2 584 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Willa Nordic / Trivselhus
Hejsan
Jag är helt ny här i forumet.
Jag har plöjt igenom alla 22 sidorna och hittat lite av varje men inte exakt de frågor jag vill ha svar på.
Vi funderar på att bygga oss ett hus. Huset skall vara anpassat för två vuxna. Vi har en egen sjö-tomt mitt ute på landet. Huset kommer att ligga på en bergsudde med vatten på tre sidor.
Vi har fastnat för ett enplanshus med torn. I tornet ska man kunna sitta och "kura skymning" och spana ut över sjön.
Hus med torn har vi hittat hos Trivselhus. Först fastnade vi för hus nr.319, men det tornet kan man ju inte gå upp i.Efter att ha pratat med TH började vi titta på hus 318.
Vi gjorde också en egen skiss där vi minskade ner huset eftersom vi bara är två.
På senare tid har vi även diskuterat med Willa Nordic och utgått från deras hus 1199. De har ju även flera tornhus, 1043, 1166, och 1655.
Är det någon som kan tipsa om:
- flera hustillverkare som bygger hus med tinnar och torn
- erfarenheter från ovanstående TH hus
- erfarenheter från Willa nordic-husen
Var ligger dessa två tillverkare på kvalitets- resp prisstegen sinsemellan ?
Hur pass lyhörda är de för kundens tokiga ideér
Mycke frågor och funderingar blire
Jag är helt ny här i forumet.
Jag har plöjt igenom alla 22 sidorna och hittat lite av varje men inte exakt de frågor jag vill ha svar på.
Vi funderar på att bygga oss ett hus. Huset skall vara anpassat för två vuxna. Vi har en egen sjö-tomt mitt ute på landet. Huset kommer att ligga på en bergsudde med vatten på tre sidor.
Vi har fastnat för ett enplanshus med torn. I tornet ska man kunna sitta och "kura skymning" och spana ut över sjön.
Hus med torn har vi hittat hos Trivselhus. Först fastnade vi för hus nr.319, men det tornet kan man ju inte gå upp i.Efter att ha pratat med TH började vi titta på hus 318.
Vi gjorde också en egen skiss där vi minskade ner huset eftersom vi bara är två.
På senare tid har vi även diskuterat med Willa Nordic och utgått från deras hus 1199. De har ju även flera tornhus, 1043, 1166, och 1655.
Är det någon som kan tipsa om:
- flera hustillverkare som bygger hus med tinnar och torn
- erfarenheter från ovanstående TH hus
- erfarenheter från Willa nordic-husen
Var ligger dessa två tillverkare på kvalitets- resp prisstegen sinsemellan ?
Hur pass lyhörda är de för kundens tokiga ideér
Mycke frågor och funderingar blire
Vårt drömhus var ett 319, med köksdelen utbytt till den från 318, inklusive utsiktstornet från 318. Detta föll då detaljplanen inte tillät det, men enligt Trivselhus var det inga problem.
Vi ska nu bygga ett spegelvänt 319 med en halv övervåning och massor med andra ändringar.
Berit
Vi ska nu bygga ett spegelvänt 319 med en halv övervåning och massor med andra ändringar.
Berit
Ta vilken tornhusritning som helst och lämna till andra hustillverkare för att begära in offerter. Det är ju inte bara de som har tornhus i katalogerna som bygger torn... Man ska se katalogerna som inspiration. Om man är någorlunda duktig (på att mäta och skissa), och har klart för sig vad man vill ha, är det bara att rita själv, med eller utan torn
Utgå från någon färdig husmodell där du gillar planlösningen hyffsat bra. Tänk på är att det är lätt att förlänga ett hus, men håll dig till standardmåtten vad gäller bredden (takstolarna finns i flera bredder) - kolla genom att mäta husbredder i huskatalogen. (Om man måste göra avancerade takkonstruktionsförändringar drar det iväg)
Tänk också på att genom att ändra fönster, fasad, färger, tak osv kan du åstadkomma exteriören i vilken stil som helst, så lås dig INTE vid exteriören när du bläddrar i katalogerna!
Tjing!
Utgå från någon färdig husmodell där du gillar planlösningen hyffsat bra. Tänk på är att det är lätt att förlänga ett hus, men håll dig till standardmåtten vad gäller bredden (takstolarna finns i flera bredder) - kolla genom att mäta husbredder i huskatalogen. (Om man måste göra avancerade takkonstruktionsförändringar drar det iväg)
Tänk också på att genom att ändra fönster, fasad, färger, tak osv kan du åstadkomma exteriören i vilken stil som helst, så lås dig INTE vid exteriören när du bläddrar i katalogerna!
Tjing!
Håller själv på att bygga ett Willa Nordic hus. Inte med tinnar och torn men ändå ett hus som vi kommer att stormtrivas med. De som vi har kontakt med på Willa Nordic är jättebra. Huset är otroligt välbyggt med mycket "extra". Är otorligt nöjd hittills och rekommenderar det varmt.
Hej alla som svarat.
Huset är tänkt att byggas i Bergslagen i Fagersta Kommun.
Tack för tipset om Lövsta trähus. Jag ska kolla.
Ang. vår familj så har vi tre barn varav vår yngsta dotter är 16. De andra två har redan flyttat ut.
Till barnbarnen bygger jag friggebodar alteftersom...
Jag har inte riktigt kommit underfund med hur detta funkar därför blir det så här att man svarar alla
Det som Berit berättar verkar intressant.
Har du några bilf
der eller skisser på båda varianterna ?
Huset är tänkt att byggas i Bergslagen i Fagersta Kommun.
Tack för tipset om Lövsta trähus. Jag ska kolla.
Ang. vår familj så har vi tre barn varav vår yngsta dotter är 16. De andra två har redan flyttat ut.
Till barnbarnen bygger jag friggebodar alteftersom...
Jag har inte riktigt kommit underfund med hur detta funkar därför blir det så här att man svarar alla
Det som Berit berättar verkar intressant.
Har du några bilf
der eller skisser på båda varianterna ?
Liknande trådar
-
Negativ erfarenhet Willa Nordic & Conwood
Hustillverkare -
Willa Nordic pris per kvm är 40.000 kr, vad tycker ni?
Hustillverkare -
Intressanta Hus, Willa Nordic eller Alingsås Huspaket
Hustillverkare -
Rörviksvillan vs. Willa Nordic
Hustillverkare -
Willa Nordic vs Trivselhus vs A-hus vs Eksjöhus vs Myresjö
Hustillverkare