2 257 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Isolering utav gårdshus - Tak & Väggar
Hej på er alla experter och gör-det-självare, jag behöver er hjälp!
Jag har ett litet hus på tomten som nu skall isoleras, jag har dock följande frågor (är så rädd att göra fel) :
INFORMATION - Fasad:
INFORMATION - Väggar:
Mvh
Andreas
Jag har ett litet hus på tomten som nu skall isoleras, jag har dock följande frågor (är så rädd att göra fel) :
INFORMATION - Fasad:
- Liggande träpanel
INFORMATION - Väggar:
I dagsläget är halva husets väggar utan isolering, andra halvan är troligtvis isolerad på något sätt (byggt på 40-50 talet).
Väggarna, som jag kan se än så länge, är alltså endast liggande träpanel, ingen papp eller isolering. De stående reglarna på insidan är ca 95mm djupa, så isolering får plats.
Huset står idag ouppvärmt, men kommer att ha minst underhållsvärme där året dunt då det kommer användas som kontor och lager.
- Inga synlig fuktskador på varken insidan eller utsidan, luktar ej heller konstigt inne i huset, så det är jag inte så rädd för som det ser ut i dagsläget.
- Hur bör jag isolera?
- Lägga 95mm isolering direkt mellan träpanelen och gipsskivan som jag skall ha på insidan?
- Behöver jag någon byggplast/diffusionsspärr/vindpapp/asfaboard?
- Isolering med eller utan papp, och vilken sidan skall i så fall pappen på isoleringen vändas åt?
- Plåttak-Papp-Träpanel
- Ligger ca 10-20cm spån direkt på innertaket (som jag har uppfattat det när jag kikat upp på vinden).
- Ingen direkt verntilation att tala om ca 1m till nock i mitten.
- Inga synliga mögelangrepp
- Om jag sätter läkt och masonit nästan hela vägen upp till nock och sedan tar bort de sågspån som ligegr där idag och fyller upp med isolering, är det vettìgt? Och bör man använda färdiga skivor eller spruta in lös isolering?
- Vinden skall ej användas, så litet utrymme = lika bra att fylla på med isolering istället.
- Masonitskivorna och läkten är väl till för att taket skall kunna luftas, men det är inga luftkanaler in utifrån där takt och vägg möts, som jag sett att man ibland har på nyare hus. Problem? Lösning?
Mvh
Andreas
Låter som om det är ett frisk hus du har fått tag på.
Väggar:
För att få det bra bör du riva fasaden, regla upp dit med minst 95mm isolering, på med Vindpapp. 2-3cm luftspalt & sedan ny fasad.
På insidan så fyller du hålrummen mellan reglarna med isolering. Får du dit 95mm så är det kanon.
Isoleringen behöver inte ha någon papp (pappen ska vändas utåt mot fasaden, den ska stoppa blåst), kör helst med skivor ta det som är billigast av stenull, glasull.
Plast i väggar och inte, tja svår fråga jag rekommenderar dig att skaffa dig en egen uppfattning om det. Finns 2 läger, "plasta allt" lägret & "plasta inte gamla hus" läget.
Taket/vinden:
Efter som du har ganska gott om utrymme på vinden så kan du låta spånet ligga kvar, du sprutar ut lösull, det går snabbast & enklast på vinden och det kommer ut överallt (dock måste man vara 2 st när man gör detta). Med skivor bör man lägga 2 lager med överlappande skarvar.
Lägg på 300 mm isolering, det blir bra.
Låter som en bra plan med läkt & masonit, det förhindrar (till en viss del) att det blir kondens.
Man brukar säga att Spån isolerar ca 50% sämre än mineralull. Dvs 100 mm spån isolerar lika bra som 50 mm mineralull. Så du skulle kunna skotta all spån till ena delen av vinden så du får ett lager som är ca 600 mm tjockt & sedan fylla övriga delar med mineralull 300mm tjockt.
Ventilation på en vind är en känslig grej. Dock bör det finnas ventilation. hur mycket är dock svårt att säga, en galler ventil med insektsnät i nockarna är det minsta som borde finnas.
En sista grej också, Glöm inte bort ventilationen. Det är ganska vanligt att man får fukt problem pga man har "glömt bort" inomhusventilationen. Så du måste ha en fungerande inomhusventilation framför allt om du tänker tilläggsisolera väggar & tak.
Väggar:
För att få det bra bör du riva fasaden, regla upp dit med minst 95mm isolering, på med Vindpapp. 2-3cm luftspalt & sedan ny fasad.
På insidan så fyller du hålrummen mellan reglarna med isolering. Får du dit 95mm så är det kanon.
Isoleringen behöver inte ha någon papp (pappen ska vändas utåt mot fasaden, den ska stoppa blåst), kör helst med skivor ta det som är billigast av stenull, glasull.
Plast i väggar och inte, tja svår fråga jag rekommenderar dig att skaffa dig en egen uppfattning om det. Finns 2 läger, "plasta allt" lägret & "plasta inte gamla hus" läget.
Taket/vinden:
Efter som du har ganska gott om utrymme på vinden så kan du låta spånet ligga kvar, du sprutar ut lösull, det går snabbast & enklast på vinden och det kommer ut överallt (dock måste man vara 2 st när man gör detta). Med skivor bör man lägga 2 lager med överlappande skarvar.
Lägg på 300 mm isolering, det blir bra.
Låter som en bra plan med läkt & masonit, det förhindrar (till en viss del) att det blir kondens.
Man brukar säga att Spån isolerar ca 50% sämre än mineralull. Dvs 100 mm spån isolerar lika bra som 50 mm mineralull. Så du skulle kunna skotta all spån till ena delen av vinden så du får ett lager som är ca 600 mm tjockt & sedan fylla övriga delar med mineralull 300mm tjockt.
Ventilation på en vind är en känslig grej. Dock bör det finnas ventilation. hur mycket är dock svårt att säga, en galler ventil med insektsnät i nockarna är det minsta som borde finnas.
En sista grej också, Glöm inte bort ventilationen. Det är ganska vanligt att man får fukt problem pga man har "glömt bort" inomhusventilationen. Så du måste ha en fungerande inomhusventilation framför allt om du tänker tilläggsisolera väggar & tak.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Tusen tack för ditt utförliga svar Per-Erik, uppskattas verkligen!!
Väggar
Visade sig vara uppbyggt på detta sätt vid en närmare titt:
Ytterpanel-Vindpapp-Isolering-Träpanel
Väggarna har redan 95mm isolering, iofs någon äldre grå variant som verkar mer kompakt jämfört med gullfiber, men inte en tillstymmelse till mögel eller andra "problem".
De väggar, anslutande förråd, som tidigare ej var isolerade byggs på samma sätt träpanel-vindpapp-isolering-OSB-Gips.
Huset är byggt 1968 enligt de tidningar vi fann i väggen, har det klarat sig i 40 år utan skador så hänger det nog med ett tag till.
Först trodde jag att det ej fanns någon isolering, men efter att ha upptäckt att det fanns 95mm isolering och dessutom träpanel bakom de papp-skivor som satt på alla väggar så beslutade jag (och plånboken) att det får bli gips direkt på träpanelen. Ser det bara som ett plus, hade nog inte satt dit träpanel bakom gipsen i hela kåken.
Tak:
Tilläggsisolering utav taket kommer att ske sist, om ekonomin tillåter, då elektrikern måste upp där och dra alla kablar osv först.
Övrigt:
Detta skall vara kontor/gästhus, och kommer värmas upp utav en luft/luftvärmepup vintertid.
Det blir ny ytterdörr och nya fönster.
Fråga:
Ventilation invändigt, räcker det att ha en fuktstyrd fläkt i badrummet samt en vanligt ventilationi det stora rummet? (2st rum, 1 stor och ett mindre + badrum). Med vanlig ventilation menar jag "typ" en kanal med galler på båda sidorna, ingen fläkt.
Väggar
Visade sig vara uppbyggt på detta sätt vid en närmare titt:
Ytterpanel-Vindpapp-Isolering-Träpanel
Väggarna har redan 95mm isolering, iofs någon äldre grå variant som verkar mer kompakt jämfört med gullfiber, men inte en tillstymmelse till mögel eller andra "problem".
De väggar, anslutande förråd, som tidigare ej var isolerade byggs på samma sätt träpanel-vindpapp-isolering-OSB-Gips.
Huset är byggt 1968 enligt de tidningar vi fann i väggen, har det klarat sig i 40 år utan skador så hänger det nog med ett tag till.
Först trodde jag att det ej fanns någon isolering, men efter att ha upptäckt att det fanns 95mm isolering och dessutom träpanel bakom de papp-skivor som satt på alla väggar så beslutade jag (och plånboken) att det får bli gips direkt på träpanelen. Ser det bara som ett plus, hade nog inte satt dit träpanel bakom gipsen i hela kåken.
Tak:
Tilläggsisolering utav taket kommer att ske sist, om ekonomin tillåter, då elektrikern måste upp där och dra alla kablar osv först.
Övrigt:
Detta skall vara kontor/gästhus, och kommer värmas upp utav en luft/luftvärmepup vintertid.
Det blir ny ytterdörr och nya fönster.
Fråga:
Ventilation invändigt, räcker det att ha en fuktstyrd fläkt i badrummet samt en vanligt ventilationi det stora rummet? (2st rum, 1 stor och ett mindre + badrum). Med vanlig ventilation menar jag "typ" en kanal med galler på båda sidorna, ingen fläkt.
Ang ventilationen. Till luft i de rummen. Ska sitta högt. Kanske en spaltventil i ett fönster i det lilla rummet..
i badrummet, så kan du satsa på en fläkt som gå konstant på lågvarv (justerbart), för att sedan maxa när man kommer upp på en viss fuktnivå (justerbart).
PAX 260 har den funktionen. kostar ca 1000:-
Sen om det räcker eller inte är svårt att säga. Men det funkar väl till att börja med. när du sedan tilläggsisolerar vinden bör du kolla ofta på vintern att det inte blir problem där, sådana fall måste du åtgärda ventilationen inomhus. Ett annat tecken är imma på insidan av fönstren = för lite ventilation..
i badrummet, så kan du satsa på en fläkt som gå konstant på lågvarv (justerbart), för att sedan maxa när man kommer upp på en viss fuktnivå (justerbart).
PAX 260 har den funktionen. kostar ca 1000:-
Sen om det räcker eller inte är svårt att säga. Men det funkar väl till att börja med. när du sedan tilläggsisolerar vinden bör du kolla ofta på vintern att det inte blir problem där, sådana fall måste du åtgärda ventilationen inomhus. Ett annat tecken är imma på insidan av fönstren = för lite ventilation..
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Isolering utav vind - Har jag gjort rätt?
Isolering -
Isolering utav ytterväggar i leca
Isolering -
Isolering utav ovanvåning utan luftspalt
Isolering -
Rådgivning vid isolering utav oisolerat uterum
Byggmaterial & Byggteknik -
Funderingar och frågor inför framtida värmeisolering utav källare.
Grund & Markarbeten