Sitter och ritar in möbler på en ritning.
Lite tips om avstånd vore bra:

Ex
Mellan bord och en skänk för att stolen skall få plats?
Hittat lite på konsumentverket http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1535&lngArticleId=3501
Vore bra med synpunkter om detta.
Man tror ju lätt att man får in fler möbler än vad som verkligen funkar!

Merfrågor : Avstånd mellan skrivbord och säng om man har sängen bakom sig när man sitter vid skrivbordet

Intressant läsning om rekomenderade avstånd ifrån konsumentverket.

Min nya matplats efter renoveringen är aningens smalt, endast 230cm brett för bord + stolar.Har mätt lite innnan för att se hur långt man kan dra ut stolar mm till ett 90cm bord, ser ut att kunna funka att kunna gå förbi en annan upptagen stol, bara att hålla in magen ;)

Kommer att välja hyfsat smala stolar inga breda eller djupa rackare, annars få man snida till ett smalare bord :)

Sedan så gäller det att ha väggarna fria ifrån skåp och tavlor alltså längs bordet.

Ett tips är väl att mäta sig fram med tumstock, måttband eller dyligt om man är osäker på sin skiss.

Hej, hade samma funderingar när jag skulle planera vårt bygge.

Jag möblerade fram och tillbaka i ett ritprogram, men kände mig aldrig helt trygg med det. Vi gjorde så att vi använde måtten på de aktuella nya rummen och
ritade
upp de i vårt nuvarande hus, ibland i trädgården :rolleyes:, sedan var det bara att provmöblera med befintliga möbler eller mallar (typ flyttkartonger etc.)

En annan sak du kan göra är att ta med dig måttbandet när du går till möbelhandlarn och mäta lite i deras utställningsmiljöer.

Roligt med provmöbleringen i trädgården!:)

Annars kan man ju måtta utrymmen exempelvis från när man sitter tills man har skjutit ut stolen och rest sig. Då vet man ungefär vad som behövs.

Om man känner sig lite trött och inte orkar mäta så kan man köpa http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=57549&PresID=1&Desc=SS 914222:2006
Där finns väldigt mycket färdigmätt ang. inredning. Dock lite väl ambitiöst ibland enligt min mening:) används väl mest till utrymmeskoll på ritningar.
Har den själv och hade gärna kollat skrivbordsgrejen om den inte var nerpackad i en flyttlåda...
...men mät som sagt vad det behövs för utrymme istället. Standarder kan man ha på mycket annat, tycker jag:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.