess... Kan ju meddela att det är verkligen ingenting gjort i lägenheten på 50 år så det finns en del att bita i...

Tackar för alternativen. Det vi själva tänkt oss är mer likt ditt alternativ Jovial. Vill öppna upp köket och låta badrummet växa lite. Tror dock inte att ett badkar kommer att gå in. Annapannas förslag är lite dratisk och tror det kommer att förstöra lite av charmen med lägenheten. Att stänga in det höga taket och det stora vackra fönstret känns som en skam att göra...

Tänkta faktiskt starta en liten blogg här och beskriva mer om våra framsteg och kontinuerligt lägga upp lite bilder... Började faktiskt med det första projektet idag och drog upp 3 lager plastgolv i hallen för att komma fram till ett vackert furugolv...

Angående lägenhetsväggarna så finns där lite nya problem... Den lång

Ahhh... glömde avsluta om lägenhetsväggarna... Den lilla väggen som delar av mellan badrum och kök idag innehåller avlopp och värmestammar vilket vi inte kommer att ge oss på för att flytta... Den långa väggen är en så kallad klaosonvägg vilket inte kommer att bli roligt att riva... Men den är iaf rivbar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.