5 970 läst · 19 svar
6k läst
19 svar
Hur samla ihop kvistarna efter fällning?
Sida 1 av 2
Jag planerar att fälla ett antal granar i svågerns skog och såga till virke för mitt garage. Hur samlar jag enklast och billigast ihop alla kvistarna efter fällningen? Och vad göra med dem sedan? Jag tänker inte samla ihop kvistarna själv för hand då antalet träd blir nog typ 20...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Varför tänker du inte samla ihop kvistarna "för hand"?
20 granar x 20 kvistar = 400 = knappt en dags jobb.
Sedan är det färdigt. Vad är problemet?
//KoW
20 granar x 20 kvistar = 400 = knappt en dags jobb.
Sedan är det färdigt. Vad är problemet?
//KoW
Jag var otydlig. Området där jag kommer att plocka träden ifrån är flera hektar och att släpa ihop kvistarna är nog mer än en dags jobb skulle jag tro. Fast man kan ju anlita grannens barn förstås...
Men ok, om jag då har kvistarna i en hög så kommer vi till min andra fråga. Vad ska man göra med kvistarna sedan när de står i en hög vid vägkanten....?
Men ok, om jag då har kvistarna i en hög så kommer vi till min andra fråga. Vad ska man göra med kvistarna sedan när de står i en hög vid vägkanten....?
Det kanske är stockarna det är frågan om med tanke på "Vad ska man göra med kvistarna sedan när de står i en hög vid vägkanten".
Om det är stockar, så skall de fraktas till ett såverk. Och om det är stockar så är det enklast att få dem ur skogen med en traktor med kranvagn.
Men mitt råd är att skippa tanken på att såga själv om du inte har en plan för hur du skall göra för att komma från skog till bräda.
Måste du leja för skotning och sågning så är det frågan om det lönar sig.
Har du aldrig huggit timmer förrut så tycker jag definitivt du skall strunta i det och köpa färdigsågat istället.
Om det är stockar, så skall de fraktas till ett såverk. Och om det är stockar så är det enklast att få dem ur skogen med en traktor med kranvagn.
Men mitt råd är att skippa tanken på att såga själv om du inte har en plan för hur du skall göra för att komma från skog till bräda.
Måste du leja för skotning och sågning så är det frågan om det lönar sig.
Har du aldrig huggit timmer förrut så tycker jag definitivt du skall strunta i det och köpa färdigsågat istället.
"Men mitt råd är att skippa tanken på att såga själv om du inte har en plan för hur du skall göra för att komma från skog till bräda."
Det är just denna plan jag håller på att ta fram En plan måste man givetvis ha innan man skrider till verket, ja.
Jag pratar om kvistar. Stockarna plockas med maskin. Skogen används mycket för rekreation vilket innebär att jag kan inte lämna skräpet kvar. Frågan består: vad göra med högen av kvistar som ligger vid vägen?
Det är just denna plan jag håller på att ta fram En plan måste man givetvis ha innan man skrider till verket, ja.
Jag pratar om kvistar. Stockarna plockas med maskin. Skogen används mycket för rekreation vilket innebär att jag kan inte lämna skräpet kvar. Frågan består: vad göra med högen av kvistar som ligger vid vägen?
Vi köpte ett sågverk från Logosol, ett sådant som man bär ut till stockarna där de ligger i skogen och sågar upp dem med motorsåg. Sedan bar vi hem plankorna och byggde en vedbod. Klart olönsamt om man räknar kostnaden för sågverket, motorsågen (det behövdes en starkare) och sen bensinen. Men träden bara låg där och väntade...
Men nu ska oss närstående bygga ett fritidshus också, och vi ska såga en del till det. Dessutom är det kul att bygga av egen skog.
Och vi låter grenarna ligga. Aldrig i livet att vi samlar ihop dem, det blir massor. Det är besvärligt nog att dra dem åt sidan dit de inte stör.
Men nu ska oss närstående bygga ett fritidshus också, och vi ska såga en del till det. Dessutom är det kul att bygga av egen skog.
Och vi låter grenarna ligga. Aldrig i livet att vi samlar ihop dem, det blir massor. Det är besvärligt nog att dra dem åt sidan dit de inte stör.
Redigerat:
Ok, då var det bara jag som förvirade mig själv (och andra läsare kanske).
Hör med energibolag, skogsbolag eller någon annan som eldar med flis om de är intresserade av att ta rätt på det. Grova grenar kanske går skänka bort till någon som eldar med ved.
Jag skulle ha lämnat riset på skogen. Men är det en omöjlighet så ...
Vill ingen ha det så återstår bara att leja någon för att köra bort det.
Lättast måste ju då vara att låta maskinen bära ut dem ur skogen precis som stockarna. Är det nu inte mer än 20träd så borde det inte vara mer än kanske två rundor om du kär ner grenarna så de inte är så yviga.ojniemin skrev:"Men mitt råd är att skippa tanken på att såga själv om du inte har en plan för hur du skall göra för att komma från skog till bräda."
Med tanke på hur du frågar dock så tror även jag att du gör bäst i att istället köpa ditt virke.
Det är väl inte helt ovanligt att kvistar och ris samlas ihop och transporteras till värmeverk. Men då handlar det om avverkning av större område, och inte 20 träd.
Annars kanske det går att köra dem till en återvinningscentral?
Annars kanske det går att köra dem till en återvinningscentral?
När det är så (relativt) lite grenar och kvistar, vore det ju smidigt och enkelt att göra att bål av alltihop. Detta får ju dock vänta till bättre väderlek, i så fall, och dessutom vill man ha tillgång till vatten, så om det ligger djupt in i skogen, kanske det är omöjligt?
Annars kanske en bonde med traktor kan hjälpa till att köra det till ett eldningssäkert fält, eller liknande, där man kan låta allt försvinna...
Annars kanske en bonde med traktor kan hjälpa till att köra det till ett eldningssäkert fält, eller liknande, där man kan låta allt försvinna...