Satt o kollade lite verktyg. Vissa ser hyffsat lika ut måste jag ju säga. Vågar man köpa dom här grejjerna? Känns inte bra. Får nog hålla sej till Bacho så man vet vad man får. Någon kanske säger att Ampro duger. Dom e bra o julagrejjer e skit. Men det verkar ju onekligen som att det är samma grejjer. Jag tycker personligen inte om saker som är köpta får ett namn och säljs. Sett flera sådana saker. Kolla bara elverktygen. ... ( Faktiskt en snubbe som ville lura på mej en best-toolsvinkelslip. Han sa att det va från samma fabrik som DeWalt. ) :D Får man säga vilken affär? :D

Titta o jämför.

Kolla artikellnumret VE-41493 på http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=307

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=132010

AmPro är ju ett budgetverktyg...
Kanske inte bland dom lägsta på marknaden men långt från Bahcos bättre serier samt Gedore, Stahlwille mfl.
Jag brukar rekomendera att väga kostnaden mot hur mycket man kommer använda verktyget och välja kvalite där efter.
Används det nästan aldrig så funkar Biltema och Jula, används det ibland så väljer du TengTools eller AmPro och ställer du höga krav eller använder verktyget dagligen så tar du gedore eller Stahlwille.

Ja, du får säga vilken affär!

Tycker inte julas och swedols är så speciellt lika, dock tycker jag inte ampro är något vidare.

CHEMAS skrev:
...Faktiskt en snubbe som ville lura på mej en best-toolsvinkelslip. Han sa att det va från samma fabrik som DeWalt. ) :D Får man säga vilken affär? :D...
Jag vet inte vad du anser att du får eller bör, men det skulle vara intressant att veta ;)

H
Gedore och Stahlville är ju klassiker. Tycker nog Kamasa är minst lika bra.
Bahco är däremot ett märke du kan glömma helt. Tror det var 2006 den sista skiftnyckeln tillverkades i Enköping.
Bahco och Sandvik sågar ägdes av amerikanska Snapon Tools.
Det var förmånligare ansåg Snapon Tools att bara utnyttja Bahco namnet och flytta tillverkningen till sin fabrik i Spanien.
Kraftiga etableringsstöd från EU (betalt med svenska skattepengar) gjorde att flytten av tillverkningen i sig gick med bra vinst.
Att fortsätta tillverka kvalitetsverktyg ligger inte i Snapon:s intresse. Kunder kan man lura med Bahco:s varumärke i flera år sedan kan man köpa in något annat varumärke.
En Parallell till Gislaved däck alltså. Väldigt få i sverige väljer väl att köpa vinterdäck utvecklade i Portugal men på kontinenten säljer man kanske bra på namnet ytterligare några år.

Efter närmare titt på verktygen jag jämförde så va dom nog inte så jättelika. Jag fastnade nog mycket vid "skiten dom satt i" och fick tunnelseende. Men hur som helst tycks kopiering av verktyg och maskiner vara utbrett.

DeWalt-Besttools: http://www.drift-underhall.se/

Tengtools medioker? Trodde det va grymma grejjer. Ja där ser man vad pris och säljare har påverkan. ( Smeckonomen )
Hur är det med Ahlsells Ironside?

holmertz skrev:
Tycker nog Kamasa är minst lika bra..
Håller inte med , Kamasa är inte bättre än Biltema, bara dyrare.

holmertz skrev:
Bahco är däremot ett märke du kan glömma helt.
Tyvärr verkar det vara så, såg en Bachohylsnyckelsats till bra pris men när jag kände på grejorna kändes det inte Bacho, tjocka och klumpiga. Har Bacho olika serier nuförtiden?

Att SnapOn inte skulle vara kvalitet har jag svårt att tro då ett par flygmekaniker som jag känner i stort sett uteslutande använder SnapOn handverktyg som deras arbetsgivare står för.

Kan det verkligen vara så att SnapOnär skräp? ???

Fotografen skrev:
Tyvärr verkar det vara så, såg en Bachohylsnyckelsats till bra pris men när jag kände på grejorna kändes det inte Bacho, tjocka och klumpiga. Har Bacho olika serier nuförtiden?
Det är inte samma typ av verktyg i hylsnyckelsatserna som man sedan köper lösa.
Bahco har flera serier av verktyg i olika kvalitetsklasser och det är mycket riktigt att nästan inget tillverkas i Sverige längre, förutom bandsågblad.

Jesca_j skrev:
Att SnapOn inte skulle vara kvalitet har jag svårt att tro då ett par flygmekaniker som jag känner i stort sett uteslutande använder SnapOn handverktyg som deras arbetsgivare står för.

Absolut inget skräp men kanske inte prisvärda heller! ;)

Jesca_j skrev:

Snap-on är allt annat än skräp. Det är verkligen toppenverktyg. Dock är de orimligt dyra.

Däremot ägs bahco av snap-on, och bahcos kvalitet i stort har helt klart dalat de senaste åren. Finns numera billiga bahco-serier som inte är i närheten av den kvalite som fanns förr, när bahco faktiskt var det bästa som kunde fås för pengar. Dock finns det en del bahco-prylar som fortfarande är bra, exemelvis xt-sågarna, 1952-PU nycklarna osv.

Vart kan man köpa billigt på nätet?

CHEMAS skrev:
Vart kan man köpa billigt på nätet?
Kvalitets/märkesverktyg billigt på nätet har jag inte hittat något än.

snap on har ju bland mekaniker länge räknats som bland det bästa som finns. Dom har varit först med många patent som andra tillverkare sedan tagit efter när patenttiden gått ut. Tex optipunkthylsorna eller vad dom nu heter som griper på sidan av skruvskallarna istället för på hörnen

• Gilla
Nobsen
  • Laddar…
Bahco gick ihop med Belzer för ett antal år sedan och då blev det lite olika fasta nycklar därefter. Har för mig att dom tom märte nycklarna med Bacho- Belzer en tid. Vet inte hur det är idag men anatagligen så finns väl bara den ena sorten kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.