22 703 läst · 13 svar
23k läst
13 svar
kan man måla nu?? fukt i luften?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hejsan,MikkoK skrev:
Vi målar om hela fasaden och byter all panel på en sida av huset, vi brukar måla till ganska sent (21-22 tiden). Så länge det fläktar så har det inte varit några problem, grannen däremot höll på hela natten en gång och då syntes det faktiskt att det blev mattare där han målat från ungefär kl 00 och framåt.
Vi bor i Blekinge så det fläktar ju rätt mycket från havet här så det spelar säkert in med, du får testa o se, i värsta fall får man ju måla om en bit.
Jag har en bekant som målade om sitt hus för några år sedan, jag vill minnas att de målade nångång i september, pga vädret var så pass dåligt under sommarmånaderna. Och han har inte sagt/märkt något att färgen är mattare.
Man kan nog inte säga några tider för det här med att färgen blir matt på grund av dagg. Det beror helt och hållet på hur lång torktid det är på färgen. Men helt klart är det att om man målar så sent att ytan inte hinner torka till daggen kommer då blir färgen ordentligt matt. Detta syns tydligt på vissa nyanser medan det på andra nästan inte går att urskilja.
Regnet i sig påverkar nog inte så mkt, bara det inte är slagregn mot fasaden.
Kommer det enstaka droppar på fasaden, så förlängs väl bara torktiden på färgen?
Är det slutmålning, eller första målning du gjort?
Kommer det enstaka droppar på fasaden, så förlängs väl bara torktiden på färgen?
Är det slutmålning, eller första målning du gjort?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hej! Jag har byggt ett nytt timmerhus som är målat med en öppen lasyr på utsidan. Jag undrar nu vad jag skall använda för färg på insidan.
Lösvirke & Timmerhus -
Målarfog vid minusgrader
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska jag behandla vindskivan nu på hösten? Monterades dit förra veckan. Kan inte måla med falu rödfärg förrän om en månad.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fukt i källaren. Vad gör vi nu?
Grund & Markarbeten -
Måla limträ nu på hösten under presenning - Luftfuktighet
Färg, Måla & Tapetsera