Håller för fullt på att måla taket i väntan på kakelsättaren, tätskiktet blev klart för ung en vecka sedan.

Har nu upptäckt små men ganska djupa sprickor i det yttersta lagret av tätskiktet, samtliga finns i skarven mot golv/vägg, som tur är har jag inte upptäckt några i duschutrymmet.

Vad kan detta bero på?, jag har följt instruktionerna blint och använt precis så mycket som är anvisat, har rollat de två sista skikten i tre styrkningar vardera för att få rätt mängd per kvadratmeter.

Begriper inte hur det kan spricka?, tätskiktet ska väl vara en aning elastiskt, och sprickorna finns på ställen där det är armerat med Bostiks egna filttejp.

Har mailat bilderna til Bostik med och hoppas på en vettig förklaring.

5438-IMG_1814.JPG

2344-IMG_1815.JPG

122747-IMG_1817.JPG

J
Hmm ser ju inte alls bra ut.

Helt ny byggt hus eller?

Vad är det för golv och vägg material?? Betong? Gips? Spånskiva?

Huset är byggt 67,

Reglat 300CC, - 22mm tätspikad råspont - Primer 6000 - Bostik Rep och Fix - Golvgips 600 utan skruv - Primer 6000 - c.a 18mm flytspackel och sedan tätskikt.

Kan det vara golvet som satt sig lite?, tycker det är konstigt det är ju stabilt som fasen.. men det finns inga sprickor i väggskarvar eller på plana ytor,

Och väggen??

17mm råspont på CC600 2x2" sedan dubbel 13mm gips.

Sprickorna finns bara i skarv mellan golv och vägg det borde ju tyda på att golvet gett med sig på något sätt, kanske flytspacklet som krympt eller nåt.. men är inte tätskiktet elastiskt?, borde ju kunna stå emot viss flex, speciellt eftersom alla skarvar är armerade med tejp.

Kan det kanske bero på luftbubblor i tätskiktet, är ju ganska tjockt på golvet.

Oj, det ser inte bra ut. Jag skulle prata med bkr också om det är ett godkänt tätskikt du använt. De har väl utfört tester på dessa?

Jag tycker inte det ser ut som luftbubblor, snarare att materialet torkat för mycket.......

Det är ett godkänt system, det är Bostiks VTv5 rollade system

Jag skulle ringa bkr o kolla, de kanske vet då de gjort en massa tester. Jag tycker också att tätskikt bör vara elastiskt.

Ja du har ju inte bästa förutsättningarna att få ett tätt badrum med den huskonstruktionen. Men jag tror att du är inne på rätt orsak till problemet. Har du bara rollat och remsat golvet??

Kan det ha med gipsen att gör,a, de nya systemen är väl testade med nya regler - alltså med våtrumsskivor inte papp-gips. Eller var systemet testat och hade samma monteringsaanvisning på gips?

Nej jag vet, trä överalt är ju inte att föredra kanske, men väggarna och golvet är väldigt solida nu, har reglat extra vid kritiska ställen med.

Ja golvet är remsat och rollat precis enligt Bostiks instruktioner, fick dock rolla flera gånger med tätskikten för att få den åtgång de krävde..
Golvet krävde än mer tätskikt än väggarna så där blev kanske ganska tjockt på sina ställen, har kanske helt enkelt fått för mycket tätskikt?

Åsa76 skrev:
Kan det ha med gipsen att gör,a, de nya systemen är väl testade med nya regler - alltså med våtrumsskivor inte papp-gips. Eller var systemet testat och hade samma monteringsaanvisning på gips?
Vet faktiskt inte, men systemet är detsamma som det "förra" med skillnaden i ångspärren som nu har ännu högre motståndskraft, 1.7milj nånting..

Men har svårt att tänka mig att ångspärren som ligger såpass långt under ska påverka det yttersta lagret tätskikt..

Det känsliga är att det är ett träbjälklag. Det rör på sig hela tiden så det är inte optimalt att lägga ett klinkergolv där. Mitt tips hade varit att lägga en typ "tät"matta på golvet. Typ som den här: http://www.schonox.nu/article.asp?ID=379301110&Category=Membranes_Sweden.
Men det är kanske inte vad du vill höra i det här skedet!!
Men håll lite koll på sprickorna och dutta i mer membran där det har spruckit!
Det är mitt tips!
Lycka till!

Ja såhär i efterhand skulle jag klart använt nåt liknande, men alla de fackmän jag pratat med sa att det inte var några som helst problem att kakla när jag satt dubbel gips och "laminerat" golvet.

Lätt att vara efterklok, men som sagt ska lägga på lite mer membran på sprickorna och kanske dra ett extra lager på golvet och en bit upp på väggen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.