Hejsan!
Min fråga:Många som räknar på bergvärmen räkna me att de krävs 40w/kvm på ett nybyggt hus...

Vad tror ni?med bästa fönstrena mkt isolering etc är de rimligt me 40w/kvm eller??Kan man räkna ut de sj på nåt smidigt sätt?

mvh

Med normal takhöjd så bör 40w/kvm vara rimligt.

Okej.
så ska man värma 400kvm*40w=16000watt. Då ska man satsa på en pump på 16kw stämmer de?

Är det 400kvm i ett plan? Övervåningar drar mindre effekt.
Man brukar välja en vp som ger ca 70-80% av husets topp-effekt.
Har sett att man kan schablonmässigt räkna ut energibehovet så här: 2 x toppeffekt
vilket skulle ge 32 000kwh/år och normalförbrukning för varmvatten ligger väl runt 5 000kwh/år.
I ditt fall borde det funka med en vp på 12kw.
Lite dimensioneringsinfo från Nibe, de anses dimensionera snäppet för lågt: http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/FIGHTER-1135/Post.aspx
Om du har plats för jordvärmeslang och inte har tänkt installera frikyla så lägg jordvärne eftersom det blir billigare.

robertdigital skrev:
Är det 400kvm i ett plan? Övervåningar drar mindre effekt.
Man brukar välja en vp som ger ca 70-80% av husets topp-effekt.
Har sett att man kan schablonmässigt räkna ut energibehovet så här: 2 x toppeffekt
vilket skulle ge 32 000kwh/år och normalförbrukning för varmvatten ligger väl runt 5 000kwh/år.
I ditt fall borde det funka med en vp på 12kw.
Lite dimensioneringsinfo från Nibe, de anses dimensionera snäppet för lågt: [länk]
Om du har plats för jordvärmeslang och inte har tänkt installera frikyla så lägg jordvärne eftersom det blir billigare.
Huset är 1,5plan 170kvm bottenplan å ca 50 övreplan sen ett garage/stall på 170kvm som ska kunna värmas upp till ca 20grader året om.Så ca 400kvm sammanlagt.
Vad ska man ha för borrhål i sånna fall?
vi har en ängmark på tomten som skulle räcka för 2*400meter slang men problemet e att drar slangen därifrån upp till huset,så de lutar åt berghål istället.

Mvh Danne

vi har en ängmark på tomten som skulle räcka för 2*400meter slang men problemet e att drar slangen därifrån upp till huset,så de lutar åt berghål istället
Vad är problemet?
Ska du ha vp är detta ett bra alternativ istället för att borra. Har inte räknat på det men du behöver troligen mer än ett hål.

robertdigital skrev:
Var är huset beläget?
norrtäljekommun

rogge_vvs skrev:
Vad är problemet?
Ska du ha vp är detta ett bra alternativ istället för att borra. Har inte räknat på det men du behöver troligen mer än ett hål.

problemet är att de är berg från ängen till huset....

2 x 120m, skulle nog tagit några meter till för att vara på säkra sidan - det är dyrt att komplettera.
Antar att du ska ha varmvatten i stallet också? Är det långt mellan huset och stallet/garaget?

s60 skrev:
problemet är att de är berg från ängen till huset....
Inga problem du får lite bergvärme på köpet :D

robertdigital skrev:
2 x 120m, skulle nog tagit några meter till för att vara på säkra sidan - det är dyrt att komplettera.
Antar att du ska ha varmvatten i stallet också? Är det långt mellan huset och stallet/garaget?
De e ca 20-30meter mellan så de blir en dyr kulvert tyvär...
Hade du valt nibe eller vilken pump hade du valt i min situation?

Jag hade valt Nibe eftersom jag installerar själv, ta annars den offert som verkar bäst oavsett märke (IVT/Bosch, Nibe, Thermia).

Redigerat:
s60 skrev:
Hejsan!
Min fråga:Många som räknar på bergvärmen räkna me att de krävs 40w/kvm på ett nybyggt hus...

Vad tror ni?med bästa fönstrena mkt isolering etc är de rimligt me 40w/kvm eller??Kan man räkna ut de sj på nåt smidigt sätt?

mvh
Om huset är bra isolerat så ska det inte behövas mer än 30W/m2 = 12 kW pump..
Har själv en 1 1/2 plans med källare på 215 m2 o det kräver 10 kW vid -28°

Varför nibe när du installerar själv?

tänkte göra det jag också. Vad är skillnaden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.