10 252 läst · 12 svar
10k läst
12 svar
Val av isolering vid dränering?
Jag och min sambo ska dränera runt vårat hus. Och när vi gör detta ska vi även sätta på isodrän eller någon liknande isolering eftersom våran källare delvis är inredd och även tvättstugan ligger i källaren.
Men när jag började kolla runt lite efter olika sorters isolering så såg jag att det var väldigt stor skillnad i priserna på dom olika fabrikaten. te x kostar Isordän 241 kr/m2. Jackodrän kostade 153 kr/m2 och Thermisol kostade 110 kr/m2. Och då var både Isodrän och Thermisol från samma försäljare (Beijer).
Varför skiljer det så mycke i priserna? Och framför allt vad är skillnaderna? och är isodrän så mycke bättre än Thermisol så det motiverar ett så mycke högre pris?
Skulle vara väldigt tacksam för all hjälp och tips på vad man ska tänka på vid ett sånt här jobb. Man vill ju trots allt att det ska bli bra och fungera
Men när jag började kolla runt lite efter olika sorters isolering så såg jag att det var väldigt stor skillnad i priserna på dom olika fabrikaten. te x kostar Isordän 241 kr/m2. Jackodrän kostade 153 kr/m2 och Thermisol kostade 110 kr/m2. Och då var både Isodrän och Thermisol från samma försäljare (Beijer).
Varför skiljer det så mycke i priserna? Och framför allt vad är skillnaderna? och är isodrän så mycke bättre än Thermisol så det motiverar ett så mycke högre pris?
Skulle vara väldigt tacksam för all hjälp och tips på vad man ska tänka på vid ett sånt här jobb. Man vill ju trots allt att det ska bli bra och fungera
Man brukar få ett bättre pris om man köper större volymer (dvs mer änn ett paket).
Ett paket Isodrän är 3,75 kvm. Antar att de andra har samma mått.
Thermisol är ett ganska nytt alternativ, troligen så är den välldigt jämförbar med Isodrän. Det kan vara så att de har dumpat priset för att komma in på marknaden. För 110 Kr/m2 är ett grymt bra pris för en sådan skiva. Jag har själv inte sett skivan i verkligheten men det verkar ju vara samma tillväga gångsätt när man sätter upp den.
Ett paket Isodrän är 3,75 kvm. Antar att de andra har samma mått.
Thermisol är ett ganska nytt alternativ, troligen så är den välldigt jämförbar med Isodrän. Det kan vara så att de har dumpat priset för att komma in på marknaden. För 110 Kr/m2 är ett grymt bra pris för en sådan skiva. Jag har själv inte sett skivan i verkligheten men det verkar ju vara samma tillväga gångsätt när man sätter upp den.
Tycker att det är dyrt, är det m2 priser för hela system med duk och avslutningslist och allt annat som behövs eller är det endast för skivan? Vad är det som gör skivorna så otroligt dyra? Dom jag tittat på är i princip vanlig EPS som är spårad som tillsammans med en utvändig motfylld duk ger lodräta dränerande kanaler.
Jag fick pris på 100mm EPS dränskiva från Cellplast Direkt på 76kr/m2 + moms(56kr + moms för 70mm skiva). Det var deras ordinarie pris, på detta fick jag ganska många % rabatt med då jag samtidigt skall ha all isolering och kantelement till grunden men lite rabatt kan man säkert tjata sig till på en mindre order med. Vet inte om den motsvarar Jackodren och Isodren etc. men dom är förtrollande lika iallafall....
Jag tänker använda en vanlig cellplastskiva med dränerande fyllningsmaterial och duk och innanför alltihopa den billigaste "platonmatta kopia" som går att hitta.
Jag fick pris på 100mm EPS dränskiva från Cellplast Direkt på 76kr/m2 + moms(56kr + moms för 70mm skiva). Det var deras ordinarie pris, på detta fick jag ganska många % rabatt med då jag samtidigt skall ha all isolering och kantelement till grunden men lite rabatt kan man säkert tjata sig till på en mindre order med. Vet inte om den motsvarar Jackodren och Isodren etc. men dom är förtrollande lika iallafall....
Jag tänker använda en vanlig cellplastskiva med dränerande fyllningsmaterial och duk och innanför alltihopa den billigaste "platonmatta kopia" som går att hitta.
Priserna är angivet för bara skivan. övrigt till kommer alltså.
Men du kan inte jämföra "platon matta" metoden med "isodrän" metoden. Jämför man det hela dvs alla kostnader på bägge systemen så är "isodrän" metoden den dyraste alternativet helt klart. Men jag tror inte det skilljer sig så mycket. För visso så har ju Isola (platon) ändrat sig när det gäller återfyllnaden så nuförtiden får man återfylla med befintliga massor vilket man tidigare inte fick. Detta gör att Platon metoden blir billigare.
Det finns ju andra anledningar att välja just "isodrän metoden". Även om den är dyrare.
Systemen är ju tänkt att fungera helt olika sätt.
Men du kan inte jämföra "platon matta" metoden med "isodrän" metoden. Jämför man det hela dvs alla kostnader på bägge systemen så är "isodrän" metoden den dyraste alternativet helt klart. Men jag tror inte det skilljer sig så mycket. För visso så har ju Isola (platon) ändrat sig när det gäller återfyllnaden så nuförtiden får man återfylla med befintliga massor vilket man tidigare inte fick. Detta gör att Platon metoden blir billigare.
Det finns ju andra anledningar att välja just "isodrän metoden". Även om den är dyrare.
Systemen är ju tänkt att fungera helt olika sätt.
Ponera att jag skiter i platonmatta (det var bara tänkt som en säkerhetsåtgärd mot tillfälligt vattentryck på en vägg jag inte kommer åt efter gjutning av övre plattan). Om jag ändå skall ha Platonmatta så kanske den skall ligga utanför cellplasten?
Vad är då skillnaden mellan dom olika systemen? Och på vilket sätt är Isodrän annorlunda än övriga EPS-skivor (för visst är Isodrän EPS?). Isolering, dränering och inte suga en massa vatten, det borde en billigare frigolitbit klara på liknade sätt. Jag ser ingen skillnad på hur systemen fungerar?
Vad är då skillnaden mellan dom olika systemen? Och på vilket sätt är Isodrän annorlunda än övriga EPS-skivor (för visst är Isodrän EPS?). Isolering, dränering och inte suga en massa vatten, det borde en billigare frigolitbit klara på liknade sätt. Jag ser ingen skillnad på hur systemen fungerar?
Isodrän och pordrän avfuktar själva källarväggen vilket inte Platonvarianten gör.fsn skrev:Ponera att jag skiter i platonmatta (det var bara tänkt som en säkerhetsåtgärd mot tillfälligt vattentryck på en vägg jag inte kommer åt efter gjutning av övre plattan). Om jag ändå skall ha Platonmatta så kanske den skall ligga utanför cellplasten?
Platon (oavsett om du har isolering utanför eller inte) har dock fördelen att den är helt tätt och hindrar vattentryck utifrån att belasta väggen.
Tänk på att det inte bara är vatten utifrån som gör källarväggen fuktig, det handlar om inomhusluften som kondenserar i/på väggen beroende på var daggpunkten uppstår.
Jag kör isodrän runt huset där jag har för avsikt att göra boyta av källaren. Där jag bara ska ha ett enkelt öppet förråd (på en nybyggd vägg) kommer jag snåla lite och köra med en billigare lösning baserad på ful-platon + cellplast från byggmax.
Jag ringde och snackade med både Beijer och Optimera igår.
På Beijer sa dom att dom hade ett räkneexempel på en dränering där det krävdes 90 m2 Isodrän. Och den slutsumman skulle isåfall sluta på 32.000 kr hos dom.. Och då tog dom som sagt 241 kr/m2 för Isodränet. I detta priset så ingår allt annat också.
På Optimera så hade dom Jackdrän. Och dom tog 126 kr/m2 för denna. Och när jag sa att jag behövde ca 50 m2 så sjönk priset direkt till ca 100 kr/m2.
Jag sa också att jag och min sambo precis köpt huset och vi ska fixa en del på detta te x dränering, tak, lägga över 100m2 golv och även fixa köket någon gång. Och då för att få ner priset ytterligare så bad jag killen på Optimera att öppna ett konto där för oss så vi får bättre rabatt.
Så nu sitter jag bara och väntar på dom beställda offerterna från båda ställena, och sedan får man ju ringa till dom och klaga på ett väl tilltaget pris och be om ännu mer rabatt
På Beijer sa dom att dom hade ett räkneexempel på en dränering där det krävdes 90 m2 Isodrän. Och den slutsumman skulle isåfall sluta på 32.000 kr hos dom.. Och då tog dom som sagt 241 kr/m2 för Isodränet. I detta priset så ingår allt annat också.
På Optimera så hade dom Jackdrän. Och dom tog 126 kr/m2 för denna. Och när jag sa att jag behövde ca 50 m2 så sjönk priset direkt till ca 100 kr/m2.
Jag sa också att jag och min sambo precis köpt huset och vi ska fixa en del på detta te x dränering, tak, lägga över 100m2 golv och även fixa köket någon gång. Och då för att få ner priset ytterligare så bad jag killen på Optimera att öppna ett konto där för oss så vi får bättre rabatt.
Så nu sitter jag bara och väntar på dom beställda offerterna från båda ställena, och sedan får man ju ringa till dom och klaga på ett väl tilltaget pris och be om ännu mer rabatt
Har precis grävt upp det mesta nu ikväll och ska imorgon åka iväg till optimera för att införskaffa jackodrän... försökte köpa direkt från en fabrik i genevad men de var lite svåra... hade nog gått med lite tjat men orkade bara inte krångla!
Bra att veta att man kan få ner priset lite hos optimera!
Tackar för det tipset!
Tackar för det tipset!
Du skulle ha ringt till Cellplast Direkt i Laholm istället. Jag fick 25% där efter ett telefonsamtal.Torskenn skrev:Har precis grävt upp det mesta nu ikväll och ska imorgon åka iväg till optimera för att införskaffa jackodrän... försökte köpa direkt från en fabrik i genevad men de var lite svåra... hade nog gått med lite tjat men orkade bara inte krångla!
Tackar för det tipset!
Liknande trådar
-
Svåra val vid åtgärd av isolering och ev ångbroms
Isolering -
Välja rätt typ av fuktspärr vid isolering av förråd
Isolering -
Cellplastval vid isolering av uterum
Byggmaterial & Byggteknik -
Val av isolering vid renovering av platta på mark från -52
Grund & Markarbeten -
Val av isolering vid drän. runt hus