Har läst massor av trådar här ang pålning. Hittar ingen som pålat längre än 15 m. Vi har beställt en geoteknisk undersökning. Han kom fram till 22m till fast mark/morän så troligt kan man nog förvänta sig 25 m till berg... Det låter ju sjukt djupt. Geoteknikern kunde inte säga klart ifall det var aktuellt för pålning eller ej så han vill att vi går vidare med ytterligare undersökning med provgtagning och analyser av materialet eller vad man nu kallar det, ytterligare 30 tusen drygt. Det känns som att vi bara gräver ner alla pengar, hade fått den bilden via två husförsäljare att det bara räckte med den första provborrningen men tydligen inte.. Vi har tänkt oss ett 1½plans hus men frågan är hur vi ska göra. Har köpt tomten och allt, känns som att det blir hur dyrt som helst att skicka ner hundratals meter pålar.. Finns det någon som har liknande erfarenheter, pålat djupt etc?? Börjar kännas lite tungt just nu..
Normalt borde det inte vara några problem med långt till berg, men det kostar... Räkna med drygt 200 kr/m och 1 påle per 5-7 m2 byggyta (beror på husets form) så tror jag att du får en hyfsad uppskattning av vad det kan komma att kosta. Sedan tillkommer extra kostnader för förstärkning av platta och upphängning av avlopsrör i plattan. Detta har jag fått prisuppgift på omkring 600-700 kr/m2.
Så totalt tror jag att du får vara beredd på en extrakostnad på mellan 200 och 300 tkr för grundläggningen för ett normalt 1,5-planshus.
Så totalt tror jag att du får vara beredd på en extrakostnad på mellan 200 och 300 tkr för grundläggningen för ett normalt 1,5-planshus.
Ja vi har hört talas om det alternativet, att man gräver ur och fyller på med lättare material som kompensation men det verkar fortfarande rätt osäkert. De grannar vi har runt vårt hus har byggt enplanare för ca 1- 1.5 år sedan utan att påla och vad det ser ut som har det inte blivit några sättningar... De har å andra sidan inte heller provborrat för att se hur långt de har till berg.. Vi kan väl inte ha så otur att just vår tomt ligger på en fåra dynga och de andra har perfekta förhållanden?
Det var ungefär vad vi betalade också. Hur mycket som var löpmeterpris och pris per påle och etableringskostnad kommer jag ej i håg men enligt dina priser var det ganska exakt lika belopp i slutändan.
Liknande trådar
-
Robotklippare Stiga Autoclip 221 går bara fram och tillbaka
Robotgräsklippare -
Vattenmätarkonsol Vatette Dy22 till G20/25, hur?
Vatten & Avlopp -
Torktumlare slås av efter några sekunder... 380V till 2x220V
El -
Omvandla kapell taxeringskod 827 till 220
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Eluttag till Qlima S-JA 2522
Värmepumpar