Har en Stiga med briggs o stratton 5 hästar på (quantum MX50)
Första omgången klarade den ca 15 ,min Sen stannade den väntade en stund o fick igång den igen sen börjar den hosta igen efter 5min och dog någon som har en teori vad felet kan va har bytt stift o luftfilttret verkar ok
någon eldel tändspole kanske ? vet inte hur elsystemet ser ut på dom om de e brytarspetsar kanske Får väl riva isär skiten den är bara några år gammal. Dåligt inte grejorna håller längre
Någon som vet nån rephandbok som går o ladda ner nånstans ?

PS Hade en gammal Ginge än den gjorde tjänst i 25 år bytte stift o drivremmar på den bara
De va kvalite de

Använder du Aspen-bensin (syntetisk) eller "vanlig" bensin. Nya gräsklippare ska köras på syntetisk bensin då blandningen genom förgasan är inställd på det, annars stannar/hostar motorn. Hörde på långt håll att grannen försökte köra sin gräsklippare på vanlig soppa idag...

Har en klippo som uppvisade samma problem. Gick i 15 - 30 min hackade och stannade. Bytte tändstift, färsk soppa i, men samma igen. Lättade lite på tanklocket och sedan funkade den klockrent. Blev väl för tätt och undertryck kanske.

Det går fint att köra på vanlig soppa, problemet är om man lagrar bensinen för länge, modern bensin blir till "gunk" efter ca en månad, och det sätter igen dom små passagerna i förgasaren och förstör packningarna.
Så rengör förgasaren med lösningsmedel och tryckluft. Om du sen använder vanlig bensin, se till att alltid köra bensinslut innan du ställer klipparen, och köp inte mer än du gör åt på 30 dagar, alternativt häll det i bilen när det börjar bli gammalt.
Det finns även tillsatser man kan hälla i bensinen så den håller längre, men det går åt så lite så jag köper hellre alkylat. Det luktar dessutom mindre.

Kolla så "luftningsmanicken" är kvar under i själva bensinlocket. Tror tordh är inne på rätt spår.....
Jag har råkat ut för samma fenomen. Bytte bensinlock. Gick sedan perfekt.

Antingen tanklocket som Tordh säger, eller så är det motorbromsvajern (vajern till dödmansgreppet) som måste spännas lite.

kör tills den börjar vandra öppna tanklocket då ser du på 5sek om det är det om ta en kniv skär en liten skåra i tät ringen i tanklocket eller köp nytt. mycket vanligt fel på många klippare Mvh Urban

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.