6 486 läst · 12 svar
6k läst
12 svar
Ta bolån i USA
Skulle det vara möjligt?
Dom har ju väldigt låga räntor men går det?
"RÄNTOR/VALUTOR: MARKNADSRÄNTOR SVAGT NED INFÖR RÄNTEBESKED
2008-08-04 11:51"
"...Amerikanska räntor visar måttliga rörelser i den
europeiska handeln och den tioåriga amerikanska
marknadsräntan är oförändrad jämfört med fredagseftermiddagen
på 3,96 procent, medan den tvååriga är ned 1 punkt till 2,49
procent...."
Dom har ju väldigt låga räntor men går det?
"RÄNTOR/VALUTOR: MARKNADSRÄNTOR SVAGT NED INFÖR RÄNTEBESKED
2008-08-04 11:51"
"...Amerikanska räntor visar måttliga rörelser i den
europeiska handeln och den tioåriga amerikanska
marknadsräntan är oförändrad jämfört med fredagseftermiddagen
på 3,96 procent, medan den tvååriga är ned 1 punkt till 2,49
procent...."
Det skadar aldrig att fråga, men grundregeln är att om du inte redan vet vad det innebär är det nog inte lämpligt att ge sig in i valutaspekulation ;-)
Bortsett från att en Amerikansk bank troligen inte vill acceptera en säkerhet i Sverige finns det två stora risker:
1. USA har idag 6% inflation, och det finns en stor risk att FED måste höja räntorna kraftigt på sikt.
2. Du tar lån i dollar när dollarn står historiskt lågt. Om du idag lånar upp motsvarande 2 miljoner svenska kronor och dollarn sen går upp till 10kr igen så är du plötsligt skyldig banken 3.3 miljoner.
Det du beskriver är i princip vad många privatpersoner i baltikum gjort, dvs. tagit lån i Euro istället för lokal valuta. Om baltländerna tvingas släppa sina valutalåsningar mot Euron (vilket det nog finns en klar risk för) så kommer det att innebär privatekonomisk katastrof för många familjer.
Bortsett från att en Amerikansk bank troligen inte vill acceptera en säkerhet i Sverige finns det två stora risker:
1. USA har idag 6% inflation, och det finns en stor risk att FED måste höja räntorna kraftigt på sikt.
2. Du tar lån i dollar när dollarn står historiskt lågt. Om du idag lånar upp motsvarande 2 miljoner svenska kronor och dollarn sen går upp till 10kr igen så är du plötsligt skyldig banken 3.3 miljoner.
Det du beskriver är i princip vad många privatpersoner i baltikum gjort, dvs. tagit lån i Euro istället för lokal valuta. Om baltländerna tvingas släppa sina valutalåsningar mot Euron (vilket det nog finns en klar risk för) så kommer det att innebär privatekonomisk katastrof för många familjer.
Visst känner jag till att att lån i andra valutor medför en högre risk.
Nu tror jag att den svacka som USA är i inte kommer att försvinna på någon månad utan jag tror att dom
kommer ha en lång lågkonjunktur. Samhällsstrukturen är sned och det kommer kosta att rätta till detta samtidigt
som asien med Kina i spetsen förmodligen kommer öka sin ställning i världsekonomin.
En recession tar man sig inte ur hux flux...
Nu verkar FED mer vara inriktad på ekonomisk stabilitet än att bekämpa inflationen, som är en högsta på ~16år.
Därför tror jag inte att det kommer några räntehöjningar inom den närmsta tiden.
Låg dollar, hög inflation samt en recession...spännande.
Nu tror jag att den svacka som USA är i inte kommer att försvinna på någon månad utan jag tror att dom
kommer ha en lång lågkonjunktur. Samhällsstrukturen är sned och det kommer kosta att rätta till detta samtidigt
som asien med Kina i spetsen förmodligen kommer öka sin ställning i världsekonomin.
En recession tar man sig inte ur hux flux...
Nu verkar FED mer vara inriktad på ekonomisk stabilitet än att bekämpa inflationen, som är en högsta på ~16år.
Därför tror jag inte att det kommer några räntehöjningar inom den närmsta tiden.
Låg dollar, hög inflation samt en recession...spännande.
Ett lån i en amerikansk bank är praktiskt taget uteslutet, dom skulle inte veta hur dom skulle hantera det, det är inte bara säkerhet dom vill ha utan Title Search, Title Insurance, och en hel radda andra saker och intyg som inte ens existerar i Sverige.
Däremot kanske det går att få ett dollarlån i en svensk bank, men då löper du som nämnts ovan också risken att dollarn stärks, vilket jag anser vara högst troligt när USA slutar trycka pengar för att betala kriget i Irak. Om dina inkomster är knutna till dollarn så är kanske risken acceptabel, annars vete sjutton..
Däremot kanske det går att få ett dollarlån i en svensk bank, men då löper du som nämnts ovan också risken att dollarn stärks, vilket jag anser vara högst troligt när USA slutar trycka pengar för att betala kriget i Irak. Om dina inkomster är knutna till dollarn så är kanske risken acceptabel, annars vete sjutton..
Jag vet att bankerna vill ha in så många cent som det bara går och därför inte justerar räntan i samma takt somNyfniken skrev:
FED eftersom dom vill ha extra marginaler, därför har inte sänkningarna nått låntagarna i samma utsträckning
som sänkningarna har varit.
Nu är det inget sub prime lån som var min tanke utan är att låna hos en prime lender.
Väldigt vanligt i USA, men det finns 15 yr fixed till ca 5,9% och 5 års rörlig till ungefär samma. Men, som sagt processen att ansöka och få ett amerikanskt hypotekslån är otroligt rigid. Har man tex inte en amerkansk Credit Score och ett amerikanskt Social Security Number så går det inte alls.
En stor skillnad gentemot Sverige där alla har perfekt kreditvärdighet tills dess motsatsen bevisas, är att i USA måste man bygga upp sin kreditvärdighet över flera år. När jag flyttade till USA 1992, kunde jag inte ens få en telefon installerad utan att lägga $100 i deposition under det första året. Samma sak med kreditkort, det var helt omöjligt. Hade jag inte fått hjälp av AMEX i Sverige där jag redan var kund så hade jag stått mej slätt.
En svensk bank kan därimot, som sagt, troligen erbjuda ett lån i USD. Frågan är bara om dom samtidigt kan ta din fastighet som säkerhet.
EDIT: Ska tillägga att amerikanska ARMs (Adjustable Rate Mortgages) fungerar lite annorlunda än svenska lån med rörlig ränta. Ett 5/1 ARM innebär tex att man lånar på 5 år med räntejustering 1 gång per år.
En stor skillnad gentemot Sverige där alla har perfekt kreditvärdighet tills dess motsatsen bevisas, är att i USA måste man bygga upp sin kreditvärdighet över flera år. När jag flyttade till USA 1992, kunde jag inte ens få en telefon installerad utan att lägga $100 i deposition under det första året. Samma sak med kreditkort, det var helt omöjligt. Hade jag inte fått hjälp av AMEX i Sverige där jag redan var kund så hade jag stått mej slätt.
En svensk bank kan därimot, som sagt, troligen erbjuda ett lån i USD. Frågan är bara om dom samtidigt kan ta din fastighet som säkerhet.
EDIT: Ska tillägga att amerikanska ARMs (Adjustable Rate Mortgages) fungerar lite annorlunda än svenska lån med rörlig ränta. Ett 5/1 ARM innebär tex att man lånar på 5 år med räntejustering 1 gång per år.
Redigerat:
I USA så använder mig sig inte av en "säkerhet" vid lån så som i sverige, det är inte du som person som lånar pengar till boendet utan det är fastigheten som lånar. Det menas på att du kan lämna över fastigheten när som helst till banken och bli "skuldfri". Det man behöver däremot är "kreditvärdighet" Och det är nog lite svårt för en Amerikansk Bank att titta upp.ErikL skrev:
Inte för att det känns speciellt realistiskt, men det lättaste sättet är kanske att ta ett vanligt lån i Sverige i svenska kronor och sedan swapa bort räntebetalningarna i kronor mot räntebetalningar i dollar med rätt finansiella instrument.
Med någon kombination av ränte-swappar och valuta-swappar borde du kunna uppnå önskad effekt.
Det är dock knappast något du bara kan gå in på lokala bank-kontoret och få gjort i kassan.
Med någon kombination av ränte-swappar och valuta-swappar borde du kunna uppnå önskad effekt.
Det är dock knappast något du bara kan gå in på lokala bank-kontoret och få gjort i kassan.
Liknande trådar
-
Bästa bank för bolån
Köpa & Sälja hus -
Vad skulle det kunna kosta att grusa 2 000 m² mark för parkering?
Grund & Markarbeten -
Många tittar på bolån trots osäker marknad
Artikelkommentarer -
Påverka sin energiklass genom beteende? -> lägre bolåneränta
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Nya Husägare - Vad tror ni det kostar att måla om vår fasad?
Fasad