vad är hålet till för (bild) detta är väggen bakom pannan (skorstenen)kan jag täta hålet ??

• skorstens hål.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som om någon varit nyfiken och knackat hål för att kika in och se hur det ser ut. Inte alls för ovanligt.
Kika in och se vad som döljer sig så kanske du får ett korrekt svar direkt.

Sticker det ut nått ur hålet? Ser så ut.
Då kan det väl var ett spjäll kanske?

Hej igen det är tidningspapper i hålet längst ner ...

Hej! :)
Har du inte kollat vad det är innanför tidningspappret? :confused: Ett tips är att göra det. ;)
Kan det inte vara någon slags ventilationskanal? Det ser lite ut som om det är en ventil uppe vid taket. Är det så?
Som sagt, kolla innanför pappret och låt oss nyfikna veta snabbt! :D

hej jo jag har kollat bakom pappret det är bara lite skit (botten på skorstenen) kan jag sätta igen den tro eller sotar sotaren där ?? tror inte han gjorde det sist ,jag eldar med pellets om det spelar roll vet jag inte ,luckan där uppe är nån ventilation kanske är till samma hål

Om du tittar ordentligt på den här bilden så kan du se att vi har en fin liten lucka i ungefär samma läge på vår mur. Jag gissar att det är någon sorts renslucka. Har aldrig öppnat den.
2008-03-13_Pannrum.JPG

ja det verkar så men du har du ingen ventilationslucka där uppe

Hej

Det är inte så att rummet som du har tagit kortet i är en tvättstuga.
Och att hålet är en rökgång för en gammal kopparkittel/Tvättgryta som man tvättate i för och eldade under för att få upp värmen.

Trod inte det är samma kanal som frånluftsventilen i taket men bröva och häll lite vatten innanför lucka och se om det kommer ut genom hålet vetja.

//PPALM

I mitt föräldrahem fanns en lucka längst ner på mursatocken. En stor CTC-panna för ved stod bredvid, och om draget var dåligt brukade pappa stoppa in en tidning bakom luckan och tända på. Syftet var att starta draget genom skorstenen.

per

Ser precis ut som hemma i tvättstugan och där stod en gammal bykgryta när vi flyttade in.

ja det är en tvättstuga men huset är från -1956 hadde de sådana då (kopparkittel)

mats401 skrev:
ja det är en tvättstuga men huset är från -1956 hadde de sådana då (kopparkittel)
Man vet aldrig vad för konstiga ideer dom har haft som har bygt huser.
Kan ju eventuellt vara för en braskamin så att tvätten skulle torka på vintern oxo.

tror ni att jag kan täta hålet.

mats401 skrev:
tror ni att jag kan täta hålet.
Det kan du absolut, det har inget med någon ventilation eller liknande att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.