Förra husägaren har målat med silikatfärg i vår källartrapp (inomhus). De har brutit färgen i en ful skit-gul nyans och det e helt flammigt. Nu vill vi måla om i vitt ist. Men som jag har förstått det så e silikatfärg väldigt dyr och om det blir så flammigt som det e nu vill jag inte ha det så.
Jag tänkte måla med putsfärg. Går det eller måste man måla med silikat?
Om det inte går vad händer/kan hända?

Det är endast en vägg som e yttervägg de andra 2 väggbitarna e innerväggar och vi har inte problem med fukt.

Du kan efter tvätt måla med en traditionell murfärg.
Anders

Anders_S skrev:
Du kan efter tvätt måla med en traditionell murfärg.
Anders
Kan jag använda vanlig målartvätt?
Det låter toppen isf! Då ska jag måla i helgen :) Bort med den fula, gula färgen :)

Kanske lite sent men använd en fasadtvätt istället för målartvätt den tar lite bättre ;-)
Anders

Du kan inte måla med vanlig putsfärg på silikat. Endast Silikat eller Silikon fungerar.

Silikatfärg är kanske onödig dyrt men det är drygt och värt sin vikt i guld på en källaryttervägg. Vitt brukar täcka bra. Mur/putsfärg är ingen billig historia heller och i vilket fall som helst så skulle jag aldrig byta silikatfärgen till en annan sort bara för att spara några tior. No ja, helgen är över så är det redan målat...
...och det går kanske inte alls att måla med vattenbaserade färger på en silikatfärg - ytan suger ej vatten
gaia

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.