Är det verkligen sant att det finns 'silikon'-färg och vad skiljer denna i så fall mot silikatfärgen? Den förstnämnda skulle visst vara vanlig på putsade lagårdsväggar men jag blev lite tveksam.

Låter som om något i sammanhanget är rejält ordblind och att det smittade av sig på talet. ;)
"Silikat" skall det vara.

Det är sant att det finns en färg som kallas "Silicone", den säljs av Flugger om jag vill minnas, det är en diffusionsöppen färg.
Men silikatfärgen är mer diffusionsöppen än "silicone" färgen.
Vet dock inte om "silicone" färgen har andra egenskaper etc......
Tror nog att silicone färgen skall användas på källarväggar inomhus, medans silikaten kan både användas ute som inne.
Eller har jag fel?

Värt att veta om fasadfärg
Flügger Silikonfärg.
En fasadfärg som ger en mycket vattenavvisande och väderbeständig matt yta. Färgen är mycket diffusionsöppen precis som silikatfärg, men mer smutsavvisande. Färgen lämpar sig på alla typer av fasader, även de som tidigare målats med silikatfärg
Flügger Silikatfärg.
En mineralfärg som kan användas på mineraliskt underlag eller silikatmålade fasader. Silikatfärgen ger en vackert levande helmatt yta som är både väderbeständig och mycket diffusionsöppen

Kopierat från http://www.flugger.se/Inspiration/~/media/SVERIGE/Brochurer/102695_facader_se.ashx så helt klart finns det silikonfärg för fasad.

Teknos färg:
Silikonfärg Siloksan
Används utomhus på nya och tidigare målade mineraliska ytor, till exempel betong, puts, kalksandtegel och mineralskivor

Redigerat:
Är det någon som har en åsikt om vilken typ av färg man ska använda? Har förstått att Silikonbaserade färger är mer lättmålade (mindre risk för ränder)?!

Stämmer Fridde. Silikonen är bättre på alla sätt och vis. Du stryka en silikon på silikat men inte tvärtom.

Haha, har helt missat silikonfärg! Är det nytt? Det låter fortfarande synnerligen suspekt med kombinationen "silikon" och "färg". Jag tänker på omöjliga porer i färgskikt.

Silikon är en organisk färg och ja som namnet tyder på är de föreningar i dem som är av silikontyp, därav derav vatten och smutsavvisande effekter. En äkta silikatfärg (tvåkomponent utan emulsionsmedel i, ren vattenglas med pigment) är inte organiskt. Silikon färgerna har funnits en 6-7 år på marknaden så de är relativt nya.

mvh plexi

K
Man kan säga att en silikat som innehåller mindre än 2 % plast/polymer eller dylikt är oorganisk .

Hur mycket innehåller silikonfärgen?

Lyssnar man med färghandlare så får man höra om diverse färger som är diffussionsöppna.
Allt beror ju på hur mycket man vill täta till.... Inget eller kanske bara pyttelite, lagom, halvmycket eller totalt...
Tyvärr finns det inte färghandlare som klarar kategori ett... dvs inget... där måste man vända sig till andra tillverkare. De som tillverkar puts....

Silikonfärg kanske jobbar enligt principen "hög ytspänning" för att vara både öppen och avstötande. Någon som vet?

Tanken bakom silikonfärg är att den är porbildande. Små porer som kan släppa ut instängd fukt men om du häller vatten på den utifrån (typ regn) aå avvisas detta.

Skulle inte använda detta på gamla hus men det kan kanske funka på en modern tät betongsockel och liknande men inga gamla ladugårdsväggar.

Man ska också tänka på att det är en filmbildande produkt så den blir tätare ju fler lager man lägger på.

mvh plexi

Nu blir åtminstone jag förvirrad. Jag har ett stenhus som är omputsat runt 2000 som jag måste måla om pga ändrad fasad (har satt in och flyttat dörrar och fönster).

Vad tycker ni att jag ska använda för färg då?

pleximaster skrev:
Tanken bakom silikonfärg är att den är porbildande. Små porer som kan släppa ut instängd fukt men om du häller vatten på den utifrån (typ regn) aå avvisas detta.

Skulle inte använda detta på gamla hus men det kan kanske funka på en modern tät betongsockel och liknande men inga gamla ladugårdsväggar.

Man ska också tänka på att det är en filmbildande produkt så den blir tätare ju fler lager man lägger på.

mvh plexi
Aah! Äntligen lite negativ kritik mot nymodigeter :D

Jag fick just känslan av detta med filmbildningen. Det blir ju lager på lager om man målar om.
Forstätter nog med silikatfärg på grunden och slamfärg på virket. :)

Johan Gunverth skrev:
Aah! Äntligen lite negativ kritik mot nymodigeter :D

Jag fick just känslan av detta med filmbildningen. Det blir ju lager på lager om man målar om.
Forstätter nog med silikatfärg på grunden och slamfärg på virket. :)
jag med .... och hur många lager silikonfärg behövs för att få den helt tätt? Silikon är ju känd att den tättar bra :). Mitt hus blev målat med Nordsjö silikatfärg som har olika skumma tillsatser och det räcker att jag inte vågar måla huset fler gånger. 7 år har gått och det ser fortfarande fint ut så jag hoppas jag slipper fundera på det :).

Det fanns ju kritik mot plastfärgen ( 80-talet?) att den öppnade sej ( ytsiktet krympte) när det var kallt och fex regnigt och stängde sina porer när solen värmde. Det kan man också kalla en öppen färg fast den öppnar åt fel håll. Fukten som har krupit under hade aldrig en chans att komma ut och plankor ruttnade snabbt . Sen dess grundar man virket med annat innan man målar med plast. Hur blir det med silikon i framtiden?

Hej,
Har använt Jotuns silikonemulsion på mitt nybyggda prefab betongelementhus. Jag kan inget om teknikaliteterna ovan, men där var grundfärgen som vatten blandat med mjölk i karaktären och täckfärgen tjock och fyllig. Där uppstod "gore-tex"-fenomenet som nämns ovan redan med grundfärgen. Betongen sög in första strykningen och blev alldeles mörk av fukt direkt, därefter pärlade sig vattnet utanpå, sög absolut ingenting 20 sekunder efter första strykningen. Därefter torkade väggen på ett par timmar och det var närmast omöjligt att se var man hade målat. Har aldrig sett något liknande.
Jag tolkar detta som att väggen numera ej suger in vatten vid slagregn, men släpper ut ånga.

Därefter var ju täckfärgen en baggis, helt okänslig för att gå tillbaka och bättra utan att det blev kulör- eller glans-skillnader, ränder eller dylikt.

mvh Christian

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.