Hej!
Har i snart tre år gjort en totalgenomgång av huset och åtgärdat vansinnigheter som tidigare ägare haft för sig. Nu när man börjar bli färdig visar det sig att det regnar in genom ett fönster som sitter ovanför trappen. Att vi inte har märkt av det tidigare beror antagligen på att det just ikväll både stormar och regnar, och vinden trycker konstant mot fönstret. Till saken hör att fönsterna byttes max ett år innan vi köpte huset, och är "underhållsfria". Kan det här räknas som ett dolt fel? Hade ju varit tvungen att stå med vattenslangen på högsta tryck mot fönstret för att det här skulle kunna upptäckas under en besiktning. Har fotograferat eländet så gott jag har kunnat, och kommer om vädret tillåter att inspektera utsidan imorgon.

Vad har jag för chanser mot säljaren i en sån här sak? Kan tillägga att fönstret ej är öppningsbart...

Fönstret måste vara av urusel kvalite eller totalt felmonterat, troligast det senare. Att få det som dolt fel är väl tveksamt, men det är säkert värt att försöka.

Det är annars ett ganska vanligt fenomen när det stormar. När det regnar och samtidigt blåser så vattnet slår rakt mot fönstret tränger det in mellan karm och båge och det är svårt att undvika. Nu är ju fönstret inte öppningsbart men annars är ny och tjockare tätningslist effektivt. Går kanske att täta ändå på något sätt.

Tack för svaren. Har kunnat inspektera lite från insidan och det verkade värre från början än vad det var. Hittade ingen påväxt, så det var nog första gången detta inträffade, och förhoppningsvis den sista efter lite åtgärder. Har inte lyckats komma åt utsidan än eftersom fönstret sitter ca 6 meter upp och min svajjiga stege gav mig duktig svindel efter fyra. Det får bli en byggställning och en ordentlig genomgång av alla fönster på hela huset istället. Kan vara värt det så man slipper fler obehagliga överraskningar.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.