Hejsan.

Tänkt lösvirkeshus med en fasad bestående av (in -> ut):

Regelverk/Isolering.

Vindskyddsskivor.

Spikreglat 45x45.

Stående fasadbrädor med lockläckt.

Lite frågor:

1. Sätter man vindskyddsskivorna ned över och i kant med syllens underkant? Viker man upp syllpappen på något sätt, eller får den "ligga som den är"?

2. Vill gärna avsluta fasaden med vattbräda och något vackert listverk under denna, mest av estetiska skäl. Tänkte mig en lösning där den nedersta 45x45 spikas en bit upp från syllen. Vattbräda skuvas upp i dena spikregel underifrån. Under vattbrädan liggande täckbräda. I vinkeln som bildas mellan denna täckbräda och vattbrädans undersida någon vacker list. Med denna lösning måste vilrket till vattbrädan vara 45 tjockt, eftersom fallet måste klyvsågas fram. Eftersom vattbrädan ligger an mot vindskyddsskivorna, och spikreglar, fasadbrädor och lock bygger 45 + 22 +22 = 89 mm, tänkte jag att vattbrädan kan göras av dimension 45x120. Galet?

3. Vill rödfärga (slam) vattbrädan och fasad. Vad använder jag för virke till vattbrädan? Tror ni det funkar att klyva fallet på vattbrädan med en sänksåg eller liknande, eller hur göra? Hyvlat lirar ju inte med rödfärg speciellt bra. Hur blir det med "finsågade" ytor? Listverket och eventuellt de liggande täckbrädorna under tänkte jag täckmåla i fäger som valts till andra delar av huset (foder, o.s.v.).

3. Med tanke på vattbrädans fall: Skall jag kapa fasadbrädorna med en anings brantare vinkel än vattbrädans fallvinkel, för att på så sätt undvika att fasadbrädornas ändträ ligger an hela vägen mot vattbrädan?

4. Grundolja ändträ när man skall måla falurött; bra eller tokigt?
 
1 Vindskyddsskivor ställs på plattan/ grundmuren, dvs ner över syllen som du beskrev. Syllpappen behöver man inte vika, men den bör även ligga under skivans kant.

2 Låter mycket med en 45mm tjock vattbräda. Under den horisontella 45x45 spikregeln som sitter en bit upp från syllen, kan du sätta stående små bitar spikreglar på c-c 600mm (eller där du har regel bakom), detta ger ett stöd åt täckbrädan.

3 Det brukar gå bra att rödfärga även hyvlat virke, första strykningen görs med vattenutspädd rödfärg. Vill man experimentera lite kan man tillsätta mer linolja, då fäster färgen bättre. Virke till vattbräda bör vara kärnfuru, så håller den länge.

3 Nej det behövs inte.

4 Har aldrig provat.
 
Tack!

Angående nr 2:

Lämplig tjocklek på vattbrädan? Hur få rätt fall, och hur mycket är det?

Min tanke med att skruva vattbrädan upp i nedersta spikregeln, är att det möjliggör ett enkelt byte i framtiden. Man kan ju då välja mellan att "snedklyva" själva vattbrädan eller samma med spikregeln. Gör man det senare kan man naturligtvis ta en tunnare vattbräda. Mer ekonomiskt rimligt också. Jag kanske skall förklara bättre(?): Nedersta spikregeln sågas med fall i dess underkant, och vattbrädan skruvas upp i den fallande ytan. Eventuellt kan man stödjavattbrädan under med 45x45or på höjden vid varje stående regel. Det ger ju täckbrädan rätt djup i förhållande till fasadbrädorna också.
 
Jag tycker det hela verkar onödigt komplicerat att snedklyva spikregeln, dessutom verkar det allt annat än enkelt att byta ut vattbrädan. Ett annat problem är att nedersta spikraden på panelen kommer komma alldeles för nära ändträet, varenda spikhål måste förborras. Sätt hellre nedersta horisontella spikregeln 150mm upp på panelen, därunder sätter du vertikala spikreglar. Vattbrädan, tex 70x28, som snedkapas i en kant, spikas utifrån med fyrtum (förborra!). Det kommer inte att bli ett så stort företag att byta brädan om 20 år sisådär. Under vattbrädan sätts täckbrädan, även den snedkapad i överkant så vattbrädan kan vila lite på den. Jag förstår din tanke med att du vill ha överlapp av spikregeln över vattbrädan, och du kan ju använda en plåt också om du vill? Annars är ovannämnda metod bra.
 
Ok, det låter ju onekligen enklare. Skulle du täcka ändträet på de vertikala spikreglarna med 22x45 (på platten i vinkel med den undre täckbrädan)?

...och nu när jag har intresserad människa igång kanske jag kan ställa lite andra frågor? :D

Har tänkt mig ett brutet tak. Vill att taket skall ge ett smäckert intryck. Gillar inte alls tak med inbyggnad vid takfoten, femtielva lager vindskivor, o.s.v. Alltså vill jag ha en öppen takfot. Inga speciella taktassar utan snedkapat avslut på takstolarna. Hur göra med måleriet? Jag tänker på synlig råspont och tassar. Läste någonstans att skall man ha synlig råpont i utsprång och vid takfot, så vänder man den där så att den sågade ytan syns (för målningens skull). Det låter väl rimligt. Är det vettigt att måla sponten med falurött, eller bör man här ta någon mer "skyddande" färg? Erfarenheten jag har från falufärgade täckbrädor vid takfoten på gamhus, är att de är i oförskämt bra skick (men det rör sig iofs bara om två hus). Råsponten borde väl klara sig lika bra. En täckfärg gör ju att råsponten blir instängd mellan pappen och färgen(?).

Nästa fråga är väl kanske lite idiotvarning på, men är man blåbär så är man. Ett mansardtak ger ju en vägg på övervåning (vindsvåning) som är förskjuten från fasaden. Var låter man isoleringsmässigt ytterväggen vara? T.ex. låter man takisoleringen möta en isolerad inre vägg, så att "kattvindarna" blir kallutrymmen? Jag antar också att man reglar upp vägg mellan takstolar för den yttre väggen - fasaden måste ju fästa i något mellan takstolarna?

Hoppas jag gör mig förstådd.
 
Nej jag hade nog inte brytt mig om att täcka ändträet, men det är väl ingen dum tanke, eller varför inte doppa ändarna i lite träolja först..

...och när jag ändå är igång kan jag väl lika gärna fortsätta.. :) Det går utmärkt att måla taksprång och takfot med falurödfärg! Och som jag sa tidigare så fäster det bra på hyvlat - det kommer inte att lossna i sjok! De ytor vi talar om sitter ju även skyddat från både sol och direkt regn. En liten ide som jag har är att måla råsponten som ska synas redan på marken innan de sätts upp, det är aningens bökigt att måla när de sitter på plats. En sista strykning görs givetvis när de sitter på plats. Förtunnad slamfärg kan ju tillochmed sprutas på, och fördelen är även att sponten får färg, som annars brukar synas som vita streck just vid takfot och gavelsprång när brädorna torkat isär efter ett tag.

Yttersta isoleringen blir som du säger i "kattvindsväggen", då blir kattvinden kallutrymme. Det är ju onödigt att värma upp en massa volym som man ändå inte bor i eller hur? (och katter har ju päls..)

Jag antar också att man reglar upp vägg mellan takstolar för den yttre väggen - fasaden måste ju fästa i något mellan takstolarna?
hmm.. förstår inte riktigt vad du menar..
 
Dum beskrivning av mig. Jag menar om man har takstolar som är "förhöjda" (det finns säkert något facknamn på det som jag inte känner till). Men det ska jag inte ha, har jag kommit på...

En annan grej; man kan resa först och spika bjälklag sen, eller resa på bjälklaget. Jag tänkte göra det senare. Dumt?
 
4. räcker gott och väl att doppa ändträt i faluröd innan du spikar upp brädan (antar att du vill måla panelen uppsatt)
 
Vrille skrev:
4. Grundolja ändträ när man skall måla falurött; bra eller tokigt?
Eftersom de flesta "Falurödfärger" innehåller linolja så hade jag valt att behandla ändträet med detta. Då finns det ingen risk att färgen beter sig konstigt på dessa ställen.
 
4: Jag har provat att grundolja ändträt och måla med falurödfärg. Färgen fastnade inte så bra på den oljade biten, fick måla flera gånger innan det täckte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.