16 338 läst · 9 svar
16k läst
9 svar
Makadam på gårdsplan
Hej!
Jag vet att detta diskuterats i många trådar, men jag har inte hittat svar på just min fråga... Vi ska anlägga en gårdsplan och har schaktat bort ca 20 cm jord. Gårdsplanen måste kunna köras på med bil och traktor, men ingen annan trafik. Man ska så klart inte sjunka ner/fastna i materialet. Och viktigt (!) är att den blir dränerande så att det inte bildas vattenpölar på toppen (markytan). Det är ganska "vattnigt" på vårarna nämligen...
Nu till den egentliga frågan: vad ska man fylla dessa 20 cm med? Vi tänkte oss att man skulle kunna fylla 20 cm makadam 16-32 med geotextil under och sedan padda och så fick man en bra gårdsplan. Nu när jag ringt till fyra leverentörer av grus är jag som ett stort frågetecken!
Vad är era erfarenheter? Olika firmor har uppenbarligen olika uppfattning om vad som ger det bästa resultatet... Själv tycker jag den fjärde firmans förslag måste strykas direkt eftersom de vill ha 0-material överst och då dräneras väl knappast ytan? Dessutom sjunker ju det fina materialet ner med tiden.
Nu ska jag ut och frakta bort lite mer jord och sedan ska jag se om någon av er orkat ge tips även på min "hur bygger man gårdsplan"-fråga.
Jag vet att detta diskuterats i många trådar, men jag har inte hittat svar på just min fråga... Vi ska anlägga en gårdsplan och har schaktat bort ca 20 cm jord. Gårdsplanen måste kunna köras på med bil och traktor, men ingen annan trafik. Man ska så klart inte sjunka ner/fastna i materialet. Och viktigt (!) är att den blir dränerande så att det inte bildas vattenpölar på toppen (markytan). Det är ganska "vattnigt" på vårarna nämligen...
Nu till den egentliga frågan: vad ska man fylla dessa 20 cm med? Vi tänkte oss att man skulle kunna fylla 20 cm makadam 16-32 med geotextil under och sedan padda och så fick man en bra gårdsplan. Nu när jag ringt till fyra leverentörer av grus är jag som ett stort frågetecken!
- Den första firman tyckte man kunde lägga makadam 11-35 i ett lager och padda det så skulle det bli exemplariskt resultat. Ville man senare ha mindre sten på ytan kunde man lägga på en mindre fraktion på toppen, men det behövdes inte.
- Den andra firman sa att man var tvungen att lägga 15 cm 0-32 kross i botten och sedan ca 5 cm makadam 11-16 på toppen för att resultatet skulle bli bra.
- Den tredje firman tyckte man skulle lägga 10 cm 20-45 makadam i botten och 10 cm 8-16 eller 10-20 makadam överst för att få bästa resultat.
- Sista firman tyckte att man skulle lägga 16-32 makadam i ca 15 cm i botten och sedan väggrus, 0-8 mm, överst för att få ett bra resultat.
Vad är era erfarenheter? Olika firmor har uppenbarligen olika uppfattning om vad som ger det bästa resultatet... Själv tycker jag den fjärde firmans förslag måste strykas direkt eftersom de vill ha 0-material överst och då dräneras väl knappast ytan? Dessutom sjunker ju det fina materialet ner med tiden.
Nu ska jag ut och frakta bort lite mer jord och sedan ska jag se om någon av er orkat ge tips även på min "hur bygger man gårdsplan"-fråga.
Jag har gjort enligt sista firman och har inget problem med att materialen blandas med tiden. Makadam i botten för att leda bort vattnet och väggrus 0-18 på topp för att få en hård yta. Det går så klart att ha 16-32 hela vägen men den är inte trevlig att gå och cykla på. Skogsvägar och liknande dränerar man längs kanterna och kör med bergkross (0-50)
Tack för ditt svar! Det kanske inte är så dumt med 0-8 överst då? Fast du hade 0-18 som är en centimeter större. På vilket sätt blir paddad 16-32 otrevlig att gå och cykla på? Att det sticks om man går barfota, att cykelhjulen sjunker ner eller något annat?
Kan man säga att 8-16 på toppen motsvarar din 0-18 i gång- och cykelhänseende men utan att det bildas vattenpölar? Fast hård yta blir det väl inte med något som saknar 0:a...
Är bärigheten för exempelvis en lastbil så dålig om man inte har 0-material att den inte kan köra där eller går det utmärkt att köra lastbil på makadam också, t ex en sopbil?
Märks det att jag har beslutsångest?
Kan man säga att 8-16 på toppen motsvarar din 0-18 i gång- och cykelhänseende men utan att det bildas vattenpölar? Fast hård yta blir det väl inte med något som saknar 0:a...
Är bärigheten för exempelvis en lastbil så dålig om man inte har 0-material att den inte kan köra där eller går det utmärkt att köra lastbil på makadam också, t ex en sopbil?
Märks det att jag har beslutsångest?
Undrar om det inte mest handlar om på vilken nivå du vill ha det lager som för bort ev vatten.
0-8 eller 0-18 på ytan och ett visst fall innebär ju att vatten inte kommer att tränga igenom ytan utan rinna bort istället.
Tar du t ex 0-18 i ett undre lager och säg 5 cm 8-16 upptill så rinner vattnet först igenom det övre lagret och sedan (om det är välpackat) utmed ytan av det undre lagret.
Fall och de olika lagrens täthet avgör vart vattnet tar vägen.
MVH
Ronnie
0-8 eller 0-18 på ytan och ett visst fall innebär ju att vatten inte kommer att tränga igenom ytan utan rinna bort istället.
Tar du t ex 0-18 i ett undre lager och säg 5 cm 8-16 upptill så rinner vattnet först igenom det övre lagret och sedan (om det är välpackat) utmed ytan av det undre lagret.
Fall och de olika lagrens täthet avgör vart vattnet tar vägen.
MVH
Ronnie
Gammal tråd, men får se om det blir liv i den igen. Blev det 8-16 överst till sist? Står inför samma beslut och lutar åt 8-16, skulle därför vara intressant att höra dina erfarenheter.
Jag lade på 16-32 (20-30 cm) och paddade mycket ordentligt. Sedan blev det inte gjort mer så vi har efter ca sju år fortfarande 16-32 på ytan. Går utmärkt att köra på, cykla på och gå på (med skor). Kanske är snyggare med mindre fraktion, men jag tycker det ser ok ut och funkar perfekt. Kan därför inte uttala mig om 8-16...
Det fungerar fortfarande fint. Jag har markduk under det mesta av gårdsplanen mest för att hålla isär lagren. Lite ogräs har kommit upp här och där, men inga mängder. Skulle dock behöva lägga på ett lager makadam till nu där man kör eftersom det börjar bli lite tunt på sina ställen efter åren som gått.