1 910 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Luftigt?
Kom på en kul grej i natt när jag inte kunde sova. Tänk om man tar en framkammarstuga från början av 1800-tal, ca 7*17m i bottenyta, och två våningar högt (2m i takhöjd), och helt fräckt sågar bort taket/golvet mellan över/undervåningen i en del av huset. Och så en snygg murstock i ena kanten av denna sal. Fönstren får sitta kvar där de satt innan, såklart.
Om det är någon som har läst hit utan att svimma eller få uppstötningar, hur tror ni det skulle bli? Skall man göra det i mittersta tredjedelen, eller i ena änden på huset? Tror ni stommen blir tillräckligt stabil?
Tycker det skulle vara en fräck idé på att modernisera ett gammal hus, utan att ändra utsidan.
Om det är någon som har läst hit utan att svimma eller få uppstötningar, hur tror ni det skulle bli? Skall man göra det i mittersta tredjedelen, eller i ena änden på huset? Tror ni stommen blir tillräckligt stabil?
Tycker det skulle vara en fräck idé på att modernisera ett gammal hus, utan att ändra utsidan.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Man brukar avråda från att öppna upp i nock för att stommen försvagas. Så jag förmodar att det är samma sak här. Bjälklaget är ju en del av husets konstruktiva sammanhang. Sen måste jag ju säga att idén att såga av golvet ger mig sura uppstötningar. Gör ingenting som inte går att göra ogjort.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Det innebär att man plockar bort vindsbjälklaget och öppnar upp till taknocken, så att yttertaket blir synligt så att säga. Jag tror att det brukar kallas genombrutet tak?
Okej, då är jag med. Nej, så hade jag inte tänkt utan det som är innertak på plan två blir innertak i den nya höga salen. Så ev. stödjande takbjälkar/takstol får vara intakta.
Hade hoppats att någon hade gjort det så man kunde se lite bilder.
Hade hoppats att någon hade gjort det så man kunde se lite bilder.
Redigerat: