Jag har kommit till ett skede av inredningen av övervåningen där det är dags att sätta fönstersmygar och fönsterbräda. Bakom den angränsande gipsen kommer det ut en blå genomskinlig plast som är fasthäftad i smygarna. För att kunna limma dit smygar och fönsterbräda (med PL400?) borde väl denna tas bort. Är det bara att skära bort eller hur gör man?

Bifogar bild för tydligentens skull. Tacksam för hjälp!

• fuktspärr.JPG
  • fuktspärr2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I mina ritningar från sjödalshus står det att ångspärren alltid skall skarvas i kläm med visst överlapp eller tejpas med typgodkänd tejp. Rent allmänt säger mina ritningar att det är vikigt att ångspärren är tät. Dock vet jag att byggarna bara kapade plasten där den kom ut mellan trä och gips. Jag är inte helt överttygad att detta blir helt tätt dock.

• Gilla
RdOse
  • Laddar…
Men kan man verkligen tejpa plast under där man sedan skall limma fast en marmorbänk? Känns som att det inte skulle fästa särskilt bra.

Någon mer som har några idéer?

Jag skar bort våran plast, nu skruvade jag förvisso dit gipssmygar men fönsterbänkar limmades/spikades ner, det är väl ändå plastat drev runt fönstren så tätt lär det väl vara ändå...? Hursom gjorde vi så och det går ju, som du säger, knappast bra att limma på plasten

Tack för svaret. Skar du i linje precis där gipsen slutar och plasten "börjar", eller tjepade du ner en liten bit plast på något sätt?

vi har byggt så kallade *miljöhus* på jobbet då plasten skall gå in i smygen å in bakom karme.
sen drevas 2 ggr med vanlig drev samt plastad.
sen skall det kjukfogas runt om..
TÄTT.
överkurs detta men men.
hemma plastade jag förbi alla öppningar skar runt 10 cm in i öppningen runt om sen i alla hörn snett.
vek in å satte fast med hammertacken.
man brukar göra såhär bara. det räcker..
men mjukfogen gör gött..
mvh
snickar estwing

Oj, tack!
Är dock inte helt säker på att jag förstår betydelsen. Inte särskilt byggkunig, men fösöker lära mig. Tror du att du kan testa förklara för en amatör?
Du hade allså kvar 1 dm av plasten som du satte fast i smygen (hammertacken=häftpistol?), satte på (limmade?) smygarna ovanpå detta (med mjukfog under eller runt?). Väldigt basic nivå tack ;)

Jag vet inte vad som är rätt men jag skar av plasten i kant med fönterkarmen och drevade sen med bergull mot byggskummet som satt mellan fönsterkarmen och väggreglarna. Sen limmade jag smygen med pl400 mot regeln och mjukfog mot fönstret + dyckert. (Smygen på insidan altså) Jag resonerade som så att buggskummet är tätt så ev läckage måste igenom regeln eller fönsterkarmen så att säga... Knappast optimalt men frågar man en snickare så säger dom att man bara skär av plasten direkt mot regeln...

Det verkar inte vara så noga när man frågar byggnads snickare.

Edit, jag har plasten innanför en 45mm regel och fönsterkarmen utflyttad 37mm så jag får 50mm smygar. (37mm + 13mm gips=50mm)

Redigerat:
Milkshaken
Oftast så kläms ju plasten mellan reglar tex. 145X45 Utvändig vägg och 45X45 tilläggsisoleringen... och där skär vi såklart av plasten vid smygen... Vad kan hända? Och vad kan vi förebygga?? jag menar när plasten kläms så hårt emellan så finns det ju inge chans att fukten kan vandra rakt genom plasten, utan kommer ta vägen genom träet isf....
Så kapa du lugnt plasten vid fönstret, och limma med PL 400 din fönstersmyg och fönsterbänk...

Jag tror jag kör på den senaste linjen. Hade snickarna som byggde huset på besök idag och då passade jag på att fråga. De sa också att jag skulle skära bort plasten för att sedan kunna limma på smygen med PL600 (de körde alltid med PL600 istället för PL400). Det blev enligt dom tillräckligt tätt. Om det bara är pragmatiskt eller korrekt vet jag inte men jag kör på den varianten. Låter enkelt :)

Tack för era tips!

ClasseClas
Nä jag byggde hus år 2000 så använde snickare inplastad drevning runt fönstren, som åtminstone då betraktades som tillräckligt ångtätt. I övrigt kapades plasten i smygarna och nu, 8 år senare, så är allting fortfarande i nyskick. Några fuktproblem el dyl har jag inte fått under tiden.

låter utmärkt!

Skillnaden mellan PL400 och PL600 är att 400 varianten funkar även ute medan 600 är avsett för inomhus bruk. Finns kanske andra skillnader också men så har jag fått förklarat för mig.
:)

Enligt snickarna var 600 strået vassare än 400 eftersom 400 inte riktigt var anpassat för alla material, medan 600 fäste på typ allt. Den är också lite dyrare. Finns säker någon på forumet här som har stenkoll på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.