jawen skrev:
Hej

Ville bara gå in och meddela att det är relativt stora problem med just Maxit designgolv, det krävs att golvet pumpas i en pumpning utan skarvar, och dessutom att materialet är tillverkat i samma tillverkningsperiod.

Ni vet när man köpt tapeter i en viss serie och färg men sedan räckte inte tapeten till hela rummet , då är det oerhört viktigt att man får tag på samma produktionsserie, annars får du en annan ton i färgen och precis samma sak gäller Maxit´s färgade flytspackel golv.

Finns väldigt få som klarar göra dessa golv riktigt bra.

MvH Jawen
Att det skulle vara relativt stora problem med maxit designgolv stämmer inte (vad nu ett relativt stort problem är?).
Golvet kan pumpas både med och utan skarvar/fogar. Är ytan dock stor (dvs. riktigt stor) så kan det vara fördel att lägga sk. arbetsfogar för att kunna hantera materialet. Vådlängderna som materilaet läggs i bör inte läggas i våder över 15 lpm.

Att materialet skall vara tillverkar i samma tillverkningsperiod är självklart. Man brukar prata om "batchnr", ett tillverkningsnummer som berättar exakt när materialet tillverkades. Detta nr används om man av någon anledning i efterhand vill spåra materialet i tillverkningsprocessen. Men detta är absolut inget problem! När du projekterar ett designgolv så beställs det material som skall användas (rätt kulör och rätt mängd). För övrigt är avjämningsmassan cementbaserad alltså en naturprodukt och kommer självklart att skifta i tonen (det är därför man väljer detta golv istället för att täckmåla). Det kommer även förmodligen att spricka något i ytan, detta är bara estetiskt och är en av anledningarna att golvet väljs.

Håller med dig om att vem som helst inte bör utföra arbetet. Men maxit har samarbetspartners CmG (Certifierade maxit Golventreprenörer) som är utbildade på just dessa golv. De har lagt åtskilliga kvm av designgolven.

Se www.maxit.se för mer info.
 
Dantutsu:

Jag vet i stort sett allt om Maxit´s golvprodukter fram till 2006, var redan 1987 på ABS tid en försökskanin på produkter, och var också den förste som relativt nyligen pumpade det då helt nya 4150 år 2006.

Du säger att det inte är problem att lägga arbetsfogar ?, vad baserar du det på ?, t.om en gräsmatta får olika nyanser om du klipper den från olika håll, och hur skulle du ordna till skarvarna i läggningen utan att slipa ner dom och ev lägga i lite ?, har du sett hur det ser ut ?

Denna produkt var inte alls menad att som du säger "skifta i tonen", och att den är cementbaserad har inget med det att göra.
Färgpigmenten står för färgen inte cementen och problemen är flera än att skaffa samma batchnr och lägga arbetsskarvar.

Sen kan man aldrig säga att just 15m är max vådlängd, det beror helt på pumpbilens prestanda, ytan´s höjd över marken, och läggningstjocklek samt om man ytnyttjar max utflyt eller inte.

Certifiering............................Jag har 4-5 st, och dom får man i stort sett genom att sitta och lyssna samt dricka rätt mycket kaffe/bullar/snacka skit, och den säger tyvärr inte mycket om kunskapen med den specifika prudukten, personen i fråga som får certefiering har kanske inte ens jobbat med produkten, och det säger inte lite.

På slutet av 80-talet fick vi arbeta med materialen, blanda själva lägga ut/spackla själva och t.om lämna godkänt prov för att få cert...

Sen hade t.om Maxit själva stora problem med att få deras "showroom" för designgolven snygga, och det säger rätt mycket tycker jag.

Sen tycker jag fortfarande att dom kan vara mycket vackra, men man ska ha klart för sig att det kanske inte blir som det "perfekta golvet" du sett någonstans, eller för den delen som i reklamen.
Detta vill jag bara nämna för att folk som är inne på detta golv ska kunna bilda sig en mer korrekt uppfattning innan dom lägger 40.000kr på nya golvet, om dom sedan har denna info i "bagaget" så får dom garanterat en större chans att golvet till slut faktiskt blir som dom önskade....

Mvh Jawen
 
tomtletare skrev:
Våtrum funkar nog inte så bra, svårt med anslutningen mot väggar att få tätt.
Ajdå, blev så glad när jag hittade den här tråden, för jag var ute efter svar på exakt samma frågor fast för vårt källarbadrum... :(

Såg en så snygg toalett på ett rätt hippt café och blev inspirerad att göra ngt liknande, men hur är det med våtrum, skulle det bli problem alltså?
 
Jag hakar på lite här. Snackade med en snickare om betonggolv, han sa att man kan gå direkt på flytspacklet. Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
Henkepalt skrev:
Jag hakar på lite här. Snackade med en snickare om betonggolv, han sa att man kan gå direkt på flytspacklet. Någon som har någon erfarenhet av detta?
Vad jag har förstått så är flytspackel betydligt dyrare än vanlig betong, jag vet inte om det blir lika hårt heller, men jag är själv nyfiken, vi planerar ha sidenmatt polerad betong i hela huset och vi eftersträvar samma look som Baron House som jag nu förstått har Maxit designgolv (som verkar ha bytt namn, hittar det inte på Maxits hemsida).

Min största fundering är hur sprickbenäget golvet är, bör man spåra golvet för att leda sprickorna eller ska man se till att armera utav bara h-e och gjuta tjockt? Kåken ska byggas på ursprängd berggrund.
 
Vi har diamantslipat vårt betonggolv i hall, kök, matrum och vinterträdgård. Har haft som önskemål ett golv som inte är superblankt (se onaturligt ut) ska vara lite liv i det, vilket ett betonggolv förtjänar. Vi har nu kommit till efterbehandligen. Vill att golvet skall stå emot fläckar av rödbetor, rödvin osv. Inte det enklaste att hitta kunnigt folk då man inte bor i en storstad. Får se vad det blir av detta, för ännu är det inte klart...tar mkt längre tid att utföra än någon kunde föreställa sig och resultatet blir ojämnt. Frågan är hur kräsen man skall vara... Finns bilder under annat inlägg här under Golvforumet. Lägger nog ut bilder på vår blogg såsmåningom också.
 
Någon som vet hur detta med slipade golv skulle funka i ett garage, är det för känsligt för oljestänk mm om man jämför med att lägga klinkers där?
 
Många allmänna parkeringsgarage väljer denna golvtyp, diamantslipat betonggolv. Det är lättstädat, står emot dubbdäck. Vet även bilverkstäder som har detta typ av golv. Så det ska inte vara några problem.
 
Jag håller precis på med att riva upp våra källargolv. Vi har 13cm från betongplatan till befintligt trägolv idag. Min tanke är 10cm isolering med golvvärme och sen flytspackel ovanpå. Går det att diamantslipa flytspackel också?
 
Hej Kave

I ditt fall skulle jag använda EPS, det både isolerar och gör att kappilärvandring av fukt upphävs vid ca 10 cm tjocklek.
Dessutom är den inte organisk och kan således inte mögla.

http://www.epscement.com/?sid=58


På den sen kan du lägga värmegolv och flytspackla upp dom sista 30 mm, använd gärna flytspackel med fiber.
Sedan kan du diamantslipa flytspacklet om du vill, men flytspackel har offtast kornstorlek 0,1-1mm, så effekten blir inte lika som om du diamantslipar betong, betong har större stenar ( ballast) i sig.

Glöm inte att du bör flytspackla senast 3 dygn efter EPS är pålagt, och prima innan.

MvH Jawen
 
heintz skrev:
Vad jag har förstått så är flytspackel betydligt dyrare än vanlig betong, jag vet inte om det blir lika hårt heller, men jag är själv nyfiken, vi planerar ha sidenmatt polerad betong i hela huset och vi eftersträvar samma look som Baron House som jag nu förstått har Maxit designgolv (som verkar ha bytt namn, hittar det inte på Maxits hemsida).

Min största fundering är hur sprickbenäget golvet är, bör man spåra golvet för att leda sprickorna eller ska man se till att armera utav bara h-e och gjuta tjockt? Kåken ska byggas på ursprängd berggrund.

Hej Heintz

Nästan samtliga cementbaserade prudukter är mycket sprickbenägna.
Det spelar ingen någon roll hur tjockt du än gjuter din platta, då dom flesta sprickor är krympsprickor.( problemet ökar med tjockleken).
VCT talet påverkar ( vattenmängd), så rådgör med betongleverantör om betongval och torktider, och enkelt förklarat kan man säga att ett högre K-värde autmatiskt ger kortare torktid.

Det viktiga är att du låter betongen som designgolvet ska läggas på får torka ur ordentligt, det är sprickorna som blir i betongen ( under )som går igenom och visas i designgolvet.

Designgolv brukar läggas i ca 10mm tjocklek ( om undergolet är jämnt ), och materialet är framtaget med relativt små krympegenskaper och har en ballast om 3 mm.

Att göra deligationsfogar i betongplattan/gjutningen är nog det ända sättet att försöka "styra" sprickorna, men det är inga garantier att det inte spricker lite här och där ändå.
Och ta proffisionell hjälp med att göra deligationsfogar.

Länk till Maxit/Weber Designgolv

http://www.maxit.se/media/22/pdf/golv/broschyrer/designgolv_koncept.pdf

MvH Jawen
 
jawen skrev:
Hej Kave

I ditt fall skulle jag använda EPS, det både isolerar och gör att kappilärvandring av fukt upphävs vid ca 10 cm tjocklek.
Dessutom är den inte organisk och kan således inte mögla.

Sedan kan du diamantslipa flytspacklet om du vill, men flytspackel har offtast kornstorlek 0,1-1mm, så effekten blir inte lika som om du diamantslipar betong, betong har större stenar ( ballast) i sig.

Glöm inte att du bör flytspackla senast 3 dygn efter EPS är pålagt, och prima innan.

MvH Jawen
Tack för svaret. Frågan är dock bara om det är samma isolerande verkan som i 10cm cellplast?
Egentligen ska man ju ha 25cm isolering. Nu kommer vi ju ha betongplatta, 10cm isolering och sen golvvärme på det så det blir ju inte exakt samma som att bara ha 25 cm isolering under golvvärmen.
 
Det finns speciella "flytspackel" som är avsedda för att poleras. Weber har (eller har haft i alla fall) något som heter Designgolv (http://www.weber.se/media/22/pdf/golv/broschyrer/Designgolv080403.pdf). Den stora skillnaden mellan polerad betong är, förutom ballaststorleken och därmed utseendet, golvets hårdhet. Ett flytspacklat golv blir mycket ömtåligare än ett polerat betonggolv. Tror iofs inte att det är ett stort problem i ett normalt hem.

Är lite fundersam på om du inte måste ha någon form av sprickarmering, men det är varken grundat på kunskap eller erfarenhet, men 30mm på större ytor känns som att det lätt blir sprickor. Betonggolv spricker visserligen också och det är svårt att få större ytor sprickfria utan dilationsfogar (dvs ser till att eventuella sprickor hamnar där man vill).
 
jawen skrev:
Hej Heintz

Nästan samtliga cementbaserade prudukter är mycket sprickbenägna.
Det spelar ingen någon roll hur tjockt du än gjuter din platta, då dom flesta sprickor är krympsprickor.( problemet ökar med tjockleken).
VCT talet påverkar ( vattenmängd), så rådgör med betongleverantör om betongval och torktider, och enkelt förklarat kan man säga att ett högre K-värde autmatiskt ger kortare torktid.

Det viktiga är att du låter betongen som designgolvet ska läggas på får torka ur ordentligt, det är sprickorna som blir i betongen ( under )som går igenom och visas i designgolvet.

Designgolv brukar läggas i ca 10mm tjocklek ( om undergolet är jämnt ), och materialet är framtaget med relativt små krympegenskaper och har en ballast om 3 mm.

Att göra deligationsfogar i betongplattan/gjutningen är nog det ända sättet att försöka "styra" sprickorna, men det är inga garantier att det inte spricker lite här och där ändå.
Och ta proffisionell hjälp med att göra deligationsfogar.


Länk till Maxit/Weber Designgolv

[länk]

MvH Jawen
Såg ditt svar nu, hade faktiskt glömt att jag skrev det där... :)

För vår del blev polerad betongplatta och valv (HTC). Och spricker gör det, fast än så länge (8 månader senare) så är sprickorna knappt skönjbara och syns faktiskt mindre med tiden ju mer man städar/svabbar golvet. Däremot tror jag att på ett polerat flytspackelgolv syns sprickorna mycket tydligare pga den mindre ballaststorleken.

Finns ett hus som heter Villa Baron som man kan hitta bilder på om man Googlar, där kan man se hur j-vla snyggt det kan bli med ett designgolv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.