7 305 läst · 3 svar
7k läst
3 svar
Övernattningslägenhet - Skatterregler
Funderar på att låta ett AB köpa en övernattningslägenhet.
Är det någon som känner till skattereglerna kring detta, exvis när man ev kan riskera att åka på förmånsvärde vid privat användning, och hur mycket lägenheten måste användas i företaget för att eventuellt inte anses vara rörelsefrämmande?
Är det någon som känner till skattereglerna kring detta, exvis när man ev kan riskera att åka på förmånsvärde vid privat användning, och hur mycket lägenheten måste användas i företaget för att eventuellt inte anses vara rörelsefrämmande?
Jag blev erbjuden att köpa in mig på en övernattningslya i Stockholm, och då tog jag det med revisorn som sade så här:
Normalt sett säger skatteverket att all privat användning är förmånsvärdeskattegrundande (ämlans ord det där). Men det privata brukandet skall bevisas av skatteverket.
Om företaget som äger lägenheten kan visa på att de har haft betydande kostnadsbesparingar genom denna lägenhet jämfört med hotellrum eller liknande bör det inte vara några bekymmer. Vilken omfattning det handlar om är svårt att definiera, men en uppskattning ger att 5-6 nätter per månad bör man nog kunna styrka att den använts, utslaget som ett genomsnitt över ett år. Det beror lite på hur mycket lägenheten kostar.
Jag köpte inte in mig...
Normalt sett säger skatteverket att all privat användning är förmånsvärdeskattegrundande (ämlans ord det där). Men det privata brukandet skall bevisas av skatteverket.
Om företaget som äger lägenheten kan visa på att de har haft betydande kostnadsbesparingar genom denna lägenhet jämfört med hotellrum eller liknande bör det inte vara några bekymmer. Vilken omfattning det handlar om är svårt att definiera, men en uppskattning ger att 5-6 nätter per månad bör man nog kunna styrka att den använts, utslaget som ett genomsnitt över ett år. Det beror lite på hur mycket lägenheten kostar.
Jag köpte inte in mig...
Jag rekommenderar skatteverkets handledning http://www.skatteverket.se/rattsinf...8/innehall.4.3a7aab801183dd6bfd380003906.html
Den för dig relevanta informationen finns på sidan 338 och framåt.
Den för dig relevanta informationen finns på sidan 338 och framåt.
Liknande trådar
-
Godkänt avlopp?? Sluten tank samt 2-kammarbrunn.
Vatten & Avlopp -
Har du en Luna master w-57? Jag behöver en bild på en del
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Flytta tvättmaskin-el
Tvättstuga -
måla plåttak från slutet av 90-talet
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken erfarenhet - avstyckning av parkmark till tomtmark.
Tomter