Har precis köpt ett hus där man ursprungligen har byggt in data- och telenät, med uttag i varje rum för datorer i vänstra ingången och telefoni i högra.
Följande gäller:
- Det finns tre kopplingsplintar, 2 för datanätet, 1 för telefoni.
- Två "teleuttag" finns, en för telefoni och en för dsl-splitter.
- Modem + router för datorer installerat och inkopplat.
- Bredbandet fungerar både uppe och nere.
- Jag har kopplingston på första jacket och kan ringa in och ut från denna telefon.
- När jag provar att koppla in telefon mha av antingen RJ45 eller RJ11 ute i rummen
är det helt dött.
- Från telefonjacket går det en "mellanpropp" upp till vänster på den tredje kopplingsplinten.
Ser inte om någon sladd går ut från denna någonstans. Ingen sladd är instoppad på framsidan
(som för bredbandet).
- För mig känns det som om säljaren plockat med sig för mycket.
OBS Jag har ingen aning om vad nätverket heter, har varken någon manual eller något namn.
Jag gissar på följande:
- Sladdar måste kopplas från kontakterna av plinten, stämmer detta?
- Vilka sladdar då i sådana fall?
- Hur ska dessa sladdar kopplas vidare?
- Andra teorier??
Tacksam för teorier.
Följande gäller:
- Det finns tre kopplingsplintar, 2 för datanätet, 1 för telefoni.
- Två "teleuttag" finns, en för telefoni och en för dsl-splitter.
- Modem + router för datorer installerat och inkopplat.
- Bredbandet fungerar både uppe och nere.
- Jag har kopplingston på första jacket och kan ringa in och ut från denna telefon.
- När jag provar att koppla in telefon mha av antingen RJ45 eller RJ11 ute i rummen
är det helt dött.
- Från telefonjacket går det en "mellanpropp" upp till vänster på den tredje kopplingsplinten.
Ser inte om någon sladd går ut från denna någonstans. Ingen sladd är instoppad på framsidan
(som för bredbandet).
- För mig känns det som om säljaren plockat med sig för mycket.
OBS Jag har ingen aning om vad nätverket heter, har varken någon manual eller något namn.
Jag gissar på följande:
- Sladdar måste kopplas från kontakterna av plinten, stämmer detta?
- Vilka sladdar då i sådana fall?
- Hur ska dessa sladdar kopplas vidare?
- Andra teorier??
Tacksam för teorier.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Låter som om det inte sitter någon patchkabel (mellankopplingskabel) mellan fördelningpunkt och uttag. Eller så uttagen seriekopplade och telefonen du har i första jacket inte hanterar detta.
Svårt att svara på utan att veta hur det är uppbyggt. Om du tar kort på panelen och lägger in här så är det lättare att svara.
Troligtvis finns det heller inga manualer eller liknande då det låter som det är hemsnickrat nät (inget fel i det).
Alternativt så frågar du förra ägaren om hur det är tänkt att fungera. Jag tror inte han har "plockat med sig för mycket". Det finns inga krav att sådan utrustning ska lämnas.
Svårt att svara på utan att veta hur det är uppbyggt. Om du tar kort på panelen och lägger in här så är det lättare att svara.
Troligtvis finns det heller inga manualer eller liknande då det låter som det är hemsnickrat nät (inget fel i det).
Alternativt så frågar du förra ägaren om hur det är tänkt att fungera. Jag tror inte han har "plockat med sig för mycket". Det finns inga krav att sådan utrustning ska lämnas.
Redigerat:
Föregående ägare har ingen aning........ Jag håller dessutom nu på att försöka få tag på ägaren innan, som byggde huset -99.
Telefonen sitter kvar sedan tidigare. Detsamma gäller mellanproppen och dsl-splittern.
Jag har tagit kort med mobilen, men kabeln för överföring ligger i en flyttkartong någonstans.
Jag kan sms de två bilderna om du har tid.
Telefonen sitter kvar sedan tidigare. Detsamma gäller mellanproppen och dsl-splittern.
Jag har tagit kort med mobilen, men kabeln för överföring ligger i en flyttkartong någonstans.
Jag kan sms de två bilderna om du har tid.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Har skickat ett PM till dig.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Troligtvis har du inte byglat mellan det önskade jackets paneluttag och till telefonins spridningspanel.
Det är troligt att de uttag du har runt om i huset inte är riktade mot specifik användning såsom telefoni eller data, utan att det är en koppling vid panelen som krävs för att välja.
Titta gärna i den klistrade tråden här i teknikforumet som mats_o har skrivit. Beskrivningen där är hur det troligtvis ser ut hos dig också.
Det är troligt att de uttag du har runt om i huset inte är riktade mot specifik användning såsom telefoni eller data, utan att det är en koppling vid panelen som krävs för att välja.
Titta gärna i den klistrade tråden här i teknikforumet som mats_o har skrivit. Beskrivningen där är hur det troligtvis ser ut hos dig också.
Jag har läst den och ska läsa igen, men jag undrar om någon saknar något på bilderna? Nedersta plinten är för telefoni.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Ja, saknar en patchkabel (korskopplingskabel) mellan telefoni och paneluttaget för önskat uttag.
OK, så det räcker inte med att mellanproppen går in bakom plinten?
Hur bör jag koppla in denna patchkabel? Från X till framsidan på plinten??
Förlåt för dumma frågor, men jag har aldrig sett något liknande förut.
Hur bör jag koppla in denna patchkabel? Från X till framsidan på plinten??
Förlåt för dumma frågor, men jag har aldrig sett något liknande förut.
Troligen är din ena patch panel uppmärkt med samma siffror eller bokstäver som dina uttag ute i huset är. Tolka det som att patchpanelen är ingången på honan på en förlängnings sladd å vägguttaget hanen...
Du måste helt enkelt koppla in "förlängnings sladden" till den "anknytning eller apparat" i ditt fall telefonen för att kunna använda uttaget på väggen...och sedan din faktiska telefon i vägguttaget.
Var det svammlande???
Lycka till.
Du måste helt enkelt koppla in "förlängnings sladden" till den "anknytning eller apparat" i ditt fall telefonen för att kunna använda uttaget på väggen...och sedan din faktiska telefon i vägguttaget.
Var det svammlande???
Lycka till.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Ja, från paneluttaget, för det uttag du önskar använda, till paneluttag på teleplinten.
Precis som du har gjort för de bägge dataanslutningarna, men där har du kopplat till någon nätverksswitch istället för till teleplint. Du kan se teleplinten som ett grenuttag för telefonanslutningar.
Precis som du har gjort för de bägge dataanslutningarna, men där har du kopplat till någon nätverksswitch istället för till teleplint. Du kan se teleplinten som ett grenuttag för telefonanslutningar.
Jag tror jag förstår, och det är i sådana fall som jag skrev i p1 i första inlägget dvs sladdar från teleplinten till någon av ingångarna på de två övre plintarna? Om man räknar snabbt kan jag, med plintarnas storlek, max ha 6 uttag per våningsplan och sammanlagt 12 telefonuttag? På plintarna upp motsvarar den vänstra per par datasladden och den högra telefonen?
Jag har köpt 4 RJ11 6 poliga för att ha mellan väggen och telefonen.
Jag har dessutom 3 RJ45 8 poliga, kan dessa användas mellan plintarna?
Eller ska jag köpa andra sladdar?
Jag har köpt 4 RJ11 6 poliga för att ha mellan väggen och telefonen.
Jag har dessutom 3 RJ45 8 poliga, kan dessa användas mellan plintarna?
Eller ska jag köpa andra sladdar?
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Du kan använda vilket som eftersom telefonin bara använder de mittersta 4 stiften i kontakten. De flesta använder vanliga nätverkssladdar.
Jag tror inte uttagen är specifikt utpekade i det att det det högra bara kan användas för data och det vänstra för telefoni. Det är troligtvis två likvärdiga nätverksuttag och vad man använder det till beror på hur du korskopplar vid panelen. Vill du ha två datorer i ett rum eller två telefoner i ett annat så är det bara att bygla så vid panelen.
Jag tror inte uttagen är specifikt utpekade i det att det det högra bara kan användas för data och det vänstra för telefoni. Det är troligtvis två likvärdiga nätverksuttag och vad man använder det till beror på hur du korskopplar vid panelen. Vill du ha två datorer i ett rum eller två telefoner i ett annat så är det bara att bygla så vid panelen.
OK, jag gör ett test ikväll där jag kopplar en RJ45 från teleplinten till nedre dataplinten på önskat uttag.
Sedan kopplar jag en RJ11 mellan väggurtaget och telefonen så ska vi se om jag kommer ut på linjen.
Återkommer med svar.
Tack för all hjälp so far.
Sedan kopplar jag en RJ11 mellan väggurtaget och telefonen så ska vi se om jag kommer ut på linjen.
Återkommer med svar.
Tack för all hjälp so far.