2 892 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
300 000 för vattenburet?
Hejsan.
Jag håller på att se över uppvärmningen till kåken eftersom att det är ett stort och gammalt hus med direktverkande el. Eftersom att vi har skog så känns ju en vedpanna ganska givet men när jag pratade med en vvs-firma om vad det skulle kosta att installera en panna och dra rören/radiatorerna så känns det inte lika motiverande längre..
VVS-firmas uppskattning var att det skulle gå på c:a 250 000 - 330 000:- och med det priset så kommer det inte att bli något vattenburet i vår bostad iaf..
Är det någon som dragit in vattenburet nyligen som har en verklig siffra som jag kan jämföra med för att se om hans prisuppskattning är rimlig eller ej?
Vad som behövs är ju alltså en vedpanna med de tillbehör som krävs, en kulvert på c:a 15 meter, c:a 12-14 radiatorer. Husets längd/bredd är 11*9 så det kanske behövs c:a 80 meter(?) rör (mkt grovt uppskattat.).
Vad skulle materialet gå på (uppskattatningsvis)?
Hur knepigt är det att göra arbetet själv och vad kan man INTE göra själv?
Tackar för svar!
Mvh Mårten
Jag håller på att se över uppvärmningen till kåken eftersom att det är ett stort och gammalt hus med direktverkande el. Eftersom att vi har skog så känns ju en vedpanna ganska givet men när jag pratade med en vvs-firma om vad det skulle kosta att installera en panna och dra rören/radiatorerna så känns det inte lika motiverande längre..
VVS-firmas uppskattning var att det skulle gå på c:a 250 000 - 330 000:- och med det priset så kommer det inte att bli något vattenburet i vår bostad iaf..
Är det någon som dragit in vattenburet nyligen som har en verklig siffra som jag kan jämföra med för att se om hans prisuppskattning är rimlig eller ej?
Vad som behövs är ju alltså en vedpanna med de tillbehör som krävs, en kulvert på c:a 15 meter, c:a 12-14 radiatorer. Husets längd/bredd är 11*9 så det kanske behövs c:a 80 meter(?) rör (mkt grovt uppskattat.).
Vad skulle materialet gå på (uppskattatningsvis)?
Hur knepigt är det att göra arbetet själv och vad kan man INTE göra själv?
Tackar för svar!
Mvh Mårten
Det finns bara en sak du inte FÅR göra själv och det är eventuell elinstallation. Vad du sen kan göra beror ju på hur driven du är med vektygslådan.... ;-)
Med största sannolikhet blir det bara en bråkdel av kostnaden och gjort i det tempo du själv vill.
Med största sannolikhet blir det bara en bråkdel av kostnaden och gjort i det tempo du själv vill.
CarMan skrev:
Ok! Det innebär ju att man borde komma undan med en materialkostnad på c:a 100 000:- då eftersom att jag inte behöver någon borrning.. Funderar på att köpa en begagnad vedpanna för att få ner priset lite.
Morsning!
Det svåra är ju att uppskatta "övrigt-kostnaden", dvs alla dessa ting som behövs runt omkring, nipplar, skarvar, upphäning m.m.
Min nuvarande kostnadsuppskattning är iaf ung. detta:
Beg. vedpanna med beg. acc.tankar (c:a 1500 liter) c:a 20 000:-
Kulvert (4-ledare) 15 m. 10 000:-
Radiatorer (14 st.) 22 000:-
Rör och "övrigt" 30 000:-
Summa: c:a 80 000. Övriga renoveringskostnader på kåken har jag multiplicerat med 1.2 och med lite avrundning uppåt så blir det då 100 000:-. Så detta får bli min kostnadsuppskattning..
Pannan kan ju vara intressant! Värdet är ju lite svårt att säga något om utan att veta effekt, ålder storlek på acc.-tankarna m.m...
Hälsningar Mårten
Det svåra är ju att uppskatta "övrigt-kostnaden", dvs alla dessa ting som behövs runt omkring, nipplar, skarvar, upphäning m.m.
Min nuvarande kostnadsuppskattning är iaf ung. detta:
Beg. vedpanna med beg. acc.tankar (c:a 1500 liter) c:a 20 000:-
Kulvert (4-ledare) 15 m. 10 000:-
Radiatorer (14 st.) 22 000:-
Rör och "övrigt" 30 000:-
Summa: c:a 80 000. Övriga renoveringskostnader på kåken har jag multiplicerat med 1.2 och med lite avrundning uppåt så blir det då 100 000:-. Så detta får bli min kostnadsuppskattning..
Pannan kan ju vara intressant! Värdet är ju lite svårt att säga något om utan att veta effekt, ålder storlek på acc.-tankarna m.m...
Hälsningar Mårten
Tänk på det om du ska köpa begagnade acktankar så är många äldre tankar är väldigt dåligt isolerade.
Jag har själv ett par 500 liters tankar. Den ena är en ren slavtank den andra har 120 liters beredare. Denna typ tankar skulle jag inte rekommendera någon som inte tänker "klä av" dem plåthöljet och isolera tankarna själv.
I och för sig har du egen ved så det kanske inte spelar så stor roll men det kan ändå vara bra att fundera på hur hur pass välisolerade ett par begagnade tankar är. Värmeläckage från tankarna kommer ju inte huset tillgodo i ditt fall men kan eventuellt vara till nytta på vintern ändå för att få viss värme i pannrummet. Skiktningen i tankarna blir dock inte bra.
Jag har själv ett par 500 liters tankar. Den ena är en ren slavtank den andra har 120 liters beredare. Denna typ tankar skulle jag inte rekommendera någon som inte tänker "klä av" dem plåthöljet och isolera tankarna själv.
I och för sig har du egen ved så det kanske inte spelar så stor roll men det kan ändå vara bra att fundera på hur hur pass välisolerade ett par begagnade tankar är. Värmeläckage från tankarna kommer ju inte huset tillgodo i ditt fall men kan eventuellt vara till nytta på vintern ändå för att få viss värme i pannrummet. Skiktningen i tankarna blir dock inte bra.
Redigerat:
När det gäller rören träffar du nog ganska rätt. MEN Övriga renoveringskostnader, "drag mig baklänges ända in i fågelholken"
När det gäller pannan. Se till att du köper en med underförbränning. Allt ifrån förugn, till MATSS special bör användas, Gammal eller ny, spelar mindre roll.
När det gäller pannan. Se till att du köper en med underförbränning. Allt ifrån förugn, till MATSS special bör användas, Gammal eller ny, spelar mindre roll.
Staffan2000 skrev:
Hehe, jag tror att du missförstod mig.. Vad jag menade var att de övriga renoveringarna som ska göras på kåken (tak, panel m..m.) så har jag gjort en kostnadsberäkning som jag sedan multiplicerat med 1.2 för att vara "säker" på att inte ta i för lite.. De 100 000:- som jag skrev om där är alltså den totala summan för materialet för det vattenburna värmesystemet.
jag vet inte så mycke om pannan idag, vart lite osäker på om den faktiskt tar 1m vad, kanske är något kortare bitar.
mins bara att pannan verkade ta långa längder.
Pannan följer med ett hus som brorsan köpt. pannan är begagnad & nuvarande ägare skule monera in den tilsamans med en stor ack, dock så säljer han nu huset på grund av ändrade familjeförhållanden.
brorsan är inte intresserad av att hugga ved o kommer inte instalera pannan.
mins bara att pannan verkade ta långa längder.
Pannan följer med ett hus som brorsan köpt. pannan är begagnad & nuvarande ägare skule monera in den tilsamans med en stor ack, dock så säljer han nu huset på grund av ändrade familjeförhållanden.
brorsan är inte intresserad av att hugga ved o kommer inte instalera pannan.
tackar för svaret! Men vad är bra isolering, dvs tjocklek, material o.s.v? jag har för mig att man isolerar med vanlig mineralull men jag vet inte hur mkt som är tillräckligt för att klassas som välisolerad.LEH skrev:I och för sig har du egen ved så det kanske inte spelar så stor roll men det kan ändå vara bra att fundera på hur hur pass välisolerade ett par begagnade tankar är. Värmeläckage från tankarna kommer ju inte huset tillgodo i ditt fall men kan eventuellt vara till nytta på vintern ändå för att få viss värme i pannrummet. Skiktningen i tankarna blir dock inte bra.
Mina tankar har 5 cm mineralull, det ger cirka 40 grader i pannrummet när tankarna håller 95...
Välisolerat är väl om man har 30-40 cm på toppen och 20-30 på sidorna, helst de högre värdena. Nu pratar jag mineralull, det finns ju även tankar som är isolerade med polyuretan vilket har mycket bättre isoleringsförmåga.
Om du vill hålla dig till en lösning som kostar mindre jämfört med att köpa nya tankar så är lösullsisolering inte ett dåligt alternativ. Hitta ett par begagnade tankar, ta bort ytterhöljet med isolering och regla sen upp väggar med gips runt. Därefter fyller du utrymmet runt tanken med lösull.
Kolla bara hur bra isolerad en eventuell tank du köper är så du inte gör något onödigt jobb.
Själv har jag köpt en oisolerad 2500 liters tank från Huskvarana tanksvets som jag kommer isolera enligt ovan.
Välisolerat är väl om man har 30-40 cm på toppen och 20-30 på sidorna, helst de högre värdena. Nu pratar jag mineralull, det finns ju även tankar som är isolerade med polyuretan vilket har mycket bättre isoleringsförmåga.
Om du vill hålla dig till en lösning som kostar mindre jämfört med att köpa nya tankar så är lösullsisolering inte ett dåligt alternativ. Hitta ett par begagnade tankar, ta bort ytterhöljet med isolering och regla sen upp väggar med gips runt. Därefter fyller du utrymmet runt tanken med lösull.
Kolla bara hur bra isolerad en eventuell tank du köper är så du inte gör något onödigt jobb.
Själv har jag köpt en oisolerad 2500 liters tank från Huskvarana tanksvets som jag kommer isolera enligt ovan.
Liknande trådar
-
300.000 för att flytta 34 cm!
Övrigt husrelaterat -
Är det nödvändigt att säkra upp från 10A för ett ångstrykjärn på 3000W?
El -
Justera frånslagstryck hydrofor al ko hw 3000
Vatten & Avlopp -
Tips på Kap & gersåg för runt 3000 kronor?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad gör jag för fel med min hydroforpump? Suger inte: Gardena 3000/4 eco
Vatten & Avlopp