Åsa76 skrev:
Men sälajren kommer ju påstå att han inte hade förelägganden vid kontraktskrivning och således inte har ljugit. Vad står det i kontraktet om vem som ansvarar för huset till överlåtelsedagen?
"om inget annat anges (...) garanterar säljaren att fastigheten inte berörs av myndighetsbeslut eller annat föreläggande från sotare eller liknande, eller som på något annat sätt begränsar köparens möjlighet att utnyttja fastigheten på samma sätt som den används av säljaren idag." och på ett annat ställe: "fram till tillträdesdagen ska säljaren dels bära risken för att fastigheten skadas av olyckshändelse dels ansvara för byggnader och annat som hör till att fastigheten vårdas väl"
"om köparen eller säljaren inte fullgör sina skyldigheter enligt detta kontrakt, har motparten rätt till ersättning".

Jag beskyller ingen för att ha ljugit, utan för att han inte fullgjort i kontraktet specificerade skyldigheter, vilket är att ansvara för byggnaden såsom den ägare han är.

Redigerat:
Då kommer dte lite närmare det jag skrev. Dvs själva föreläggandet kan betraktas som ett fel i fastigheten.

MEN frågan är hur mycket det felet är värt. Stegen var felaktig redan innan föreläggandet, när ni undersökte huset och borde ha upptäckt felet.

Det tillkommande felet är ju i så fall inte vad det kostar att fixa stegen, utan kostnaden för att det plötsligt blir akut att fixa stegen. Dvs troligen inte särksilt mycket.

Du krossar mitt hjärta... jag får avvakta juristens kommentar. Till saken hör att fd ägaren hade skyldighet sen 04 att se till att stegar håller måttet, det är nu de kom på honom med att inte ha fullgjort sina skyldigheter enl lag. Inte särskilt plötsligt mao. Ärligt talat så bryr jag mig inte om vad som sitter på taket, bara pricken tas bort och pipan kan rensas igen.

Bananya skrev:
Du krossar mitt hjärta... jag får avvakta juristens kommentar. Till saken hör att fd ägaren hade skyldighet sen 04 att se till att stegar håller måttet, det är nu de kom på honom med att inte ha fullgjort sina skyldigheter enl lag. Inte särskilt plötsligt mao.
har du bevis på att föreläggandet ang. takstege har utfärdats 2004? Eller kom det ut först efter kontraktskrivningen?

Vårt hus hade en vanlig dörr till pannrummet i ca 70 år och först för 2 år sen reagerade sotaren på det i samband att dom började göra noggranna besiktningar. Vi har dock inte tänkt kräva säljaren att komma hit och byta pannrumsdörr i vårt hus :).
gaia

Redigerat av moderator:
Jag tror du har goda möjligheter att hävda klausulen i köpekontraktet, om förläggandet har upprättats mellan köpekontrakt och tillträdesdag. Eftersom skrivelsen säge "rätt till skadestånd" innebär det nog att du själv får göra åtgärderna enligt förläggandet och sedan kräva säljaren på kostnaden. Det står inte explicit att säljaren skall "ombesörja och bekosta" åtgärder antar jag?

Gaia: även om föreläggandet kom vid sotarbesiktningen, så gäller lagen som reglerar detta från 2004. Som fastighetsägare skall du känna till vilken lagstiftning som gäller och därmed kan man säga att fastigheten inte har uppfyllt gällande lag sedan 2004.

Redigerat:
Bananya skrev:
Nåjå, det var ingen som tvingade oss... hehe... men på tal om stegar så går det inte med lösa steg... modulstegar från Plannja är väl det närmaste och då landar man på 4-5 tusen beroende på beslagtyp... plus arbete, för jag går ogärna på det taket, hmmm...
Min historia är identisk. Fast föreläggandet är långt före kontraktsskrivande. Jag har nu några få veckor på mig att fixa takstege, takbrygga, glidskydd m.m. innan jag får eldningsförbud och krav på kompletterande kostnader vid en ny brandskyddskontroll och sotning.

Nå väl, jag har luskat en hel del för att få en regelrätt lösning till minimal kostnad. Ganska svårt, men Taksteg från Bauhaus är ett bra alternativ. Det finns dock en mängd regler att hålla sig till. kolla på http://www.taksakerhet.se/ och på http://www.skorstensfejare.se.

För att få ner kostnderna kan du kontakta återförsäljare v kaminer och vedspisar. Flera av dom har kontakter med plåtslagare och smeder som kan skräddarsy en lösning till dig för minimal kostnad.

Personligen räknar jag med att komma undan med max 4-5 tusen kronor. Det är för min del inte värt att bråka om. Lite lack kan man ju dock få vara :mad:

frjo7205 skrev:
Jag tror du har goda möjligheter att hävda klausulen i köpekontraktet, om förläggandet har upprättats mellan köpekontrakt och tillträdesdag. Eftersom skrivelsen säge "rätt till skadestånd" innebär det nog att du själv får göra åtgärderna enligt förläggandet och sedan kräva säljaren på kostnaden. Det står inte explicit att säljaren skall "ombesörja och bekosta" åtgärder antar jag?
Nej det är klart. Det är därför jag går på mäklaren och inte fd ägaren. Jag tror att snubben har för avsikt att slippa alla kostnader och svarar därför inte på mina mejl. Fast min logik säger: se till att få bort "pricken" och anlita proffs för att få det godkänt.

de.zoega skrev:
Min historia är identisk. Fast föreläggandet är långt före kontraktsskrivande. Jag har nu några få veckor på mig att fixa takstege, takbrygga, glidskydd m.m. innan jag får eldningsförbud och krav på kompletterande kostnader vid en ny brandskyddskontroll och sotning.
Hur lång tid har man på sig, vet du det? Jag får ringa sotarn igen, kan fan snart deras nummer utantill :rolleyes:

Bananya skrev:
Hur lång tid har man på sig, vet du det? Jag får ringa sotarn igen, kan fan snart deras nummer utantill :rolleyes:
I mitt fall har jag till den 3 oktober på mig i år. Har jag inte åtgärdat allt då, så riskerar jag att få eldningsförbud vilket inte känns bra inför höst och vinter.

Alla andra projekt har fått vila. Nu ligger prio på taksteg och takbrygga. Är jäkligt höjdrädd, men var uppe på taket i helgen och mätte upp ordentligt. Jag hittar inte det jag behöver till mitt plåttak på Bauhaus eller K-Rauta. Därremot tycks Stegbolaget i solna ha allt som krävs.

Bananya skrev:
Nej det är klart. Det är därför jag går på mäklaren och inte fd ägaren. QUOTE]

Fast är det inte till säljaren du skall reklamera? Mäklaren är ju bara en informationsförmedlare juridiskt sett.

Vad gäller åtgärden i sig så är den förmodligen förhållandevis billig (knappast över 10 000:- om du kan göra lite själv). Det hade kunna tillstöta MYCKET dyrare fel än så. Åtgärden blir ju också generellt värdehöjande eftersom det gäller uppfyllandet av ett lagkrav. Du kan alltså räkna med att få ut större delen av kostnaden vid en försäljning.

Jag skulle:

1. Åtgärda bristen på egen bekostnad och spara alla kvitton.
2. Reklamera skriftligt i enlighet med köpekontraktets bestämmelser och kräva att få skadestånd för nedlagda kostnader. Om inte kontraktet reglerar en reklamationsgång skulle jag skicka ett rekommenderat brev med mottagningsbevis till säljaren och en kopia till mäklaren.

frjo7205 skrev:
Jag skulle:

1. Åtgärda bristen på egen bekostnad och spara alla kvitton.
2. Reklamera skriftligt i enlighet med köpekontraktets bestämmelser och kräva att få skadestånd för nedlagda kostnader. Om inte kontraktet reglerar en reklamationsgång skulle jag skicka ett rekommenderat brev med mottagningsbevis till säljaren och en kopia till mäklaren.
Tack, jag får nog börja agera... annars blir det kallt i vinter :>/

de.zoega skrev:
Alla andra projekt har fått vila. Nu ligger prio på taksteg och takbrygga. Är jäkligt höjdrädd, men var uppe på taket i helgen och mätte upp ordentligt. Jag hittar inte det jag behöver till mitt plåttak på Bauhaus eller K-Rauta. Därremot tycks Stegbolaget i solna ha allt som krävs.
Jag måste säga att Stegbolager verkar veta vad de snackar om. Tack för tipset!

Glöm Beijer och Krauta, Stegbolaget har proffsgrejer och vet hur montera så det blir godkänt. Tack igen för tipset. Allt kostade under 3k + nån tusenlapp för ombesiktningen... och jag gjorde jobbet själv mha genomgående gängad stång och tätning i plåten... En speciallösning för takfoten var en egentillverkad distansklots, som placerar urglidningsskyddet under rännan, allt gillades av besiktningsmannen som även sotade pipan.
Nåja, man är en erfarenhet rikare, mindre takfobi och lite godare samvete, att sotarmurren inte trillar av en blåsig dag. Men retsamt att inte få rätt, jag ska kontakta nån konsumentombudsman, dock inte mäklarens, hehe... :rolleyes:

Redigerat:
Bara som kuriosa till denna tråd. Har månterat taksteg och glidskydd. När besiktningsmanne kom, så fick jag ett beröm med väl godkänt och föreläggandet togs såklart bort. Några dagar efteråt kraschade en fågel med vårt luftutblås från toaletten och takhatten flög av. Dom nya takstegen kom mig väl till användning när jag monterade en ny takhatt. Slutet gott - allting gott. ;-)

Asså, är dom helt pippi dessa kajor ;) Jag kan säga att jag nu själv vågar bestiga berget, förut såg jag folk klättra på våra rostiga stegar och undrade hur de vågar.
Det känns bra att ha gott samvete, liksom. Men det var surt att behöva betala grejerna själv, trots att kontraktet garanterade att huset var fritt från förelägganden.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.