Jag har förstått att 2,40-2,50 är standard som takhöjd hos de flesta.

Räcker det med 2,80 för att få en luftigare känsla, eller måste man gå över 3 meter...?

Någon med erfarenhet?

Kanske någon som ångrat sig och egentligen skulle velat lägga till ytterligare någon dm...?
;)

Ska du ha högra takhöjd än 2,4-2,5 ska du nog inte ha ett plant tak. Känslan blir lätt konstig. Vi har grannar som har 2,80 i ett stort badrum och det känns som en kub bara. Ska takhöjden vara högre ska ni nog ha ryggåstak eller pulpettak. Vi har i vårt hus pulpet i köket (2,4 till 3,20) och i vardagsrummet (2,6 till 4,20). Vi är nöjda, trodde det skulle eka men det gör det inte trots gipstak.

Jag skulle vilja påstå att höjden är beroende på hur stort rummet är. Är rummet litet så känns det kostigt med för hög takhöjd, men i ett stort rum blir rummet ytterligare rymligare. 2.80 tror jag kan bli bra i vardagsrum etc, men kan kanske kännas kostigt i små rum. Men det är svårt när jag inte har någon planlösning eller ser hur ljus faller in. Det är många faktorer som skapar rymdkänsla!

Vet inte om det blev så mycket till svar.

Om det slutar med att vi bygger 1,5-plans som vi även bor i idag så blir det troligtvis Villa Lovik från Vårgårdahus.
Men man kan väl inte ha 2,80 i höjd i kök/vardagsrum och sedan 2,50 i sovrummen...?
Jag har iförsig noll koll på det, så det kanske är möjligt...?

Bara skillnaden mellan 2,50 och 2,60 känns ganska stor och den senare höjden känns vettigt i ett nytt hus, tycker jag ska väl tilläggas. 2,70 är ju ännu bättre men börjar man komma upp mot 2,80 så tror jag som ovan att små rum kan kännas lite märkliga.
Vår takhöjd slutade på 2,65 på nedervåning (övervåning lutande tak mellan 2,55-3,78).

• 2008-06-27 (6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2008-06-27 (10).jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Känns som jag borde gå på lite husvisningar för att få in känslan av de olika måtten...

:)

Läckra fönster förresten!

Vi har 2,70 i markplan i en och en halvplansvilla. Jätteskönt! Köket är nästan 20 kvadrat och känns just; - luftigt.

imported_Anders_S skrev:
Bara skillnaden mellan 2,50 och 2,60 känns ganska stor och den senare höjden känns vettigt i ett nytt hus, tycker jag ska väl tilläggas. 2,70 är ju ännu bättre men börjar man komma upp mot 2,80 så tror jag som ovan att små rum kan kännas lite märkliga.
Vår takhöjd slutade på 2,65 på nedervåning (övervåning lutande tak mellan 2,55-3,78).

Fan vad avundsjuk jag blev av bilderna! :D WOW!

har mellan 2,55-470.
älskar yta å rymd med lite udda vinklar m.m.

mvh
snickar estwing

• kort11 020.jpg
    Skapa konto
  • kort11 015.jpg
    Skapa konto
cameljointen skrev:
Fan vad avundsjuk jag blev av bilderna! :D WOW!
Det låter som att du gillar huset, kul !! Bygget rullar på och vi bler mer nöjda för varje steg som går :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.