14 657 läst · 10 svar
15k läst
10 svar
Rostigt gjutjärn och golvbrunnsfrågor
Hej!
I tvättstugan ser ett avloppsrör ut på det här viset: finns det något man kan göra? Man kan kanske slipa bort rosten och måla, fungerar det eller "gömmer" man bara problemet i så fall.
I samma tvättstuga avser jag att lägga klinker, underlaget nu är målat betonggolv. Brunnen ser ut så här, jag vill inte bila och byta mot plastbrunn. Var kan man hitta lämplig förhöjningsring för att få rätt nivå?
Tacksam för alla tips!
I tvättstugan ser ett avloppsrör ut på det här viset: finns det något man kan göra? Man kan kanske slipa bort rosten och måla, fungerar det eller "gömmer" man bara problemet i så fall.
I samma tvättstuga avser jag att lägga klinker, underlaget nu är målat betonggolv. Brunnen ser ut så här, jag vill inte bila och byta mot plastbrunn. Var kan man hitta lämplig förhöjningsring för att få rätt nivå?
Tacksam för alla tips!
Det ser inte roligt ut med avloppsröret. Det är hål i den och borde bytas. Troligen har du asbest i rörisoleringen som är jämte avlopsröret så var försiktig.
Golvbrunnen skulle jag byta om det var mitt hus. Jag tror inte att det är så mycket betong så det borde inte vara så svårt.
Golvbrunnen skulle jag byta om det var mitt hus. Jag tror inte att det är så mycket betong så det borde inte vara så svårt.
Om man säger som så här.. OM du ändrar dig och tänker bila så är det ju lika bra att byta det rostiga röret också..
Men efter som du inte vill det så är det väll kanske bäst att göra rent brunnen och sedan svetsa fast en metal ring runt om (om det nu går).. täta med Silikon.. Annars får du väll spackla med hand spackel upp till rätt nivå. blir lite mera lut ner i golvbrunnen..
Röret är väll bara o borsta & slipa bort rosten och sedan måla.. Men rosen lär komma igen om några år..
Det värsta med dessa gjutgärns golvbrunnar är att dom brukar bli ganska tunna, min gjutgärns brunn som var i från 56 (troligen), var 1 mm tjock i röret som satt på själva brunnen.. Brunnen i sig var tjock, och jag tyckte inte det verkade något som hellst fel på den. Men den skulle bytas.. då upptäckte jag att det bara var 1 mm kvar innan röret var helt borta.. jag bytte i grevenstid kan man säga..
Själva bilingen är inte dyr och går lätt, behövs inget proffs.. byta brunnen är med andra ord lätt.. lika så rästen av rören.. sen att få igen hålen som blir är också lätt.. Arbetet tar dig kanske 2 dagar om du gör det själv. Sen är det bara o börja Kakla..
En skala ett till fem där fem är svårast ger jag detta jobb en tvåa.., betyg ett är typ att sätta upp gardiner o tavlor..
Det kostar dig nån tusen lapp extra.. men du slipper göra om allt om typ 5-10 år kanske..
Men efter som du inte vill det så är det väll kanske bäst att göra rent brunnen och sedan svetsa fast en metal ring runt om (om det nu går).. täta med Silikon.. Annars får du väll spackla med hand spackel upp till rätt nivå. blir lite mera lut ner i golvbrunnen..
Röret är väll bara o borsta & slipa bort rosten och sedan måla.. Men rosen lär komma igen om några år..
Det värsta med dessa gjutgärns golvbrunnar är att dom brukar bli ganska tunna, min gjutgärns brunn som var i från 56 (troligen), var 1 mm tjock i röret som satt på själva brunnen.. Brunnen i sig var tjock, och jag tyckte inte det verkade något som hellst fel på den. Men den skulle bytas.. då upptäckte jag att det bara var 1 mm kvar innan röret var helt borta.. jag bytte i grevenstid kan man säga..
Själva bilingen är inte dyr och går lätt, behövs inget proffs.. byta brunnen är med andra ord lätt.. lika så rästen av rören.. sen att få igen hålen som blir är också lätt.. Arbetet tar dig kanske 2 dagar om du gör det själv. Sen är det bara o börja Kakla..
En skala ett till fem där fem är svårast ger jag detta jobb en tvåa.., betyg ett är typ att sätta upp gardiner o tavlor..
Det kostar dig nån tusen lapp extra.. men du slipper göra om allt om typ 5-10 år kanske..
Moderator
· Stockholm
· 52 356 inlägg
Rost på gamal rör som ser ut på det viset beror på att det läcker. Läckan kommer genom porer i röret, det kan alltså mycket väl vara både en och två millimeter gods kvar (som det ser ut), men det finns alltid porer i gjutjärnsrör. När röret blir gammalt så ökar porernas diameter och vatten (snarare fukt) vandrar ut.
Om det är så att röret sitter i ett "ofarligt" utrymme, och man inte vill göra stora insatser just nu, så är det nog ingenting som behöver åtgärdas annat än av estetiska själ.
Problemet är att om det ser ut så här i källaren, så kan det mycket väl se likadant ut, eller värre, högre upp också. Där går kanske röret i lite mer känslig miljö, i stil med mellanbjälklags isolering av kutterspån eller liknande.
När en gjutjärnsrör är så rostig så är det på gång men det kan dröja ett par år till innan det börjar rinna så att du kan se det.TJ71 skrev:
Det kan räcka med att du får stopp i avloppsröret och någon kör med rensbandet så kan det bli en stor hål på en gång.
Sedan om vi skall prata om golvbrunnen så behöver du ingen förhöjningsring.
Du köper en klinker ram med sil som är lika hög som klinkersen och lägger den över golvbrunnen.
En rostfri ram 20 x 20 med sil kostar ungefär 150 kr.
Meningen är att om du får vatten under klinkersen så rinner vattnet under ramen ner till golvbrunnen.
Byt brunnen. Det är som tidigare sagts enklare än du tror. Hyr en rejäll bilmaskin och du tar bort den på ca 2 timmar. Trixet sedan kan vara att skarva på avloppsröret med en ny brunn och det är dessutom inte otroligt att du hittar ett rör utan botten eller liknande under golvet, men det är ändå problem som måste åtgärdas.
Jag bytte tre gjutjärnsbrunnar i tvättstugan och badrummet för ett par månader sedan. Som tur var det endast brunnen som var gjutjärn rören var av plast i god kondition.
Om du vill få ut något från försäkringsbolag vid eventuell fuktskada måste du byta brunnen till en godkännd typ om du gör om golvet.
Det finns lite info om stambyte på:
http://www.tryggvvs.nu/index.php3?use=publisher&id=187
Branschregler från byggkeramikrådet (BKR) angående golv av klinker finns att läsa på:
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler_gamla.html
Jag bytte tre gjutjärnsbrunnar i tvättstugan och badrummet för ett par månader sedan. Som tur var det endast brunnen som var gjutjärn rören var av plast i god kondition.
Om du vill få ut något från försäkringsbolag vid eventuell fuktskada måste du byta brunnen till en godkännd typ om du gör om golvet.
Det finns lite info om stambyte på:
http://www.tryggvvs.nu/index.php3?use=publisher&id=187
Branschregler från byggkeramikrådet (BKR) angående golv av klinker finns att läsa på:
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler_gamla.html
Det finns ett företag i malmö området som lagar gjutjärsstammar genom efter videoinspektion och högtrycksrengörning spruta in ett nytt pvc rör i det gamla gjutjärns röret. Detta för att minska ingreppen i gamla hus vid stamrenoveringar. Jag tror de bara skruvar av toaletten och vaskar så man behöver aldrig bila ner väggarna. Kommer tyvärr inte ihåg deras namn nu och vet inte om de åtar sej mindre privathus (Främst anlitas det till hyreshus och större fastigheter med flera lägenheter.) Men det kanske är värt att kolla. Vet att Sydsvenska hade en artikel om företaget för ett antal månader sedan.
mvh plexi
mvh plexi
Hej igen, bra forum det här.
ANgående eventuell försäkringsersättning så är ju det en fråga som man, minst sagt, kan hitta olika information om. Enligt mina efterforskningar så ska försäkringen gälla, detta baserar jag på att jag enbart lägger klinker uppe på golvet, dvs inget tätskikt eller liknande. Rent logiskt så kan det omöjligen innebära någon ökad risk för vattenskada eller svårigheter att upptäcka en sådan. Jag likställer det ingreppet med att i princip måla om golvet.
Angående det där röret så har jag också sett den metoden med lining av gamla rör, jag ska kolla det. Kan ju vara intressant för föer att få reda på kostnaden. Det avloppet som jag visade är stammen ner från köket, i köket är det bytt till plast en bit. Hur långt vet jag ej då det var föregående ägare som gjorde det i samband med köksrenovering i slutet av 90-talet.
Det är ju ett betongbjälklag men det borde kunna gå att bila upp utan att bryta upp hela köksgolvet.
Mvh
ANgående eventuell försäkringsersättning så är ju det en fråga som man, minst sagt, kan hitta olika information om. Enligt mina efterforskningar så ska försäkringen gälla, detta baserar jag på att jag enbart lägger klinker uppe på golvet, dvs inget tätskikt eller liknande. Rent logiskt så kan det omöjligen innebära någon ökad risk för vattenskada eller svårigheter att upptäcka en sådan. Jag likställer det ingreppet med att i princip måla om golvet.
Angående det där röret så har jag också sett den metoden med lining av gamla rör, jag ska kolla det. Kan ju vara intressant för föer att få reda på kostnaden. Det avloppet som jag visade är stammen ner från köket, i köket är det bytt till plast en bit. Hur långt vet jag ej då det var föregående ägare som gjorde det i samband med köksrenovering i slutet av 90-talet.
Det är ju ett betongbjälklag men det borde kunna gå att bila upp utan att bryta upp hela köksgolvet.
Mvh