41 891 läst · 10 svar
42k läst
10 svar
Måla i källare, vilken slags färg?
I vår källare säger folk (sambon + kvinnan som bott där före) att det inte är någon idé att måla om där nere eftersom att färgen lossnar på vissa ställen (speciellt var det i ett hörn som är mot ytterväggen). Jag vägrar tro på detta : och undrar vilken slags färg man kan använda på betongväggar?
Det ska ju vara en färg som tål värme (bastun i rummet intill), mycket fukt, både kyla och värme samt släppa genom luft eftersom att grunden måste andas.
Tips och pris?
Det ska ju vara en färg som tål värme (bastun i rummet intill), mycket fukt, både kyla och värme samt släppa genom luft eftersom att grunden måste andas.
Tips och pris?
Silikatfärg är det du ska måla med då den klara allt detta du säger och det är det man brukar måla med på puts/betong/sten. Du kan testa att slipa bort färgen på väggen (speciellt i de hörn det gäller) och kolla om den känns fuktig. Det kanske är dax för ny dränering? Annars är det bara att tvätta väggarna och försöka slipa bort så mycket färg det går av den gamla ocg putsa om där det ev lossna puts.
Sen är det bara att måla med silikat.
Lycka till!
Sen är det bara att måla med silikat.
Lycka till!
Alcro (Beckers?) verkar slutat med silikat, försökte köpa en burk men ingen hade att sälja eftersom de inte kunde bryta den, de sa att deras maskiner inte kunde bryta silikat längre för pigmenten kom från en speciell pasta, speciell maskin bla bla bla...
Men den kanske finns fast inte brytbar, om man inte beställer den från Beckers lager i Nykvarn förstås
Jag fick köpa putsfärg, som är en styren-akrylat färg, skit också >
Inge bra eftersom jag redan börjar med silikat på murstocken.
Akrylaten sög in i putsen på murstocken med än silikaten, så pass att det blev flammigt... har dock endast målat en gång.
Men den kanske finns fast inte brytbar, om man inte beställer den från Beckers lager i Nykvarn förstås
Jag fick köpa putsfärg, som är en styren-akrylat färg, skit också >
Inge bra eftersom jag redan börjar med silikat på murstocken.
Akrylaten sög in i putsen på murstocken med än silikaten, så pass att det blev flammigt... har dock endast målat en gång.
ja, silikatfärgen har en stor begränsning - det är enbart pigmenter som löser sej i och tål alkaliska lösningar som går att använda, och det är faktiskt likadant med kalkfärger.jocke@nybleus.se skrev:
Alla dom syntetiska pigmenter framtagna för "plastfärger" som sitter i deras blandningsmaskiner är så gott som obrukbara.
Det är fortfarande en stor palett av jordpigmenter som ger användbara nyanser men vilken färgbutik orkar pyssla med det när silikatfärgen säljs och används så sällan?
Jag har köpt en burk guldockra, bränt umbra i pulverform... och blandade detta med vit silikatfärg själv med mer eller mindre slumpmässig resultat och utan NCS kod . En nackdel med hemmablandat är att man måste blanda på samma gång all den färg som behövs för det är svårt att få samma nyans igen ;D
gaia
Ja det måste vara i din stad dom slutat då ;D För hos mej kan man handla silikat och det är Beckers.Handlade så sent som i dag. Men däremot så är det inte alla färger dom kan bryta i varje butik ,utan vissa färger får en del butiker beställa den. Så silkat kommer inte att upphöra i alla fall och alla färger kan man få om man vill vänta
Liknande trådar
-
Måla stuga - vilken färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla ventilationsgaller, vilken färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken vit färg på fasaden? Målat halvvägs...
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla om i källare vilken färg har använts tidigare?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla furupanel i källaren. Vilken färg?
Färg, Måla & Tapetsera