Vi har tänkt byta ut vår el/olje-panna mot en värmepump och har haft en del firmor ute som har förklarat fördelarna med sina anläggningar.Men man vet inte varken ut eller in längre :-/ Vi bor i en 1-plans LB-villa byggd 1960 med enrörssystem...fast vi har bytt ut radiatorerna i de flesta rummen mot vattenburen golvvärme.Först hade vi CTC:s representant som ville lägga ytjordvärme 400m med 1,5 meter mellan slangarna (sandjord).Sedan kom IVT:s representant som också ville lägga ytjordvärme men med 1 meter mellan slangarna & mellan 425-450m slang.Nu sist hade vi Thermias representant här..han ville sätta en luft/vatten anläggning som han sa påminde mer om en ytjordvärmepump en en traditionell luft/vatten.Han sa också att i sandjord så låg rekomendationerna på 1,5 meter mellan slangarna för Thermias ytjordvärmepump.Är det någon av er som kan komma med något tips om vilket val man ska göra? :)Själv så tycker jag att man har blivit mer och mer osäker på vad man ska välja.Man vill ju ha ut maximala verkningsgrad till minsta möjliga investeringskostnad.Puuh..detta blev en lång utläggning men jag hoppas att jag kan få någon hjälp...förresten huset är en LB villa med vidbyggt garage som ska inredas och hamnar då på ca:125m2...sen längre fram har vi tänkt bygga till i vinkel på ca:50-60m2.Förbrukningen ligger på ca:20-25000kwh...vilket jag hoppas kunna hålla även efter tillbyggnad då vi ska bytta till nya fönster och tilläggsisolera.Tack på förhand Peter

25000 kWh är det med eller utan hushåls el?
har du då varmt o skänt 24h/dugn 365 dagar/ år, eller snålas det ibland?

en rörs system brukar betyda hög framledningstempratur = högst ogynsamt för en värmepump = lågt COP & mycke tillskotts el....

ta först reda på vilken framledningstempratur du brukar ha när det är som aldra kallast, eventuelt kan du inte ha vämepump & då slipper du välja.

25000kvh är med hushållsel.Vi har inte bott här så länge och har tidigare kört ömsom med olja och ömsom med el så man har lite svårt att se hur hög förbrukningen är.Rekomendationerna vi har fått är att vi ska ha en frammatningstemeratur på runt 40grader eftersom vi har golvvärme.Vi har behaglig temeratur jämt tycker jag personligen.Sen har vi förståss en täljstenskamin som vi kan stödelda med. :)

Peter-Krstd skrev:
25000kvh är med hushållsel.Vi har inte bott här så länge och har tidigare kört ömsom med olja och ömsom med el så man har lite svårt att se hur hög förbrukningen är.Rekomendationerna vi har fått är att vi ska ha en frammatningstemeratur på runt 40grader eftersom vi har golvvärme.Vi har behaglig temeratur jämt tycker jag personligen.Sen har vi förståss en täljstenskamin som vi kan stödelda med. :)

om du stöd eldar med kamin så har du altså en högre energi förmdukning än du angett.

bäst att räkna på 25 000 kWh för värme & varmvatten , exklusive hushåls el.

har du 40 grader som varmast även till radiatorena, den kallaste dagen på året? (tror knappast det)

eller var det vad dom rekomendera att golv vämen ej skule överskrida? (= ointresant)

Hmmm....nu vet jag inte vad jag ska svara...som sagt så vet man för lite om just värmepumpar & alla säljarna talar så klart varmt för just sin produkt...De flesta värmepumpar idag har väl en varmvattentemp på runt 55-60grader så isåfall får det väl bli frammatningstemperaturen då.Tänkte mest höra om det fanns någon som hade erfarenhet av enrörssystem och värmepump.Ingen av säljarna som har varit här nu har sagt att det är något problem,men sen har jag hört andra som har sagt att det bör kopplas en akkumulatortank till systemet.Bergvärme är inte att tänka på här där jag bor pga att det är långt ner till berget & att det är kalkberg som lätt vittrar sönder.Är tacksam för alla ledtrådar man kan få./Peter

Peter-Krstd skrev:
Hmmm....nu vet jag inte vad jag ska svara...som sagt så vet man för lite om just värmepumpar & alla säljarna talar så klart varmt för just sin produkt...De flesta värmepumpar idag har väl en varmvattentemp på runt 55-60grader så isåfall får det väl bli frammatningstemperaturen då.Tänkte mest höra om det fanns någon som hade erfarenhet av enrörssystem och värmepump.Ingen av säljarna som har varit här nu har sagt att det är något problem,men sen har jag hört andra som har sagt att det bör kopplas en akkumulatortank till systemet.Bergvärme är inte att tänka på här där jag bor pga att det är långt ner till berget & att det är kalkberg som lätt vittrar sönder.Är tacksam för alla ledtrådar man kan få./Peter
om ditt värmesystem kräver en tempratur som är 60 grader när det är som kallast på vintern, så intebär detta att mycke tilskots el behövs & den effekt pumpen kan ge är då låg (lågt COP) så det är inte så stor ide att skaffa bergvärme då, för du komer ju ändå att ha hör uppvärmningskostnad.

om ditt värmesystem därimot klarar sig med 40 grader när det är som kalast, så kommer du ha Mycket hög verkningsgrad på pumpen (högt COP, mycke gratis energi) & det är stor förtjänst att värme huset med värmepump.

de flästa, inte alla enrörs system gräver hör gramlednings temp, så det är viktigt att du tar reda på vilken temp du behöver, innan du skaffar värmepump.

& ja vist kan många nya pumpar göra varmare vatten, men dem drar grymt mycke ström när dom försöker värma dom där siste graderna! & du komer inte att klara av att värma så varmt, när pumpen är i huset, då radiatorsystmet helatiden kyler! så det är en elpatron som komer att värma dom där sista graderna...

Vad skulle du rekomendera då CarMan??...problemet är ju hur vårat pannrum ligger..annars så hade vi kanske skaffat pellets tex. visst kan man ha pelletstanken en bit ifrån & köra med matarskruvar,men i vårat hus så blir det en bra bit man får gå med skruvar isåfall.Vet inte om du vet hur pannrummet var beläget i LB-hus från 1960?Oljetanken är redan utriven för det blir för dyrt att köra med i vilket fall som helst+ att tanken ju skulle besiktigas annars.Köra med elpannan är inte att tänka på då verkningsgraden inte är den bästa.Vilka fabrikat på värmepump har du erfarenhet av?

Peter-Krstd skrev:
problemet är ju hur vårat pannrum ligger..annars så hade vi kanske skaffat pellets tex. visst kan man ha pelletstanken en bit ifrån & köra med matarskruvar,men i vårat hus så blir det en bra bit man får gå med skruvar isåfall.
Det finns vacuum transportörer för pellets.. ;)

http://www.pellvac.com/framepellvac.htm Här finns en variant som klara 65 meters transport iaf.. Suger genom en 50 mm antistatisk slang som du kan gräva ner i marken om du vill.. :)

Då behöver du inte bry dej om framledningstemp... ::)

Jag säger inte att du inte kan ha bergvärme, jag säger att du ska tareda på om du kan ha bergvärme, för ingen blir ju glad av en bergvärme anläggning som är dyr & inte minskar din uppvärmningskostnad...

Nä bergvärme är nog ingen idé att ens fundera på...men ytjordvärme kontra luft/vatten....vad har du för erfarenheter på dom områdena?...något fabrikat som kan anses bättre än något annat?
CarMan skrev:
Jag säger inte att du inte kan ha bergvärme, jag säger att du ska tareda på om du kan ha bergvärme, för ingen blir ju glad av en bergvärme anläggning som är dyr & inte minskar din uppvärmningskostnad...

Peter-Krstd skrev:
Nä bergvärme är nog ingen idé att ens fundera på...men ytjordvärme kontra luft/vatten....vad har du för erfarenheter på dom områdena?...något fabrikat som kan anses bättre än något annat?

fortfarqande så är det framledningstempen som styr om du överhuvud taket kan andvända nån form av värmepump.

jordvärme, bargvärme, det är samma pump, bara kolektorn som "grävsned" olika

Vi har beställt en comfortzone värmepump. Ta en titt på den!

Peter, det änns som du har inte fått så riktigt hjälp ännu här.

Jag har varken ytjordvärme eller luft/vatten bara en luft/luft värmepump, så jag kan inte säger så mycket från egna erfarenheter. Men visst borde man kunna köra en värmepump även mot dina gamla enrörsradiatorer. Om det blir inte tillräkligt varmt i dem rummen, så kan ni ju komplettera där med mindre elektriska radiatorer, konvektorer, eller luft/luft värmepump. Så länge flesta rummen har golvvärme, blir det kanske inte så mycket extra elförbrukning. Frågade ni representantor om det är tekniskt möjligt att gå in i enrörssystemet med värmepumpen (även om det blir bara relativt låg temperatur)?

Allmänt kostar det mer att installera ytjordvärme än luft/vatten, men ytjordvärme kommer förmodligen att vara billigare i drift sedan. Hur siffrorna fallar ut i ditt fall, beror ju på detajler, men också på framtidens elpriser som man inte vet nu. Att tänka på också: installation av ytjordvärme skulle förstora din trägården och den måste återskapas sedan. Eventuellt vill ni förandra trägården i alla fall, eller kommer ni att ha ingen tid med det? Vid luft/vatten kommer det att installeras en utedel, som ser inte så snyggt ut och som kan uppfattas som bullrig, när den är i drift.

stephanb skrev:
Peter, det änns som du har inte fått så riktigt hjälp ännu här.

Jag har varken ytjordvärme eller luft/vatten bara en luft/luft värmepump, så jag kan inte säger så mycket från egna erfarenheter. Men visst borde man kunna köra en värmepump även mot dina gamla enrörsradiatorer. Om det blir inte tillräkligt varmt i dem rummen, så kan ni ju komplettera där med mindre elektriska radiatorer, konvektorer, eller luft/luft värmepump. Så länge flesta rummen har golvvärme, blir det kanske inte så mycket extra elförbrukning. Frågade ni representantor om det är tekniskt möjligt att gå in i enrörssystemet med värmepumpen (även om det blir bara relativt låg temperatur)?

Allmänt kostar det mer att installera ytjordvärme än luft/vatten, men ytjordvärme kommer förmodligen att vara billigare i drift sedan. Hur siffrorna fallar ut i ditt fall, beror ju på detajler, men också på framtidens elpriser som man inte vet nu. Att tänka på också: installation av ytjordvärme skulle förstora din trägården och den måste återskapas sedan. Eventuellt vill ni förandra trägården i alla fall, eller kommer ni att ha ingen tid med det? Vid luft/vatten kommer det att installeras en utedel, som ser inte så snyggt ut och som kan uppfattas som bullrig, när den är i drift.

han behöver ingen el radiator som kompliment, varmt kommer det att bli, bara det att värtmepumpen komer att ha låg verkningsgrad & om den inte räcker til så har den en egen elpatron. men om han nu ska köra "el värme, så är det ju dumt att köpa en jordvärmeanläggning för 80 000:-, när han kan få en elpana för 30 000:-

CarMan skrev:
han behöver ingen el radiator som kompliment, varmt kommer det att bli, bara det att värtmepumpen komer att ha låg verkningsgrad & om den inte räcker til så har den en egen elpatron. men om han nu ska köra "el värme, så är det ju dumt att köpa en jordvärmeanläggning för 80 000:-, när han kan få en elpana för 30 000:-
Vad alla representanterna säger är att det inte ska vara några problem med enrörssystemet.Det finns även ett par hushåll i vårat kvarter som kör med luft/vatten till enbart enrörssysten med bra resultat,så jag tycker inte det borde vara något problem då vi har bytt ut till merparten vattenburen golvvärme.Tackar för alla tips...som det ser ut nu så kommer det att bli en CTC EcoAir med en CTC EcoEl...det är efterträdaren till det som grannarna kör med,så man har ju fått lite feedback från dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.