Är det någon som har erfarenhet av batterimotorsågar? :confused:
Det är tystare och lättare men batterierna varar ju inte så länge.

Jag funderar på att köpa en för lite småröjning i t.ex. sluttningar.
Jag kan få köpa en ny Black & Decker GKC1817 privat för 800: - men får inte prova den före. Annars kostar den visst kring 1600: -.
Den skall klara 150 st. 3,5 cm ”träd”. Den har kedjehastighet på 3.1 m/s.
Laddaren tar 8 timmar på sig. Oregon svärd visst också ibland. Vikt 2,8 kg med batteri.

Makita har en batterimotorsåg också (Makita BUC122Z kedjesåg, 18V Li-ion) men den kostar ca 2500: - utan batterier och laddare (det har jag iofs).
Kedjehastighet 5 m/s. Vikt exkl.batteri 2,5 kg.
Båda är för 18 V.

"Men får inte prova den före...."

Verkar lite smått konstigt. Jag skulle inte göra affär.

Den är ny i kartong :D

Räkna bara inte med prestanda som på en bensinare.
För småröjning i sluttningar skulle väl en röjsåg vara lämpligare? Dessutom kan man sätta slyklinmga på dem och köra undan buskar, gräs etc.

/Kent

Den egner seg kun til å kappe 2-3 mindre grener og kvist.

Du vil ikke ha en motorsag som stopper halveis under fellinga, det kan være farlig!!

Kjøp en elektrisk isteden. Har du ikke tilgang på strøm, anbefaler jeg deg en stihl MS170 eller 180 isteden.

Jag har en partner elsåg, den har en kedjehastighet på 15,6 m/s, effekt på 2200W. Har använt den för att såga träd en gång, inte värt besväret då är det bättre att starta motorsågen. Jag tror knappast att en batteridriven på 3.5m/s är roligare ;)

Ska du såga 3,5cm "träd" så är nog en röjsåg lämpligare och mycket effektivare.

3,5 cm "träd" tar ju 1 sekund med röjsågen då man i princip hugger av dem.

Tyvärr tror jag inte det finns nog med energi i batterier för att kunna motsvara ens den klenaste bensinsåg, inte längre än 2-3 minuter ivf.

Vad ni är negativa grabbar!
Tänk på att framtiden snart är här! :D
Sedan måste man ju bättra på vinsten för Vattenfall och stadsbudgeten också (fast det gör man ju med bensinstinkare också). :mad:

En batterimotorsåg är ju behändigare att ta med för småjobb och den stör inte folk lika mycket heller.
Fast oljesöl slipper man ju tyvärr inte.
Synd att ingen här testat någon!

Jag hittade en liknande (till utseendet) B&D batterimotorsåg Black & Decker CCS818 i USA som folk verkar relativt nöjda med = 4.2 av 5 stjärnor för 105 röstande.
En skriver att 1 batteri räcker till: ”It cut 10-15 pieces of 4" wood.”
http://www.amazon.com/Black-Decker-Cordless-Electric-CCS818/dp/B000GIKXXU/ref=cm_cr_pr_pb_t

Frågan är bara hur mycket bättre 18 V Makitan är?
Den högre kedjehastigheten kanske gör att den är bättre på att klara rotskott från vidje?

Batteridriven motorsåg? För "träd" med en diameter om 35 mm?
Är det mycket sly håller jag med om att en röjsåg verkar vara enormt mycket bättre. Annars kan jag meddela att det går väldans snabbt att kapa sly och enbuskar med en vettig grensåg av hopfällbar modell. Tyst, miljövänlig och billig. :)

joflopp skrev:
...
Annars kan jag meddela att det går väldans snabbt att kapa sly och enbuskar med en vettig grensåg av hopfällbar modell. Tyst, miljövänlig och billig. :)
Jag har 4 olika av denna typ. Bra att ha redo i bakfickan men tar tid att kapa.
Fiskars stora är bättre än den lilla kan jag säga.

Röjågen är snabb men den bullrar och är stor. Inte alltid så lämpligt.
I sluttningar är den klumpig och farlig om man halkar.

Denna film visar hur effektiv en motorsåg kan vara (det är dock inte en B&D batterisåg). :)
http://www.youtube.com/watch?v=oOGJLoVi-Bg

Någon som testat med en tigersåg? Är lite tveksam hur bra den är på rotskotten?

Generellt sett så är väl kedjesåg och slyröjning något man ska vara väldans försiktig med pga kastrisken? Nu vet jag iofs inte hur kraftfulla kast en batterisåg kan ge upphov till.

Har ju inte provat men kedjehastigheten är inte så hög och sedan har de ofta ett skydd vid spetsen så man inte kan använda spetsen på svärdet vid kapning.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.