32 130 läst · 8 svar
32k läst
8 svar
Hur fäster ni plåten på vindskivorna?
Kan inte bestämma mig för hur jag ska fästa plåten på vindskivorna. Farmarskruv verkar ju bra, men hur länge håller egentligen packningen på den, när den går sönder sitter ju inte skruven åt längre och regnet kommer åt... Sen står ju sexkantshuvudet ut en del också.
Finns nåt som heter fönsterblecksskruv. Och sen finns det ju vanlig montageskruv.
Hur har ni gjort?
Finns nåt som heter fönsterblecksskruv. Och sen finns det ju vanlig montageskruv.
Hur har ni gjort?
Produkter som diskuteras: "Farmarskruv"
Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
455 kr inkl moms
Läs mer
Hej,
Skall också skruva på vinskivebeslag när vindskivorna kommit upp. Har titta/lyssnat på mycket om vinskivorna. Farmarskruv skall det vara. Men man kan ju kolla varje år hur det ser ut. Inte vet jag hur hårt man skall skruva(hårt antar jag), förborra behöver man tydligen inte heller.
Hur gör du med vinskivebeslagen vid taknoken?
Annan fråga, vindskivorna får jag inte i ett stycke, alltså måste jag skarva. Inte bra men tänkt att skarvarna(skall ha två omlott) inte skall sitta på samma ställe. Bra?
/ Ulrik
Skall också skruva på vinskivebeslag när vindskivorna kommit upp. Har titta/lyssnat på mycket om vinskivorna. Farmarskruv skall det vara. Men man kan ju kolla varje år hur det ser ut. Inte vet jag hur hårt man skall skruva(hårt antar jag), förborra behöver man tydligen inte heller.
Annan fråga, vindskivorna får jag inte i ett stycke, alltså måste jag skarva. Inte bra men tänkt att skarvarna(skall ha två omlott) inte skall sitta på samma ställe. Bra?
/ Ulrik
I vår byggbeskrivning står det att vi skall använda bleckspik (med packning) som spikas från utsidan.
Jäkligt besvärligt att spika på det sättet då det "pantar" dåligt.....jag förborrade plåten så gick det bra, lite konstig arbetsställning bara.
Skulle jag göra om det skulle jag använda farmarskruv och skruva uppifrån i kanten på vindskivan.
(I stort sett alla grannar har använt farmarskruv till sina plåtar).
Jäkligt besvärligt att spika på det sättet då det "pantar" dåligt.....jag förborrade plåten så gick det bra, lite konstig arbetsställning bara.
Skulle jag göra om det skulle jag använda farmarskruv och skruva uppifrån i kanten på vindskivan.
(I stort sett alla grannar har använt farmarskruv till sina plåtar).
Farmarskruv från utsidan, dra så att packningen sväller ut...NettanUlrik skrev:Hej,
Falsa ihop vid nocken...
Skarva på olika ställen...
ursäkta... men ser det inte bedrövligt ut med dessa farmarskruv på vinskiveplåten= stora och klumpiga. Betydligt snyggare med spiken, och när man slagit fingrarna blodiga på dessa, lär man sig att hålla dom med en flacktång och så pang på med hammaren.
Har precis fått hem mitt decra tak, och skruven till dessa har mindre skalle är de vanliga farmarskruven
Har precis fått hem mitt decra tak, och skruven till dessa har mindre skalle är de vanliga farmarskruven
Naturligtvis en smaksak, jag tycker inte de ser så stora ut i sammanhanget... sätter man dom från sidan "göms" de lite av droppkanten... sitter de ovanpå "sticker de ut" lite mer...saturnus2 skrev:
Hur ser "decraskruven" ut?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Finns det något Tec7 INTE fäster mot? Behöver göra en mall runt en stövellagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan jag ha en lutning på 10° trots att takplåten är för minst 14°?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur få lyster på gnistplåten igen?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hur fäster jag masonit i innertak?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur fäster man bäst Granit Randsten mot asfalt
Trädgård allmänt