Hej, ska dra kablar för ett bosch easy.
Det är en 4X1X0,5 kabel jag ska dra och tänkte höra om det är
någon speciell färg man ska köra på för 12 volts matningen?

I sådant fall,vilken?
För min egen del spelar det ju ingen roll så länge jag vet vilka
det är men man vill ju göra rätt.

Mvh / Martin

...ingen?...

Förslagvis svart och röd om de färgerna finns, annars vit och blå. Viktigaste är väl att vara konsekvent!

En larmstandard vi kör med är spänning vit/blå och larmslingan grön/lila. Om vi använder Ekkx. Kör vi Ekkx 2x2 så byts grön/lila mot vit/orange.

Svart/röd/gul/blå är oftast förekommande i karmöverföringar då denna kabel är rikledad. Oftast kallad larmflex eller securicabel

Om du installerar Bosch Easy så rekommenderar jag att du använder 8-ledad kabel. Den är obetydligt tjockare än den 4-ledade kabeln. Manöverpanelen vill ha 6 ledare (helst partvinnad, typ nätverkskabel) från centralapparaten och då har du 2 ledare över till annat, tex magnetkontakt på dörren eller något du vill styra från en utgång, tex en indikering eller belysningsstyrning etc.
Nätverkskabeln är dock inte så kul att spika upp synligt, den kan man lägga i kabelkanal etc, så är det bara 10-15m så funkar det med vanlig EKKX (ELLXB).
Om du har ett trådlöst Easy så kan du dra signaler för Hubb och den trådbundna sirenen i samma 8-ledade kabel (4 till Hubben och 2+2 till sirenen (signal+sab)).
Tänk på att det alltid är billigare att dra fler ledare än man behöver just nu än att behöva dra om fler kablar samma väg. Oavsett om du gör det hemma åt dig själv eller ute som larminstallatör!
Lycka till med installationen - Easy är ett ballt larm!

hua... jag har bara dragit 4-ledad... och delat upp allt i 3 grupper, en för ytterdörr, en för övervåning (2brandlarm 2 magnet) samt en för nedervåning ( 3 brandlarm, 1 magbet och 2 rörelsedeckare och 4 glaskross)... vette sjuttom om man kan dra siren/blixtljus från samma koppling som övriga larmgivare?

Undrar lite om Bosch Easy, är det med individuellt adressbara detektorer eller konventionellt? Om det är konventionellt så undrar jag hur man får ihop det med brandvarning ihop med inbrott.

Standard på Securitas var svart/röd till 12V och blå/vit till slinga.

/Kent

"Undrar lite om Bosch Easy, är det med individuellt adressbara detektorer eller konventionellt? Om det är konventionellt så undrar jag hur man får ihop det med brandvarning ihop med inbrott."

Det är individuellt adresserbara. om du såklart inte kör med trådbunden vill säga.

Snickarboden: Hur menar du med adresserbart? Bosch Easy hanterar inte adresserbara detektorer som man ansluter (trådbundet) på en kommunikationsslinga. Det finns det andra larmcentraler från tex Bosch mfl. som klarar.

De trådlösa detektorerna läser in sig på första lediga sektionsplats med identifikationskod och detektortyp vid driftsättning (detta gäller Easy) . Detektorn meddelar centralapparaten vilken typ av detektor den är (tex Magnetkontakt), och då får den sektionen en default-inställning som gäller för den detektortypen (tex Entreväg med in- och utpasseringstid). Vill man sen ändra den inställningen så gör man det i sektionsprogrammeringen (tex om man vill att larmet ska gå på en gång när dörren/fönstret öppnas i tillkopplat läge).

Ansluter man trådbundna detektorer får man göra den programmeringen själv och anpassa sektionsingången efter den typ av detektor man ansluter.

När sen detektorn avger larm, om det är för rök eller en tjyv, så hanterar centralapparaten informationen utifrån den programmering som är gjord och skickar rätt larmkaraktär (tex brand eller inbrott) till larmmottagaren. Därför ska man inte blanda olika typer av detektorer på samma sektionsingång (tex brandvarning med magnetkontakter).

Nu blev det lite OT m.a.p rubriken...

Jeepmannen skrev:
När sen detektorn avger larm, om det är för rök eller en tjyv, så hanterar centralapparaten informationen utifrån den programmering som är gjord och skickar rätt larmkaraktär (tex brand eller inbrott) till larmmottagaren. Därför ska man inte blanda olika typer av detektorer på samma sektionsingång (tex brandvarning med magnetkontakter).

Nu blev det lite OT m.a.p rubriken...
hrm... vad händer OM man blandat flera detektorer på samma sektionsingång, brandlarm och magnetkontakt...?

swecul skrev:
hrm... vad händer OM man blandat flera detektorer på samma sektionsingång, brandlarm och magnetkontakt...?
Det som händer är att larmcentralen skickar den karaktär som är knuten till sektionsingången, dvs antagligen så meddelar den att det har gått "inbrottslarm" även om det är brandvarnaren som löst ut.

För en liten privatanläggning kanske detta inte spelar någon roll, man har antagligen lika bråttom hem oavsett vilket larm som löst ut. Men för en större anläggning kan det vara intressant att veta om man ska ringa brandkåren eller inte... :surprised:

Dock är larmbolagen angelägna att de anläggningar som är anslutna hos dem skickar rätt karaktärer vid larm.
För felsökning odyl i framtiden så är det enklare att bara ha en typ av detektor per sektion (SSF130:7 föreskriver en detektor per sektion, undantaget magnetkontakter och glaskrossdetektorer där du kan ha upp till 6 detektorer på en slinga).
OT igen... :):)

scheisse!
jag har delat upp allt på två sektioner som det då blir problem med.
en för övervåning med brand,magnet samt rörelsedetektor och samma för nedervåning...då skulle jag egentligen alltså ha 2 linor (sektioner) för magnet (uppe och nere) samt 2 för brand och 2 för rörelsedeckare.... skulle alltså behöva komplettera med 4 dragningar till.... och golvet och taket är redan på plats... :(

swecul skrev:
.... skulle alltså behöva komplettera med 4 dragningar till.... och golvet och taket är redan på plats... :(
Jeepmannen skrev:
Tänk på att det alltid är billigare att dra fler ledare än man behöver just nu än att behöva dra om fler kablar samma väg. Oavsett om du gör det hemma åt dig själv eller ute som larminstallatör.
Det var precis det jag menade.... :cool::D

Men nu har du iaf lärt dig en hel del om hur man ska planera sin anläggning (och förhoppningsvis även några andra här på forumet ;) ). Nu gör man det inte så många gånger som privatperson åt sig själv, men man kan alltid hävda specialkunskaper när någon kompis frågar!

Förtydligande:
En ledare är en av de små kablar som ligger inne i den stora kabeln. Man pratar om 4-ledare eller 8-ledare osv (finns upp till hur många som helst, men då blir de tjocka!).

Oftast är alla ledare i en kabel olikfärgade för att man ska hålla reda på dem.

Har sagt det förut och säger det igen: VAR KONSEKVENT VID FÄRGVAL!! (tex rött är plus, svart är minus etc).
Många larminstallatörer använder ungefär samma färger till olika signaler, men bara du är konsekvent på din anläggning så blir det lättare vid installation och senare felsökning eller utökning.

hmm.... men av dem fyra kablarna ska bara 3 gå till en detektor (ström + en annan färg) och 3 till en annan, t.ex brand? (alltså samma ström men den andra färgen..)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.