Orkade inte träta fram och tillbaka utan köpte Kärcher 2074 från Bauhaus för 995:-.
Den suger rätt bra än så länge och det har varit både väta och slipdamm. Följer med både påse och filter så den skall klara damm också. Har inte märkt av något statisk elektricitet heller men så tar jag inte i metalltunnan heller utan använder handtaget i plast som sitter upptill.

So far so good.

Denna alltså: http://www.karcher.se/se/Produkter/Privat_bruk/Inomhus/Grovdammsugare_foer_vatt__torrt/16294500.htm

coss skrev:
Jag skall köpa en grovdammsugare och sambon gav ok för en festool, grannen menade dock att hans målarkompis hade en bosch som var billigare och lika bra. kan det stämma?
Viktigaste är ju att den suger i sig slipdamm från spacklet och inte spyr ut det i luften igen. KLarar den det så klarar den resten med.
Personligen skulle jag se till att den har HEPA (H13 el.H14). CT 22 och CT33 i USA verkar ha det men jag lyckas inte översätta det till den europeiska standarden en L M och U. Någon? Det är ju dom riktigt små pariklarna som är farliga. Dom större är mest besvärliga.

screamin-daemon skrev:
Jag har Kärcher 2604, kostade 1149: - på K-rauta. Jag har testad den emot Festool Midi och Kärcheren är klart starkare. Den saknar dock en del finesser som t.ex. autostart och inställning af sugnivå. Jag har kört den med både Festool TS55, överhandsfräs och grovstädat med den och det funkar bra. Jag testade även den mindre Kärcher modell med rostfri behållare, men den var mycket svagare. Nackdelen är att den inte är särskilt tyst.
Har också en Kärcher 2604
http://www.karcher.se/se/Produkter/Privat_bruk/Inomhus/Grovdammsugare_foer_vatt__torrt/17237000.htm
... fick den för ca 850 kr nere i Tyschklant. Är grymt nöjd med den då den har så fint sug (bättre än många proffsmaskiner faktiskt) och även lite större påse. Rekommenderas som nybörjar-sugare! (har tidigare kört Kärchers NT35/1)

Här är ytterligare en stolt 2604-ägare. Tycker det är helt ok som grovis, man får se till att den inte får med parketten bara när man använder den.....=) Den har ju tyvärr inget hepa-filter men detta kanske kan vara ett bra komplemment:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=35428350

Jag köpte denna StarMix, på Hornbach i Malmö för ca 1000 kr, ganska tidigt i mitt lilla projekt.

Jag har inte ångrat mig en sekund, funkar mycket bra

Med detta tillbehörskitt så blir den mycket mångsidig. Fungerar bra både till att dra över golven och den suger upp både spån, damm och små träbitar utan problem eller så många stopp i den grova slangen, med den smalare slangen i tillbehörskittet fungerar den utmärkt som "spånsug" till verktygen, eller som vanlig dammsugare med metallröret och det vanliga dammsugarmunstycket.

jag har en liten kärcher 2004 och den skulle behöva mer sug den med. iofs är det praktiskt nu, Den tar damm men skruvar och muttrar blir kvar på golvet :).

Den var i alla fall billig. Hittade den för under 400 på en rea

Hade själv en Kärcher med stålbytta och den blev något så helvetiskt statiskt att det var en plåga. Sen att allt fastnade och filtret sätter igen direkt. Men den är bra på att suga smågrus.
Den skapar ju illusionen av en dammfri arbetsmiljö men när man kollar efter några timmar så ligger det fint damm överallt...

Råkade glömma den på ett jobb och hämtade den aldrig, efterskänkt kan man säga.

Många som har dammsugare från Kärcher och Festool men är det ingen som provat "Bosch Dammsugare Gas 25". Med tanke på hur många som har "blåa verktyg" borde det väl vara någon som provat eller vet något om den ?

pech skrev:
Många som har dammsugare från Kärcher och Festool men är det ingen som provat "Bosch Dammsugare Gas 25". Med tanke på hur många som har "blåa verktyg" borde det väl vara någon som provat eller vet något om den ?
När jag skulle köpa ny sugis så letade jag runt som bara den efter en blå sugis men hittade ingen. Verkar väldigt dåligt återförsäljarnät med just det....

Beijer i Häggvik STHLM har den på hyllan. ser rätt nice ut men kostar ju några bagis.
såvida de inte råkar ha den på rea kom jag just på.....

Väcker den här tråden lite en gång till för det närmar sig inflyttning i renoveringsobjekt :)

Någon mer än mats_o som har något att tycka om Kärcher 2004 A? Nu har jag itne direkt letat ännu, var bara det att det är lite drive på den i närmsta varuhuset, fast 895:- låter inte särskilt billigt om det är en mini variant..
Jag ska som sagt renovera så det blir byggdamm, sedan grovis också antar jag, för det eldas i öppna spisen en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.