Hej,

Nyligen blivit husägare där en NIBE Fighter 1125 med 2x250m slang på tomten är installerad av tidigare ägare.

Mitt problem är att jag inte får upp varmvattentemperaturen.
Måste slå till Tillsatsvärmen för att få upp tempen. (Den sjunker till ca 25 grader annars)

Är de normalt att man ska behöva använda elpatron för varmvatten under sommartid eller?

Har läst i manualer och kommer inte fram till nått, som sagt, är ny på de här, men vill gärna ha full förståelse för hur detta system fungerar.

Har en Ackumulatortank TI500 - FC300 och detta är vad jag förstår en tank med 300 liters varmvatten behållare?!

Såhär under sommartid behöver inte radiatorerna i huset vara igång, alltså kan cirkulationspumpen vara avstängd, men jag trodde då man kunde använda hela VP'ens kapacitet till att värma varmvatten.

Snälla någon, förklara för mig.

Tacksam för svar!

Mvh
Rickard
 
du kan göra varmvatten med värmepumpen. men en 1125 kan man koppla in lite olika (visa har lite egna ideer om hur dom vil ha det, o då kanske det är nått där som strular)

normalt kör man radiatorvattnet mallan värmepumpen & radiatorerna, helt utan andra kärl. sen så har man en växelventil, som växlar över vattnet till "en akumulatortank" som alltså inte är annat än en varmvattne beredare. pumpen styr växelventilen & väljer när den vill göra radiator vatten & när den vill göra varmvatten. den kan bara göra en sak itaget.
 
det kan också vara kopplat med fast kondensering, vilket inte är lika effektivt (lite dyrare drift) då har man ingen växelventil. då värmer värmepumpen en akumulatortank hela tiden & håller denna tank på max temp hela tiden.
från tanken tas sedan radiatorvatten, via schunt eller direkt til radiatorerna & sen styrs radiatorerna via radiator termstaterna.
akumulatorn inehåller då också en varmvatten beredare & den blir ju då bara varm om hela systemet är påslaget.

(denna inkoppling rekomenderar jag inte, men är enklaste sättet att koppla om man vill ha andra värmekällor i systemet)
 
vilken inkoppling verkar du ha?
vilka lampor lyser på pumpen?
vilka lampor blinkar? dom som blinkar, hur snabbt / sakta blinkar dom?
vad exakt står det displayen
 
CarMan skrev:
vilken inkoppling verkar du ha?
vilka lampor lyser på pumpen?
vilka lampor blinkar? dom som blinkar, hur snabbt / sakta blinkar dom?
vad exakt står det displayen
Har hört mycket gott om detta forum och förstår nu varför!!

Såhär ser de ut:

På Värme Fram röret från 1125 sitter en T-Koppling, en går till radiatorsystemet andra går till tanken. Och på denna "T-Koppling" sitter en grå grunka (Som jag trodde var schunten) Detta är kanske växelventilen?
Går ut två tempgivarkablar från 1125, en till utegivare och en till min tank (Acku/VV?).

Just nu lyser inga lampor, då jag precis kört förhöjd VV-temp och varmvatten tempen är uppe.

Siffror på Displayen:

VB Fram 65 (17)
Varmvatten 65
Utetemp 16
VB-r 64 (53)
VVStart 65 (36)
VVStopp 65 (50)
KB-f 28
KB-r 23 (-8)
Kurvlutn. 9


Mvh
Rickard
 
du har flytande kondensering (den bästa inkopplingan)
den grå grunkan är växelventilen (du kan se en vit plupp som står uppe eller nere, beroende på om ventilen är växlad i läge A eller B)


jag måste tänka till lite, (normalt set har man alltid varmvatten laddning, det man kan stänga av är hjälp med elpatron & om radiatorerna ska värmas)
jag kör oftast med radiator värme även på sommaren då värme endå inte pytsas ut om den inte behövs.

vet du var din elpatron sitter?
en 1125 har en plats för elpatron inne under den stora främra kopen. men ibland så monterar fok elpatronen i varmvattenberedaren.

om du har elpatronen i värmepumpen, så kan elpatronen andvändas till husets värme, vilket den kan behöva när det är riktigt kalt, eller som nöd drift.
sitter elpatronen i varmvatten beredaren så kan den bara värma varmvatten & då kanske du har problem med cirkulationen av vattnet.

hoppar kompresorn igång om du startar hus värmen (görs med knappen som har blixt & en radiator. tryck tills radiator lampan lyser


har du nån extern cirkulatonspump?
normalt räcker det med cirkulationspumpen som siter inne i värmepumpen, men vissa rörisar envisas med att montera dit en extärn cirkulationspump (om d har en extärn, är den på eller av. sitter den på en ledning utan extra saker koplat runt ikring, eller vinns konstiga kopplinga runt igring som en baypass eller nått.
 
Okej, tack för den upplysningen!

Har en ETS 11/12 Eltillsats i värmepumpen.
Har ingen extern cirkulationspump.

Ja, den drar igång om jag trycker på radiator/blixt knappen.
Blixten blinkar (som jag förstått betyder de att tillsatsvärme tillåts)
Trycker jag igen slocknar blixten (ingen tillsatsvärme tillåts)
Växelventilen stänger och de står i displayen t.ex VB Fram 23 (VV).
Borde väl betyda att det är varmvatten som håller på att värmas.
Men de blir inte varmt.....

Tack för snabba svar!!
 
Rickard L skrev:
Okej, tack för den upplysningen!

Har en ETS 11/12 Eltillsats i värmepumpen.
Har ingen extern cirkulationspump.

Ja, den drar igång om jag trycker på radiator/blixt knappen.
Blixten blinkar (som jag förstått betyder de att tillsatsvärme tillåts)
Trycker jag igen slocknar blixten (ingen tillsatsvärme tillåts)
Växelventilen stänger och de står i displayen t.ex VB Fram 23 (VV).
Borde väl betyda att det är varmvatten som håller på att värmas.
Men de blir inte varmt.....

Tack för snabba svar!!
Varmvattnet blir inte varmare än vad "VB Fram" är.
Och på vintern är ju VB Fram högre, dvs varmvattnet blir varmare, men nu på sommartid stiger inte VB fram av sig själv, utan måste slå på tillsatsvärmen.
Men detta ska kanske inte behövas?
 
du ska inte behöva röra nått pumpen prioriterar varmvaten framför husvrme, så när hur värmen är avstängd så är det varmvatten för hea slanten
 
om det står VV inom parantesen så ska kompressorn arbeta, cirkultionspumpasna ska gå båda 2 (den för borrgålet & den för radiatorerna) samt att växelventilen ska stå i läga för att skjuta ut värme till varmvatten beredaren.
 
vanligaste felet är att växelventilen kärvar o läcker vatten till båda slingorna (radiator slingan & den till varmvatten beredaren)
men då får man ju det fenomenet att den ständigt gör varmvatten, då den ej når stopp tempraturen på ca 55 grader.
det märks också då att rörena till radiatorena blir varma


Står den (VV) i din display ? jag vet att det inte står nu, men det beror ju på att du nått stopp temp för varmvatten (vilket du inte borde nå ens med elpatron om nu växelventilen läcker
 
Okej.

Hmm.. mystiskt!

Värmer den snabbt, eller tar de en jäkla tid att värma?
Såklart beroende på volym och befintlig temp på vattnet, men med elpatronen går de väldigt snabbt.
 
nu har jag en 1215, så menyn kanske inte är identisk.
men min meny 3 så ser man vv start. vad har du för vv start?
 
Som sagt, nu står de inte, men annars står de VV inom parantesen.
Men VB Fram stiger sällan över 25 grader utan tillsatsvärmen.
Och växelventilen läcker nog inte, för de går inte ut värme på "fel" sida om den.
 
VV Start 36
VV Stopp 50
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.